نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-04-08

نویدنو  19/01/1394 

 

عضو ارشد حوثی :

 حوثی های یمن در صورت توقف حمله آماده گفتگوهستند

برگردان : هاتف رحمانی

قاهره (رویترز) – یک عضو ارشد حوثی اعلام کرد حوثی های یمن برای برگزاری گفتگوی صلح به محض توقف کارزار هوایی تحت هدایت عربستان سعودی وگفتگوهایی تحت نظارت طرف های "غیر متجاوز" آماده اند.

صالح ال صمد ، که یکی از مشاورهای منصور هادی رئیس جمهور بود همچنین در پاسخی ایمیلی  به رویترز گفت که یمنی ها بازگشت هادی را ، که در ماه گذشته پس از نزدیکی رزمنده های شیعی حوثی به پایگاه جنوبی او در عدن به عربستان گریخت رد می کنند .

هواپیماهاو کشتی های جنگی ائتلاف تحت هدایت سعودی حوثی های متحد ایران را با اعلام آن که برای عقب راندن حوثی ها و احیا  حکومت هادی تلاش می کنند 11 روز بمباران کرده اند . گفتگو های صلح با میانجیگری سازمان ملل در هفته های قبل بین هادی و حوثی ها شکست خورد .  

صمد گفت " ما هنوز بر موضع خود برای گفتگو استواریم و با وجود هر آ ن چه رخ داده است ، بر مبنای احترام وتایید متقابل خواستار ادامه آن هستیم".

صمد بدون تعیین آن که چه کسانی ممکن است طرف های بین المللی یا منطقه ای باشند گفت " ما هیچ شرطی جز توقف تجاوز و نشستن پای میز گفتگو در یک مدت زمان معین نداریم ...و هر طرف بین المللی یا منطقه ای که موضع تجاوزکارانه ای نسبت به مردم یمن ندارد می تواند بر گفتگو نظارت نماید ".

صمد افزود که او خواهان پخش جلسات گفتگو برای مردم یمن است  " برای آن که آن ها بتوانند آن که را سد راه مذاکره است بشناسند"

از سلمان پادشاه عربستان سعودی هم نقل شده بود که روز دوشنبه اعلام کرد که پادشاهی نیز برای همایش سیاسی طرف های یمنی ، تحت نظارت شورای کشورهای خلیج(فارس) آمادگی دارد . پنج عضو شورای 6عضوی کشورهای خلیج (فارس) بخشی از ادتلاف نظامی بمباران هستند که در حال بمباران حوثی ها است .

جنگ نیابتی

رزمنده های حوثی 6ماه پیش صنعا پایتخت یمن راتصرف کردند وماه گذشته حمله ای را علیه جنوب  ، با پشتیبانی واحد های ارتشی وفادار به علی عبدالله صالح حاکم طولانی مدت  یمن به راه انداختند.

آن حمله عربستان سعودی را برای به راه انداختن کارزار حمله های هوایی با همراهی مسلمان های سنی منطقه ومتحدهای عرب برانگیخت.

سازمان ملل می گوید در دو هفته گذشته بیش از 500 نفر کشته و نزدیک به 1700 نفر زخمی شده اند .

ستیزه یمن را به جبهه دیگری در جنگ نیابتی مسلمان سنی عربستان سعودی با رقیب ایرانی شیعه تبدیل کرده است ، مبارزه ای که در سوریه ، لبنان و عراق نی جریان دارد .

تهران اتهام ریاض را که ایران حوثی هارا مسلح می کند تکذیب می کند ، و صمد اتهام ها را بعنوان شایعه  رد کرد. اوگفت " حتی اگر آن طور که گفته می شود حمایت ایرانی ها هم وجود دارد ، نمی توان د بهانه ای برای تجاوز آشکار باشد."

صمد تمایل حوثی ها به کنترل جنوب ، مرکزدراز مدت جنبش تجزیه طلبی را تکذیب کرد و گفت آن ها بر مقابله با تهدید از سوی القاعده متمرکز بودند .

او گفت " فرزندان جنوب امور خود را اداره خواهند کرد و نقش برجسته ای در صحنه سیاسی آینده ایفا خواهند کرد ".

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: