نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-07-10

نویدنو  19/04/1394 

 

زندگی زن ها اولویت است

برگردان : هاتف رحمانی

" هیچ بهانه ای مانع اولویت زندگی زن ها در هر شرایط و در هر زمان  نیست "

 

در جولای 1987، جمعیت جهان به پنج میلیارد نفر رسید . از آن زمان مجمع عمومی سازمان ملل بزرگداشت  هر ساله روز جهانی جمعیت را در این روز بر قرار کرد .

در کمتر از سی سال ، در بستری بر جسته از بحران های اجتماعی ، محیط زیستی و اقتصادی و فاجعه های طبیعی  تعداد کل جمعیت کره زمین  بیش ازدو میلیارد نفر  افزایش یافته است .

گرانمای انگلیسی با خوزه روبلز ورا ، هماهنگ کننده  صندوق برنامه جهانی جمعیت سازمان ملل در کوبا ، در رابطه با ابتکارهای انجام شده برای بزرگداشت این روز و موضوع های جمعیت در برنامه توسعه پسا 2015 گفتگو می کند.  

- مضمون جشن های 11 جولای امسال چیست ؟

- امسال مضمون جذابی دارد : جمعیت آسیب پذیر در وضعیت های اضطراری .این پیام جهانی است . در مورد امریکای لاتین و کوبا ، ما موضوع را با توجه به جمعیت آسیب پذیر طبق صندوق برنامه جهانی سازمان ملل مورد مطالعه قرار خواهیم داد ، که زنان و جمعیت نوجوان است .

برای ما مضمون امسال جنس است . پیام اصلی برای امریکای لاتین وکارائیب ، که در مورد کوبا هم به اجرا در خواهد آمد ، عبارت است از : " هیچ بهانه ای ، مانع اولویت زندگی زنان در هر شرایط ودر هر زمان نیست "

این مضمون مارا به پیام بسیار قدرت مندی مجهز می کند ، که نه تنها برای هر موقعیت اضطرای ، بلکه برای هر وضعیت زندگی  قابل اجرا است

در کوبا این کارکرد متفاوت است . خوشبختانه در این جا یک وزارت خانه کامل ( عمومی) ساختار بهداشتی وجود دارد ، که کار می کند ، و در مورد زن ها راه یک طوفان را هموار می سازد ، وزارت بهداشت پروتکل خود را دارد که به موجب آن زنانی که احتمالا  برای کار به مناطق دور می روند از خانه های مادری بسیار پیشرفته ای بر خوردار می شوند که در آنجا از آن ها محافظت می شود .

در کارزار 11 جولای ما ، ادامه کارهای انجام شده صندوق جمعیت سازمان ملل با کارگاه خلاق جوان ها و نیز حمایت کردن از دستور کار برای بازتاب جمع آوری شده از سوی نهادهایی که بخشی از کار ما هستند هدف ما هستند. 

- چه فعایت هایی به این مناسبت برنامه ریزی شده است ؟

ما تصمیم داریم گفتگویی را در 13 جولای که می توانیم همکارهای خود ، دایره ضروری از نهادهایی که از ما حمایت می کنند را دعوت کنیم تشکیل دهیم . مسئله اصلی دعوت به بزرگ داشت روز جهانی جمعیت خواهد بود ، اما می خواهیم در باره چگونگی رفتار کوبا با وضعیت های اضطراری و مراقبت های آماده شده برای زن ها ونوجوان ها صحبت کنیم .

ما در وحله اول میزبان فدراسیون زن های کوبا ، دفاع غیر نظامی و وزارت بهداشت خواهیم بود . امید واریم فرصت تامل ، آموختن آن که این نهاد ها چگونه در چزیره نظارت ، و در باره موضوع فکر می کنند ومنتشر کردن این را داشته باشیم .

در روز 11 جولای ما دو فعالیت مهم داریم : نمایشگاهی از عکس های بر گزیده از مسابقه " جوان ها در لنز"  از سوی مرکز مطالعه ها روی جوان ها ، و کنسرتی از ارنستو بلانکو در نمایشگاه " آرته ان رامپا " 

-موضوع جمعیت در دستورکار توسعه پسا 2015 چه نقشی بازی می کند؟

- این نکته ای به شدت پر اهمیت است . در طی سال جاری ما همایش های مقدماتی در رابطه با دستورکار جدید برای توسعه پایدار برگزار کرده بودیم . آن برنامه ها اکنون درحال عبور از هدف های توسعه میلیونیوم برای تبدیل شدن به هدف های توسعه پایدار هستد.

در سال های گذشته شکلی از مشاوره در باره هدف های توسعه میلیونیوم در رابطه با آن چه که برنامه توسعه جدید جهانی می تواند باشد وجود داشته است . در طی سال 2015 همایش های بین دولتی برگزار شد ، که به بیانیه پایانی هدف های توسعه میلیونیوم در سپتامبر سال جاری در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل منجر خواهد شد . 

هم اکنون پیشهادی برای هدف های توسعه پایدار وجود دارد .17 هدف وجود دارد وتا حد زیادی به موضوع محیط زیست ربط دارد . هم چنین هیچ هدف صریحی در باره موضوع جمعیت وجود ندارد ، اگر چه به میان بر کردن نتیجه ادامه می دهد . 

آن چه جالب توجه است ان است که موافقت نامه های منطقه ای به نیروی بزرگی در رابطه با همکاری جهانی تبدیل می شوند. در مقایسه با وضعیت های پیشین ، موافقت نامه های منطقه ای نسبت به گذشته با وضوح بیشتری تعریف می شوند .

در اوت 2013 یک موافقت نامه منطقه ای در باره جمعیت وتوسعه حاصل شد که اجماع مونته ویدئو را ، که کوبا در حصول آن نقش قابل توجه برجسته ای ایفا کرد تشکیل می دهد.

ما هر روز به بلوغ قطعی در منطقه نزدیک تر می شویم و ریشه  داخلی چالش های خود را در تصمیم چند جانبه لخاظ می کنیم . جامعه کشورهای کارائیب و امریکای لاتین  CELAC ، اتحاد بولیواری برای امریکای ما ، Alba،سازمان انحادیه کشورهای امریکای جنوبی Unasur ، بلوک تجاری امریکای جنوبی Mercosur، نمونه های این تلاش هستند. آن ها پیکر بندی هایی هستند که در حال حرکتند و نشانه های روشنی را فراهم می کنند که امریکای لاتین در این چالش راه خود را پیش گرفته است .

ما هر روزه شاهدیم که بانک جهانی وصندوق بین المللی پول از امریکای لاتین بیشتر فاصله می گیرند . منطقه ظرفیت سازوکار چند جانبه تامین مالی خود را دارد .

 اگر چه برنامه توسعه پسا 2015 مرجع مهمی برای همکاری بین المللی آینده خواهد بود ، اما در مورد امریکای لاتین موافقت نامه های منطقه ای نیز سنگینی خواهند کرد .

 ما نمی توانیم خود را از چند جانبه گرایی جهانی جدا کنیم ، اما نمود های منطقه ای نیروی عمده ای کسب می کنند . 

- آیا منطقه با چالش جمعیتی مهمی رو در رو است ؟

-        چالش تقسیم شدگی جمعیتی است . در کوبا موضوع حادی نیست ، اما موضوع جوان ها مهم است چون آن چه در امریکای لاتین برای جوان ها رخ می دهد توسعه کشورهای ما را در طی 15 سال تحت تاثیر قرار خواهد داد . صحبت کردن از منطقه ، در صورتی که  برای تعلیم جوان ها سرمایه گذاری نکنیم و آن ها را به آموزش شغلی و توسعه مجهز نکنیم ، اگر روی آن ها سرمایه گذاری نکنیم ، آن چه برای این جمعیت رخ خواهد داد همان چیزی است که برای توسعه کشورهای ما اتفاق خواهد افتاد .

در مورد کوبا اوضاع فرق می کند، چالش جمعیتی سالخورده است . موضوعی است که کشور از نزدیک مراقبت می کند و در روند تعریف سیاست مراقبت و توجه به این موضوع قرار دارد .

سرچشمه : گرانما انگلیسی

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: