نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-04-28

نویدنو  09/02/1394 

 

 

 

نیویورک تایمز: اعزام دو ناو آمریکا به آبهای منطقه یمن برای هشدار به ایران
مترجم :ایرج واحدی پور

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
شنبه  ۵ ارديبهشت ۱٣۹۴ -  ۲۵ آوريل ۲۰۱۵

 

واشینگتن - روز دوشنبه ناو هواپیما بر روزولت و یک رزمناو موشک هدایت شونده ، به سمت آبهای یمن حرکت کردند تا آن چنانکه مقامات امریکائی می گویند به عنوان اخطار به ایران در مورد ارسال اسلحه به شورشیان ، به ناوگان آمریکائی مستفر در آنجا بپیوندند.
دولت اوباما این اقدام را نمایش قدرت به حساب می آورد ، ولی تائید می کند که ممکن است این ناوگان در صورت تامین تسلیحاتی حوثی ها از طرف ایران فعال شوند . این ناوگان درعین حال نقش حمایت از عربستان سعودی متحد منطقه ای امریکا در بمباران شورشیان را نیز دارد .
یک مقام امریکائی که در مورد ادامه اقدامات نظامی توضیح می داد و نمی خواست هویتش شناخته شود می گفت: « این یک پیام است که فرستاده می شود.» « پیامی است به هم پیمانان که ما اینحا هستیم و پیامی است به ایران که ما مراقب اوضاع هستیم.»
مقامات کاخ سفید می گویند که در مورد ایران برخورد سیاسی متفاوتی دارند . باموضع تهاجمی این کشور در منطقه مقابله می کنند و در همان حال دیپلماتهای ما کوشش می کنند که در محدود کردن برنامه هسته ای ایران بتوافق برسند .
جاش ارنست (
Josh Earnest ) منشی مطبوعاتی کاخ سفید از تحویل مهمات توسط ایران به شورشیان حوثی شدیدأ انتقاد می کند و ان را باعث بی ثباتی می داند ، در حالیکه درخواست وزیر خارجه ایران را در مقاله ای که در بخش نظرات نیویورک تایمز نوشته بود و پیشنهاد راه حل سیاسی برای بحران یمن کرده بود را «کمی مضحک » می نامد .آقای ارنست گفت: ادامه « تحویل سلاح به یک طرف مناقشه باعث ادامه بحران خواهد شد. »
آقای ارنست همچنین تصمیم ایران در روز دوشنبه درمورد محکومیت خبرنگار واشینگتن پست را به اتهام جاسوسی محکوم کرد و ان را « بی معنی خواند.»
برخورد سخت کاخ سفید نسبت به ایران پس از ملاقات پرزیدنت اوباما با شیخ محمد ابن زیاد آل نهیان ، ولیعهد ابوظبی یکی از امارات عربی ، اتخاذ شد تا به شیخ نشین ها که عمدتأ سنی هستند و از توافق اتمی با ایران شیعی عصبانی می باشند دوباره اطمینان دهد که از آنان حمایت می کند.
در پاسخ به این سئوال که چرا ایالات متحده جریان محاکمه خبرنگار واشینگتن پست را به مذاکرات هسته ای پیوند نزد ، او جواب داد که :« جلب توافق جامعه بین المللی برای صلح امیزبودن مسئله و یا توافقی که هرگونه راه رسیدن ایران به اسلحه ای اتمی را ببندد به نهایت پیچیده است . » و « ما کوشش می کنیم به هرکدام از موضوعات در موقع خود برخورد کنیم . »
مقامات نیروی دریائی گفتند که بعضی از ناوهای آمریکائی نزدیک ساحل یمن که ۲۰۰۰ تفنگدار را حمل میکند قبل از تخیله سفارت آمریکا در صنعا پایتخت یمن، در ماه فوریه آنجا بوده اند .
ولی هم تعداد ناوها و هم قدرت آتش آنها در روزهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است .
فرمانده کوین استفنز (
Kevin Stephens ) در یک مصاحبه تلفنی گفت که : این کشتی ها در آنجا بودند که خطوط دریائی را باز نگهدارند و از هرگونه فعالیت غیر قانونی ازجمله انتقال غیرقانونی تسلیحات جلوگیری کنند .»
فرمانده استافنز گفت که ناو هواپیمابر روزولت قبلأ در خلیج فارس مستقر بود ، زمانی که دستور گرفت که به یمن برود شبانه از یکشنبه به دوشنبه از تنگه هرمز عبور و وارد دریای عربی شد در حالی که رزمناو با موشک هدایت شونده نرماندی اورا اسکورت میکرد ، از اینجا در جنوب شبه جزیره عربی حرکت میکردند .
این دو ناو در حال پیوستن به دیگر ناوگان امریکائی هستند که بتوانند انتقال تسلیحات را سد کنند و در صورت ضرورت به تخیلیه غیرنظامیها کمک برسانند . آیوو جیما (
Iwo Jima ) کشتی دو عملکردی آبی خاکی که تفنگداران دریائی واحد بیست و چهارم اعزامی دریائی را حمل میکند از دهم ژانویه در منطقه بوده و بیشتر وقت را در خلیج عدن و دریای سرخ گذرانده است .
مقام دیگری که نخواست هویتش ذکر شود اظهار داشت که ناو روزولت هنوز از کاخ سفید فرمان شرکت در عملیات در یمن را دریافت نکرده است .
مقامات میگویند عربستان سعودی هفته هاست که بمباران حوثی ها را انجام می دهد و ایالات متحده خواسته است که ایران بداند که آمریکا از این بمباران ها حمایت می کند و در احساس نگرانی عربستان در تسلط و پیروزی حوثی ها شریک است .
از شروع جنگ سعودی ها، آمریکا ازآنها حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی کرده است. درعین حال مقامات آمریکائی گفته اند که آمریکا در جنگ در یمن دخالت مستقیم نخواهد کرد.
به گفته مقامات آمریکائی آقای اوباما در واشینگتن ولیعهد ابوظبی را که معاون فرماندهی کل اتحادیه امارات عربی نیز هست ، ترغیب کرد که از توافق هسته ای با ایران حمایت کند و به او توضیح داد که این از بهترین راهها است که می شود ایران را از دسترسی به سلاح هسته ای دورکرد .
مقامات کاخ سفید گفتند که اتحاد امارات عربی شریک قدرتمند و پایداری برای امریکا است. آنها قبول دارند که دسترسی ایران به سلاح هسته ای بزرگترین محل نگرانی برای این کشور و بقیه کشورهای منطقه است . آقای اوباما تصمیم دارد همین امید به پشتیبانی و روحیه اعتماد را در سایر کشورهای خلیج نیز در کنفرانس مشابهی در کاخ سفید و کمپ دیوید که با شرکت این کشورها در ماه آینده تشکیل می شود تقویت کند .
در مقاله ای در بخش نظرات نشریه تایمز وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف درخواست کرده است که اراده سیاسی بیشتری اعمال شود تا توافق اتمی سریعترصورت بگیرد . او در عین حال در خواست مذاکره امنیتی منطقه ای درخلیج فارس را کرد که مسائل امنیتی وسیعتری مطرح شود که حل دیپلماتیک مناقشه تهدید کننده یمن را نیز در بربگیرد .
اقای ظریف می نویسد : « گفتگوی منطقه ای میتواند سطح تفاهم و تعامل را به رده های دولتی ، بخش خصوصی و جامعه مدنی بالا ببرد . » « یک گفتگوی منطقه ای می تواند نتیجتأ اشکال غیرتهاجمی را در بر گیرد و مقدمات همکاریهای امنیتی را فراهم کند .»
`
اخبار روز-براساس تازه ترین گزارش ها ناو هواپیمابر روزولت و اسکورت آن، نورماندی، پیش آن که وارد آب های یمن بشوند راه بازگشت به پایگاهشان در خلیج فارس را پیش گرفتند.

نویسنده :
Michael D. Shear & Matthew Rosenberg

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: