نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-05-09

نویدنو  18/02/1394 

 

 

 

بیانیه مشترک حزب های کمونیست کارگری جهان به مناسبت ۷۰مین سالگرد پیروزی بر فاشیسم-نازی

 

آزادسازی برلین به دست نیروهای اتحاد شوروی در ماه مه ۱۹۴۵ [اردیبهشت ۱۳۲۴ش] نشان پیروزی خلق‌ها در جنگ جهانی دوّم و شکست فاشیسم-نازی بود. فاشیسم-نازی خشن‌ترین شکل تسلّط طبقاتیِ زاییدهٔ نظام سرمایه‌داری و علّت و عامل اصلی جنگ و از میان رفتن ده‌ها میلیون انسان بود.


آنچه در پیروزی ۹ ماه مه [به وقت مسکو] نقش قاطع داشت، اتحاد شوروی و مردم و ارتش سرخ آن، زیر رهبری حزب کمونیست اتحاد شوروی بود. نبردهای عمده‌ای که تعیین کنندهٔ نتیجهٔ نهایی جنگ جهانی دوّم بود، در جبههٔ شرقی رخ داد. ۷۰مین سالگرد پیروزی بر فاشیسم-نازی مناسبتی است برای یادآوری قهرمانی، دلاوری و عزم و ارادهٔ راسخ میلیون‌ها زن و مرد شوروی که به بهای فداکاری‌هایی عظیم و بیشتر از ۲۷ میلیون تلفات جانی، مقاومت کردند و جنگیدند، و سهم قاطع و تعیین‌کننده‌ای در شکست دادن وحشیگری فاشیسم-نازی ادا کردند. گرامی‌داشتِ ۷۰مین سالگرد پیروزی بر فاشیسم فرصتی است برای یاد کردن و ستایش از قهرمانی، دلاوری و عزم قاطع میلیون‌ها رزمندهٔ نیروهای مقاومت و پیکارگران ضدفاشیست در سراسر جهان که زندگی و جان خود را در راه مبارزه برای پیروزی بر فاشیسم وقف و ایثار کردند.
زمانی که سرمایه‌داری با بحران عمیقی روبرو شد که پس از جنگ جهانی اوّل پدید آمد، و به‌ویژه پس از بحران عظیم سال ۱۹۲۹ [۱۳۰۸ش] و پیامدهای انقلاب اکتبر [روسیه]، سرمایهٔ بزرگ از ابزار وحشیانه و بی‌رحمانهٔ فاشیسم-نازی برای تحمیل فرمانروایی‌اش استفاده کرد. ضدکمونیسم همواره یکی از خصلت‌های فاشیسم-نازی بود. طبقهٔ کارگر و جنبش‌های مردمی، و به‌ویژه کمونیست‌ها، همیشه و همه‌جا نخستین قربانیان فاشیسم بودند. و کمونیست‌ها همیشه و همه‌جا در صف نخست مقاومت در برابر فاشیسم، و پیشاهنگ توده‌های مردم و نیروهای مسلّح مقاومت بودند که سرانجام بشر را از شرّ فاشیسم رهانیدند.
امروزه سر بلند کردن دوبارهٔ تهدید فاشیسم و خطر وقوع جنگی تازه در ابعادی گسترده، امری واقعی و خطری فزاینده است. در شرایطی که بحران عمیقی سرمایه‌داری را فرا گرفته است- که ناشی از تضادهای آشتی‌ناپذیر آن است- باز هم سرمایه‌داری بزرگ تلاش دارد با توسّل به زور گریبان خود را از بحران نجات دهد، استثمار وحشیانه‌ای را بر جامعهٔ بشری تحمیل کند، و به حق حاکمیت ملّت‌ها و استقلال کشورهای همهٔ قاره‌های دنیا تجاوز کند. قدرت‌های بزرگ امپریالیستی تلاش دارند تا با استفاده از قدرت نظامی و گسترش جنگ‌های تجاوزکارانه، سرکردگی خود را به جهان تحمیل کنند. اوکراین اکنون متحمل پیامدهای فعالیت نیروهای فاشیستی با حمایت فعالانهٔ آمریکا و اتحادیهٔ اروپا و شاخهٔ نظامی آنها «ناتو» است. ریویزیونیست‌ها و جعل‌کنندگان تاریخ با برابر قرار دادن بی‌شرمانهٔ فاشیسم و کمونیسم، به نام «مبارزه با کمونیسم» پرچمدار احیای فاشیسم شده‌اند.
بنابراین اهمیت حیاتی دارد که درس‌های تاریخ را به همه یادآوری کنیم؛ باید جنایت‌های فاشیسم-نازی و ماهیت طبقاتی آن و همهٔ آنچه را که موجب قدرت‌گیری آن شد به یاد آوریم. فاجعهٔ مصیبت‌بار جنگ جهانی دوّم را نباید فراموش کرد، تا بتوان از وقوع فاجعهٔ دیگری [مانند آن] جلوگیری کرد.
حزب‌های کمونیست و کارگری امضاکنندهٔ این بیانیه، کارگران و مردم سراسر جهان فرا می‌خوانند تا مبارزهٔ رهایی‌بخش خود را شکل و گسترش دهند، و مراسم یادبود ۷۰مین سالگرد پیروزی بر فاشیسم-نازی را به نمایش قدرتمندی از اتحاد و مبارزه در راه صلح و علیه تهدید فاشیسم و جنگ تبدیل کنند که ریشه در سرمایه‌داری دارند و خطری برای بشر و برای دموکراسی و پیشرفت اجتماعی و صلح هستند.
حزب کمونیست آلبانی
حزب کمونیست آرژانتین
حزب دموکراسی و سوسیالیسم الجزایر
حزب کمونیست استرالیا
حزب کارگران بلژیک
حزب کمونیست برزیل
حزب کمونیست بریتانیا
حزب کمونیست نوین بریتانیا
حزب کمونیست کانادا
حزب کمونیست شیلی
حزب کارگران سوسیالیست کرواسی
حزب مترقی زحمتکشان قبرس «آکل»
حزب کمونیست بوهم و موراوی
حزب کمونیست در دانمارک
حزب کمونیست دانمارک
حزب کمونیست آلمان
حزب کمونیست یونان
حزب کارگران مجارستان
حزب کمونیست هندوستان
حزب کمونیست هندوستان (مارکسیست)
حزب تودهٔ ایران
حزب کمونیست عراق
حزب کمونیست ایرلند
حزب کمونیست‌های ایتالیا
حزب کمونیست لبنان
حزب کمونیست لوکزامبورگ
حزب کمونیست نوین هلند
حزب کمونیست مالت
حزب کمونیست مکزیک
حزب کمونیست پرو
حزب کمونیست پرتغال
حزب کمونیست فدراسیون روسیه
کمونیست‌های صربستان
حزب کمونیست آفریقای جنوبی
حزب کمونیست اسلواکی
حزب کمونیست سوریه
حزب کمونیست متحد سوریه
حزب کمونیست اسپانیا
کمونیست‌های کاتالونی (اسپانیا)
حزب کمونیست مردم اسپانیا
حزب کمونیست سوازیلند
حزب کمونیست ترکیه
حزب کمونیست اوروگوئه
حزب کمونیست اوکراین
حزب کمونیست ونزوئلا
حزب کمونیست ویتنام
حزب کمونیست نوین یوگسلاوی

احزابی که به لیست اضافه شده اند

حزب کمونیست‌های بلغارستان
حزب کمونیست کوبا
حزب کمونیست فرانسه
حزب کمونیست  رفونداسیون (احیا) ایتالیا
حزب کمونیست پاکستان
حزب کمونیست فیلیپین (۱۹۳۰)
حزب سوسیالیست متّحد کاتالونی
اتحاد مردمی گالیسیا (اسپانیا)


سایت حزب توده ایران

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: