نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-04-06

نویدنو  17/01/1394 

 

درداخل مغاک 

جنگ عربستان سعودی در یمن

میشل هورتون – برگردان : هاتف رحمانی

 

شاه عبدالعزیز ابن سعود بنیانگذار عربستان سعودی ،که درسال 1953 در گذشت، نه خیلی پیش تر نیتی را که در سر داشت بیان کرد :« خیر یا شر برای ما از یمن می آید » . با آغاز حمله هوایی بر هدف هایی در یمن ، به صورت فزاینده ای احتمال دارد که آخرین بخش پیشگویی او به حقیقت پیوندد . هیچ خیر – و قطعا هیچ چیز قاطعی – از" عملیات توفان قاطع" تحت هدایت عربستان حاصل نخواهد شد . 

دخالت عربستان در یمن – همراه با دخالت پادشاهی 2011 در بحرین – عزیمت مهمی از یک سیاست خارجی را که به صورت تاریخی با احتیاط ، بیزاری ، و دل گرمی به نایب ها منش نمایی شده بود بر جسته می کند. در بحرین ، تلاش عربستان سعودی برای سرکوب قیام تحت هدایت شیعه موفق بود . هر چند ، یمن نمی تواند خیلی از بحرین ، که ملت خردی با زمین هموارو ملتی غیر مسلح است   متفاوت تر باشد .  بر عکس ، یمن یکی از مسلح ترین مردم  کره زمین ، زمینی که رویای هر رزمنده چریکی آست ، و دو هزار سال تاریخ مقاومت و رد متجاوزان را دارد . 

در آخر سال 2009 ، عربستان سعودی کارزاری آرام اما مجهزی را علیه حوثی ها ،که به بخش زیدی اسلام شیعی تعلق دارند به راه انداخت . در ان زمان حوثی ها در ششمین – و ان چه ثابت شد اخرین باشد- جنگ خود با دولت علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن قفل شده بودند . در پاسخ به حمله ای از سوی حوثی ها به گارد مرزی عربستان سعودی ،دولت عربستان عملیات علیه حوثی ها را آغاز کرد .عربستان عنصر هایی از ارتش ، نیروهای ویژه و نیروی هوایی را به کار گرفت . کارزار به مصیبتی برای عربستان تبدیل شد وبه تجدید نظر در سطح عالی در آمادگی ارتششان منجر گشت . حوثی ها که در ان زمان تجهیزات ضعیفی داشتند و با مبارزه علیه نیروهای یمنی و سعودی مواجه بودند ، دستگیری حداقل یک سرباز از نخبه های نیروهای ویژه عذبستان و نیز تجهیزات تخصصی را برنامه ریزی کردند . در طی زمان 2009 و 2010 ،حوثی ها بی وقفه هم با نیروهای یمن وهم با نیروهای سعودی مبارزه کردند .

به دنبال 2010 و در سایه انقلاب 2011 که به استفای رئیس جمهور صالح و انتصاب عبد ربوه منصور هادی معاون اول اوبه ریاست جمهوری شد ، حوثی ها پایگاه خود را درباریکه بزرگی از یمن شمالی مستحکم کردند . حوثی ها سرزمین تحت کنترل خود را با ایجاد اتحاد با قبیله ها واقوام بانفوذ و با لیاقت نیرویی نسبتا منظم و نیروی رزمنده توانا گسترش دادند . هر چند ، انتصاب بی ثمر رئیس جمهوری هادی حوثی ها را به گسترش شدید قادر ساخت .   

ابو ربوه منصور ال هادی از سوی رئیس جمهور ماکیاولی پیشین یمن بعنوان معاون خود به یک دلیل انتخاب شد : هادی هیچ پایگاه واقعی قدرتی در یمن ندارد و بنا بر این هر گز نمی تواند تهدیدی برای صالح یا خانواده او باشد . هادی اهل یمن جنوبی است ، که ملتی مستقل بود ، و خواستاد وحدت دوباره بود . بسیاری از یمن جنوبی ها هنوز هادی را کسی می دانند که با صالح و شمال علیه جنوب در جنگ داخلی1994 بعنوان خائن همدستی کرد . هم زمان ، بهعنوان یک جنوبی ، هادی نفوذ کم یا اصلا نفوذی دربین قبیله های قدرتمند شمالی نداشت . هادی برای معاونت ریاست جمهوری از سوی مردی که مایل بود ریاست جمهوری را به پسر خود واگذارد    انتخاب درخشانی بود .

اکنون ، دولت عربستان سعودی ، همراه با شرکای کشورهای خلیج (فارس) خود ، مصر ، سودان ، مراکش ، واردن ظاهرا "عملیات توفان قاطع " را برای دوباره گماری هادی که از یمن به عربستان سعودی گریخته است به راه انداخته است . بند کمتر روشن کارزار نظامی در یمن دوباره گماری دولت تحت هدایت هادی و نه وادارکردن حوثی ها به زمین گذاشتن اسلحه و مذاکره است . احتمال دست یابی به این هدف ها بعید است . بیشتر از خراب کردن حمایت از حوثی ها ، اقدام های عربستان و شرکای آن در یمن ممکن است در کوتاه مدت حمایت از حوثی ها و صالح رئیس جمهور پیشین که اکنون ظاهرا با حوثی ها متحد شده است تقویت نماید . بسیاری از یمنی ها علاقمند به خانه سعود نیستند و یمنی ها بسیاری وجود دارند که هنوز دخالت خون بار وفاجعه امیز مصر در سال های 1962-67 را که به قیمت زندگی بیست هزار سرباز مصری و هزارها رزمنده یمنی و غیر نظامی ها شد به یاد دارند .  

"عملیات توفان قاطع" تضمین خواهد کرد که یمن به بیشتر به جاده جنگ داخلی کشانده شود ، که سازمان های اسلام گرای رادیکال مانند القاعده یمن در شبه جزیره عرب و اکنون دولت اسلامی (دشمن قسم خورده حوثی ها و تمام مسلمان های شیعه ) شکوفا شوند ، که پی آمد ان  یک بحران انسانی است . بیش از نیمی از کودکان یمنی از سوء تغذیه رنج می برند وطبق گزارش دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور انسانی ، 61 درصد از جمعیت 24 میلیونی یمن نیازمند کمک های بشر دوستانه اند . با آغاز" عملیات توفان قاطع" قیمت مواد غذایی ، که پیش از این به خاطر نزول ریال یمنی افزایش یافته بود ، سیر صعودی گرفته است از این رو یمنی ها – غیر از تعداد اندکی که از عهده آن بر می آیند- برای آن چه در طی ماه ها جنگ می تواند رخ دهد  آماده می شوند .تنها چیزی که سریع تر از مواد غذایی افزایش قیمت می یابد مهمات واسحله است . اکثر خانواده های یمنی در شمال حداقل یک AK-47 دارند و بسیاری از خانوده ها و قبیله ها سلاح هایی را انبار می کنند که آرپی جی ها و نارنجک ها را شامل می شود . 

اگر عربستان سعودی وشرکا ، به ویژه مصری ها ، قدم بعدی را بردارند و تجاوز زمینی را اغاز کنند ، نیروهای آن ها احتمالا با مقاومت تخریب کننده هم حوثی ها وهم متحدهای جدیدی که آن ها مطمئن هستند در نتیجه دخالت جذب می کنند رو در رو خواهد شد . برای حفظ استحکامات شمال غرب یمن  ، ترانه ها و شعر هایی در باره آن که یمنی ها چه بلایی بر سر ترک ها ، که به یمن تجاوز کردند ودر مطیع ساختن آن ها شکست خوردند ودر خون خود شنا کردند ، هنوز خوانده می شود و توسط نوادگان مردانی که ترک ها وپس از آن مصری هارا شکست دادند سینه به سینه نقل می شود .  ارتش سعودی برای هر اقدامی پشت اقدام محدودی در یمن دارای آمادگی نیست . شریک مصری آن ها به همان شکل نا آماده اند و در حال حاضر در حال مبارزه برای جلوگیری از شورشی رشد یابنده در صحرای سینا هستند .  

تجاوز زمینی هزارها سرباز سعودی را برای آن چه که می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد حبس کند ، آن هم زمانی که پادشاهی باید نگران دولت اسلامی در مرزهای شمالی خود باشد . ارزش یاد آوری دارد که ارتش سعودی سربازهای مشروط بزرگی را استخدام می کند که از نظر قومی یمنی هستند . این پرسشی اشکار است که وقتی به این سربازها دستور داده شود هم وطنان خود را بکشند چه رفتاری ممکن است داشته باشند . همان زمان که آن ها درگیر با چیزی که بدون شک جنگی طولانی وخونبار خواهد بود هستند ، دولت سعودی ناچار به اداره کردن ده ها هزار آواره عبور کرده از مرزهای جنوبی خود با یمن خواهد شد .  

اقدام نظامی در یمن می تواند به درستی خانه سعود را وارد مغاکی سازد که شاید شاه عبدالعزیز ابن سعود پیش از اعلام هشدار پیامبرانه خود در مغز خود داشت .

میچل هورتون نویسنده وتحلیل گر خاورمیانه است . 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: