نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-07-10

نویدنو  19/04/1394 

 

منطقه یورو نمی تواند اصلاح شود

برگردان : آرش وجدانی

صحنه های شادمانی در آتن بسیاری از سوسیالیست ها وسندیکالیست ها را در بریتانیا به هیچان  آورد که هزارها نفر پیروزی برای اردوی نه را در شب یکشنبه جشن گرفتند. 

یونانی ها تند روی بستانکارهای کشور را رد کردند و مخالفت با کاهش بیشتر در استاندارد های زندگی را مورد تاکید قرار دادند .

اظهار نظرهایی از قدرت مند ترین کشورهای منطقه یورو ، المان وفرانسه ، حاکی از دشواری واکنش نسبت به رفراندوم یونان است . 

اما اولین تاثیر رای 61.3 درصدی نه ، وادار به سکوت کردن سیاست مدار هایی بوده است که پیش از این اصرار داشتند که معنی نه می تواند خروج عملی آتن از منطقه یورو باشد .

نه آنجلا مرکل ونه الکسیس تسپیراس این را نمی خواهند . نه ، طبق نظر سنجی ها ، سه چهارم مردم یونان چنین می خواهند.

به دنبال دیدار امروز ( 7 جولای) رهبر های اتحادیه اروپایی ، سیاست های حاکم بر منطقه دیدگاه های این یا آن رهبر ملی را بازتاب خواهد داد ، اما نمی توانند هر دو دیدگاه را بازتاب دهند.  

تسپیراس اعتقاد دارد که نتیجه رفراندوم در مذاکرات به او دست بالا را می دهد ، اما او قبلا ، پیش از آغاز گفتگو ها  کارت برنده خود را– خروج از اتحادیه اروپا –  رو کرد .

تنها فقط 10 درصد ازبه اصطلاح کمک مالی نقدی دریافت شده از سوی آتن از سال 2010 در ازای مالیات های بالاتر ، بیکاری انبوه ، خدمت های عمومی به غارت رفته ، کاهش در پرداخت و تنزل طرح های بازنشستگی برای اقتصاد قابل دسترس بوده است . 

نود در صد باقی مانده  به تغییر ساختار بانک های خصوصی – اساسا بانک های المانی وفرانسوی – در گیر درسفته بازی بی پروا در یونان اختصاص یافته بوده است .  

برلین ومتحد های آن بی عرضگی دولت های پیشین یونان را ، با اشاره به آن که زندگی برای کارگران یونان یک تعطیلات طولانی است مسخره کردند ، اما آن ها نقش بانک ها را نادیده  می گیرند و بر باز پرداخت کامل وام های خطرناک پافشاری می کنند . .  

تسپیراس می خواهد دیگر کشورهای عضو را به پشتیبانی از دیدگاه خود از اتحادیه اروپا بعنوان بلوکی مبتنی بر همبستگی و پذیرفتن لغو بخشی از بدهی کشور خود و تقسیط باقی آن وادار کند.

چرا کشورهای با استاندارد های زندگی پایین تر از یونان باید با این دیدگاه موافقت کنند ؟

آیا ایرلند ، پرتقال ، اسپانیا و ایتالیا ، که پیش از این در طاقچه ریاضت ، با پرداخت بهای شرایط وام های ظالمانه پیج وتاب خورده اند ، از رویکردی نرم تر نسبت به یونان حمایت خواهند کرد ؟ 

طعنه آمیز است که ، در حالی که کشورهای منطقه یورو تحت هدایت المان از بررسی هرحذف وامی خود داری می کنند ، صندوق بین المللی پول کمتر سخت گیری می کند .

صندوق اغلب اختلاف بین دارایی های بستانکار ها را در ازای وام ها و شرایط جدید ی که  با ارزش گذاری دوباره پول های ملی سرو کار دارد مهندسی می کند.

این سازوکار(مکانیسم) عضو های منطقه یورو را ، با قرار دادن ارزش یورو به سود کشورهای پیشرفته تر ، به ویژه المان نادیده می گیرند .  

ماراد تجارت خارجی عظیم المان ، حتی با چین ، می تواند به صورت عادی  بر ارزش پول ملی آن فشار وارد کند ، اما عضویت منطقه یورومانع از این می شود .

وقتی که هلموت کوهل سلف سابق مرکل و فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه در سال 1992 ارز واحد را مطرح کردند ، اقتصاد دان های بسیاری هشدار دادند که اتحاد اقتصادی تنها می تواند در بستر اتحاد سیاسی به درستی کار کند . 

این امر با واقعیت یک یورو کم ارزش شده به سود ثروتمند ترین عضو ها به تصویر کشیده شده است در حالی که انتقال منافع ومجموعه خطر های مالی که در کشورهای متحد شده وجود دارد فقیر ترین را انکار می کنند. 

دولت سیریزای یونان به دنبال تغییر است ، اما نقطه ابهام در استدلال آن این است که قدرتمند ترین کشورهای عضو از وضعیت موجود سود می برند . چرا آن ها باید تغییر کنند ؟ 

تعهد سیریزا به توهم های بنجلی که منطقه یورو اصلاح پذیر است و می تواند جایگزیی را برای ریاضت تصویب کند در توانایی تسپیراس برای برنده شدن بر " شریک های" اتحادیه اروپایی اش  شوق اطمینان ایجاد نمی کند.

یونانی ها هر فکری در باره رای ای که دادند بکنند ، فکر دائم دولت آن ها با پوشیدن ژاکت خفت منطقه یورو بر استاندارد های زندگی ، از جمله بازنشستگی ایجاد حمله می کند ، بهای احتمالی گفتگوهای سیریزا.

سرچشمه : مورنینگ استار - لندن

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: