نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-04-01

نویدنو  12/01/1394 

 

 آن چه در زیر خواهید خواند بیانیه حزب کارگران ترکیه است . این بیانیه نمونه سمبلیک سردرگمی در بین برخی از چپ های ماست که با اتخاذ موضع نشستن بین دو صندلی روشن نمی کنند که در واقعه رخ داده چه باید کرد . نوعی انفعال و انتقاد بی مایه برای رفع تکلیف . تحلیلی به شدت انحرافی . لابد می پرسید چرا ترجمه شد ؟ برای این که موضوع از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد .

مهرگان  

پاسخی به ایران در یمن

حزب کارگران ترکیه - برگردان : مهرگان

 

جنگ قریب الوقوعی در یمن آغاز شده است !
گزارش می شود که 100 هواپیمای سعودی صنعا پایتخت یمن را ، که اخیرا به تصرف شورشی های حوثی درآمده بود بمباران کرده اند ، وحدود 150.000سرباز آماده تجاوز زمینی به یمن شمالی هستند.
همچنین گزارش می شود که تجاوز عربستان به یمن مورد حمایت مصر ، مراکش ، اردن ، سودان ، کویت ، امارات متحده عربی ، قطر، بحرین و پاکستان است . بر اساس گزارش ها امریکا درگیر تهاجم نیست اما حمایت اطلاعاتی و لجستیکی فراهم می آورد . 
در یمن با جمعیت25 میلیونی و فقیرترین کشور منطقه ، شورشی های حوثی درژانویه 2015 صنعا پایتخت کشور را تصرف کردند و" شورای ریاست جمهوری" پنج نفره را تاسیس کردند .

  نیروهای ارتجاعی و امپریالیست که در منطقه عمل می کنند همیشه نقشی در ستیزه های یمن داشته اند ، که مسیر راهبردی انتقال نفت خلیج (فارس) از طریق دریای سرخ است . با این حال دخالت ارتجاع منطقه و امپریالیست ها هر گز مستقیم نبوده است . 
کسانی که تحولات منطقه را دنبال می کنند اطلاع دارند که عربستان سعودی و امریکا نمی توانند چشم هایشان را بر حکومت حوثی ها در یمن ببندند .  
یک دولت حوثی در یمن به ویزه " چاقوی شیعه " از سوی ایران بر پشت عربستان سعودی است!   
شیعیان یمن ، در حالی که جنوبی ترین نقطه " هلال شیعی" را در خاورمیانه تشکیل می دهند ، با اکثریت جمعیت شیعه در حوزه های نفتی عربستان سعودی و کشورهای خلیج ( فارس) نیز پیوند دارند . از این رو ، وقتی که شورشی حوثی در یمن آغاز شد ، این بحث که " آیا عربستان سعودی یا ایران در یمن پیروز خواهند شد ؟" بیشتر از آن که " چه کسی در یمن حکومت خواهد کرد ؟" مطرح بود . پی آمد به چنگ آوردن قدرت از سوی حوثی ها در یمن در تمام جهان بعنوان " پیروزی ایران در یمن " تلقی شد  
بدون شک پیروزی شیعه به معنی وحشت برای تخت نشینان وپادشاهان سعودی و دیگر کشورهای خلیج ( فارس) است چون جمعیت قابل توجه شیعه در این کشورها نیز سرکوب شده ترین وبی نوا ترین جمعیت هستند .
علاوه بر این ، پس از سقوط موصل ، "سپاه پاسداران " ایران و مقام های ایرانی ( از جمله ژنرال ها ) بعنوان بخشی از نیروهای ضد تجاوز علیه داعش می جنگند. این معنایی بیش از" نزدیکی اعتقادی" دارد ، عراق وایران در حال متحد شدن هستند . این مبارزه به معنای آن نیز هست که به محض بیرون کردن داعش ، عراق به کشوری تحت کنترل ایران تبدیل خواهد شد . امریکا ودیگر کشورهای غربی از این موضوع اطلاع دارند . 
بنا بر این " یمن تنها یمن نیست" ، و"حوثی ها هم فقط حوثی ها نیستند" ! اگر چنین بود این مورد می توانست تنها مشکل یمن یا حتی بیشتر مشکل عربستان باشد . بر عکس ، ستیزه در یمن – از چشم انداز تصویر بزرگتر منطقه – به منطقه "گرم" در ستیزه "شیعه – سنی" تبدیل شده است . از این رو ،تمام 10 کشوری که " ائتلاف" حمله بر یمن را آراسته اند تحت حاکمیت سنی قرار دارند . (*)
همان گونه که انتظار می رفت ، وزیر امورخارجه ترکیه از عملیات حمایت کرده است . بیانیه " حمایت از دخالت نظامی عربستان در یمن " ادعا می کند که " عملیات نظامی تا اقتدار قانونی در یمن ادامه خواهد داشت "
ترکیه ترانه های بسیار ، افسانه های بسیار واویس قرنی دارد . جاناکالی ( استانی در ترکیه) یا ساری کامیش (استان وشهری در آنتالیا) بر سر یمن چه دارد !
به ویژه وقتی که ملاحظه می شود ستیزه در یمن به راحتی قابل کنترل نخواهد بود !
ایالات متحده  متحد شده با عراق وایران در جنوبی ترین نقطه " هلال شیعی" در خاورمیانه ، با عربستان سعودی در جنوبی ترین نقطه " هلال شیعی " با عربستان متحد است !
این تناقضی نیست که باید مورد ملاحظه قرار گیرد . با این حال نشانه ای است که چگونه تناقض های فریبنده بر خاورمیانه مسلط شده است .

(*)- مصر وترکیه در مسئله اخوان المسلمین در ستیزند امااین  یک بحث ،و متغیری در داخل اسلام سنی است . آن ها علیه شیعه ها متحدند .

احسان چارالان

( عضو اجرایی حزب کارگران ترکیه )

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: