نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-05-25

نویدنو  03/03/1394 

 

 

نیویورک تایمز:

جوانان سعودی آزادی را در تلفن‌های خود یافته‌اند

 

 

زندگی برای بسیاری از جوانان سعودی، اکوسیستمی از برنامه‌های تلفن همراه است.

 

فرارو- زندگی برای بسیاری از جوانان سعودی، اکوسیستمی از برنامه‌های تلفن همراه است

 

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از نیویورک تایمز، آن‌ها به دلیل محرومیت از آزادی بیان، در توئیت به بحث می‌نشینند. از آنجایی که نمی‌توانند در فروشگاه با هم آشنا شوند، به واتس اپ و اسنپ چت روی می‌آورند

 

زنان جوانی که نمی‌توانند شغلی داشته باشند، از طریق اینستاگرام به فروش غذا و جواهرات می‌پردازند. از آنجایی که اجازه رانندگی ندارند، از سرویس هم سفری آنلاین اوبر (Uber) و کریم (Careem) استفاده می‌کنند. و در کشوری که فروشگاه‌ها به دلیل اقامه نماز پنج بار در روز بسته می‌شوند، برنامه‌هایی (اپلیکیشن) وجود دارد که از جیب شما با نمازگزار در تماس است و محاسبه می‌کند که آیا می‌توانید پیش از بسته شدن فروشگاه مثلا به نزدیک‌ترین پیراشکی فروشی برسید

جوانان سعودی با نسخه ریاضت گونه‌ای از اسلام و قوانین اجتماعی سختگیرانه‌ای روبرو هستند که محدودیت‌های بسیاری را بر زندگی عمومی آن‌ها تحمیل می‌کند و همین مسئله باعث شده آن‌ها برای بیان کردن خود، سرگرم شدن، کسب درآمد و دیدار با دوستان یا جفت احتمالیشان به طور روز افزونی به شبکه‌های اجتماعی متکی شوند

 

این وابستگی به تکنولوژی که از دهه ۱۹۹۰ با گسترش ماهواره آغاز شده بود، همچنان رو به افزایش است. با توجه به اینکه از میان ۱۸ میلیون شهروند عربستانی، بسیاری چند گوشی هوشمند دارند و روزانه ساعاتی را آنلاین هستند، رونق شبکه‌های اجتماعی در این کشور حیرت آور است. دنیای دیجیتال جایگزین تعاملات رودر رو نشده اما درهای ایجاد روابط مستقیم‌تر و قوی‌تر را به روی جامعه‌ای که زنان و مردان را به طور کامل از هم تفکیک می‌کند، گشوده است

 

گسترش تکنولوژی تلفن همراه هیچ چیز کم از ایجاد یک انقلاب اجتماعی در زندگی جوانان عربستان ندارد. در این پادشاهی ثروتمند اما محافظه کار که سینما را ممنوع کرده، یوتیوپ و جریان اینترنت راه فراری از سانسور و پنجره‌ای به جهان بیرون ایجاد کرده است. برای مثال، یک قاضی جوان شرع با اشاره به اینکه تمام پنج فصل سریال آمریکایی بریکینگ بد (افسار گسیخته) را تماشا کرده، گفت: «من معتاد این سریال شدم.» 

عربستان دارای شرایط ایده آلی برای شکوفایی رسانه‌های اجتماعی دارد: اینترنت پرسرعت، درآمد در دسترس و جمعیتی جوان که چند گزینه اجتماعی بیشتر ندارند. عربستان سایت‌هایی مانند فیس بوک و توئیتر را مسدود نکرده، با این حال گهگاه کسانی که در این شبکه‌ها به شخصیت‌های دولتی یا اسلام توهین می‌کنند را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد. ظاهرا پادشاهی عربستان بر این عقیده است که مزایای شبکه‌های اجتماعی به عنوان روزنه‌ای برای جوانان بیشتر از آن است که از این شبکه‌ها برای بسیج کردن مخالفان سیاسی استفاده شود. ضمن اینکه مزایای اقتصادی نیز در این حوزه وجود دارد

 

در حالیکه شبکه‌های اجتماعی در میان گروه‌های مختلف گسترش یافته، بیشترین تاثیر را بر جوانان زیر ۳۰ سال داشته که بیش از نصف جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند

 

با این حال آنلاین بودن ضرورتا آزادی خواهی به سبک غربی را به دنبال ندارد. محافظه کاران مذهبی با مهارتی به اندازه لیبرال‌ها از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بسیاری از جوانان سعودی همچنان به فرهنگ خود پاینبد هستند و به آن افتخار می‌کنند. حتی کسانی که خواهان تغییرات هستند، می‌گویند این مسئله باید به تدریج رخ دهد. بسیاری از این جوانان از فناوری‌های جدید به روش منحصربه فرد سعودی استفاده می‌کنند

قدرت رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد تغییر در جامعه‌ای که فاقد حقوق سیاسی است، همچنان محدود است. تعداد اندکی از مقامات رسمی سعودی به دلیل رفتار نادرستی که از آن‌ها در دوربین‌ها ثبت شده بود، اخراج شدند اما این کشور هنوز توسط یک پادشاهی مطلق، ملک سلمان ۷۹ ساله حکمرانی می‌شود. و روحانیون قدرتمند سیستم قضایی را اداره می‌کنند و مخالف تغییر اجتماعی هستند

 

حیا فحد ۲۷ ساله که در گوشی هوشمند خود در حال گشتن میان برنامه‌ها است توضیح می‌دهد که چطور مجبور شد شغل اول خود پس از دانشگاه را ترک کند چرا که یک سوم درآمد خود را صرف راننده‌ای که می‌کرد که او را به محل کار می‌برد و بر می‌گرداند

او حالا از خانه کار می‌کند، دستبند درست می‌کند و در اینستاگرام می‌فروشد. از این طریق فرصت می‌کند که سه صفحه خود در فیس بوک، سه حساب کاربری در اینستاگرام و دو حساب در توئی‌تر را مدیریت کند. او در این صفحه‌ها و حساب‌ها با مردمی که دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی مخالفی دارند با بحث و جدل می‌پردازد

 

او با نشان دادن تلفن همراهش می‌گوید: «این هویت من است. نمی‌دانم مردم ۱۰ سال پیش چطور بدون این زندگی می‌کردند.» اما او تنها در یک حساب از اسم واقعی خود استفاده می‌کند و می‌گوید حسش این است که تنها زمانیکه گمنام است می‌تواند آزادانه صحبت کند

 

حیا می‌گوید: «سعودی‌های زیادی هستند که دوست دارند حرف بزنند اما از آنجایی که احساس امنیت نمی‌کنند، حرفی نمی‌زنند

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: