نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-04-08

نویدنو  19/01/1394 

 

همبستگی جهانی ، صلح و خلع سلاح

ماموریت نظامی در عراق وسوریه نباید تمدید شود

برگردان : مهرگان

حزب کمونیست کانادا تمدید یک ساله مشارکت در آخرین جنگ امپریالیستی در عراق  توسط دولت هارپر ، که این ماموریت نظامی را به همسایگی سوریه بدون موافقت دولت منتخب آن کشور مستقل گسترش خواهد داد محکوم می کند . این نقض آشکار قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است . همانند اقدام های نظامی گذشته در کره ، یوگسلاوی ، افغانستان و لیبی ، این حرکت هم باز جنگ اعلام نشده دیگری است .  

همچنان که حزب ما ودیگر نیرو ها در پاییز گذشته پیش بینی کردند ، این ماموریت بسیار سریع فراتر از به اصطلاح "نقش بمباران وآموزش" رفت و عملیات رزمی مستقیم را شامل شد . آشکارا ، این تمدید نشان می دهد که کانادا در مسیر مصیبت دیگری از نوع جنگ اشغال افغانستان ، صرف  سرانجام میلیارد ها دلار و هزاران زندگی افراد عراقی وسوری گام بر می دارد. دولت فدرال اخیرا ادعا کرد که این ماموریت تا ماه فوریه  122 میلیون دلارهزینه داشته است ، این آمار نا درست تقریبا 30میلیون دلار در ماه شامل هزینه های مربوط بسیاری نمی شود ، اما حاکی است که هزینه ماموریت گسترده انتظار می رود بسیار بالاتر رود . 

به صورت قابل پیش بینی محافظه کار ها این را جنگی " بشردوستانه" برای " دفاع از زنان وکودکان" می خوانند ، اما شواهد محکمی وجود دارد که  دکترین " مسئولیت دفاع" به جای دفاع آسیب های عظیمی بر حمعیت غیر نظامی وارد کرده است . نمایه طولانی قربانی های آر تو پی ( جنگ بشر دوستانه) ازهزاران کشته در بمباران یوگسلاوی از سوی ناتو در سال 1999 ، غیر نظامی های بی شمار افغانی ، و میلیون یا بیشتر عراقی کشته در سایه تجاوز 2003 امریکا – بریتانیا را شامل می شود .  

چهار سال پس از "عملیات رهایی فالکون" در لیبی ، خشونت اجتماعی ، ویرانی اقتصادی و سیاسی ، ومنابع انرژی کشور ، عقاب های جنگ اکنون اشکارا از دخالت دوم علیه گروه های وابسته به داعش در آن کشوردم می زنند 

سربازهای کانادایی در عراق وسوریه به پیش برد به اصطلاح " راهبرد خاورمیانه جدید" کمک می کنند ، که تبدیل کل منطقه به چهل تکه ای از کشورهای خرد ضعیف ومطیع تحت کنترل را ، تا اندازه ای ، با متحد بومیش اسرائیل ، همراه با ترکیه ، عربستان سعودی و قطر بعنوان  قدرت های حمایتی یدکی هدف گرفته است .

درگیری کانادا در جنگ صلیبی مدرن تحت هدایت امپریالیسم امریکا ودیگر متحد های ناتو تنها  ستیزه های منطقه ای و بحران های انسانی را ژرفتر می کند. امروز مهم ترین تهدید تروریستی از سوی  دولت های امریکا ، بریتانیا ، کانادا ودیگر دولت هایی که میلیون ها انسان بی گناه را با رشته گسترده ای از سلاح های مدرن مرگبار، رشته ای از موشک های کروز تا بمب های درون ها (هواپیماهای بی سرنشین) کشته اند مطرح می شود . این ها همان قدرت های امپریالیستی هستند ، که رژیم های بنیاد گرای کشورهای نفت خیز خلیح و عربستان سعودی را متحد های نزدیک و ارزشمند خود به حساب می آورند .   

امپریالیسم بود که طالبان ، القاعده ، داعش و سایر چنین گروه هایی را تا آخر تشویق و تامین مالی کرد، و تنها این اواخر ترس ونفرت علیه همان نیروهای ارتجاعی را بر انگیخت . این بازی خود پسندانه راه گزینی "متحدها" و" دشمن ها" سود عظیمی را نصیب شرکت های ضنعتی – نظامی می سازد ، اما برای زحمتکشان مرگ و ویرانی می آورد .   

حزب کمونیست کانادا دکترین " وظیفه محافظت" را بعنوان پوششی برای دخالت امپریالیستی و تجاوز نظامی در خاورمیانه و منظقه های دیگر رد می کند . ما خروج کامل کانادا از ناتو و دخالت های نظامی تحت هدایت امریکا را ، که  با جنگ گسترش یافته  در عراق وسوریه  آغاز می شود خواستاریم. ما نیروهای کارگری و دموکراتیک ، وبه ویژه جنبش های ضد جنگ را به  مخالفت با جنگ طلبی دولت هارپر، و یاری به یک سیاست خارجی نوین صلح و خلع سلاح ، حل وفصل سیاسی ستیزه های مسلحانه ، احترام به حق حاکمیت ملی ، خروج از ناتو ، و پایان دادن به اتحاد ها و دخالت های نظامی ، و خلع سلاح هسته ای جهانی فرا می خوانیم .

کمیته اجرایی مرکزی حزب کمونیست کانادا 

Apr 012015

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: