نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-25

نویدنو  05/01/1394 

 

 

 

بیانیه پیر لورن دبیر کل حزب کمونیست فرانسه در باره دور اول انتخابات شورای محل فرانسه

برگردان : هاتف رحمانی

دور اول انتخابات محله ها ، با وجود افزایش نرخ مشارکت که 6.5درصد بالاتر از انتخابات 2011 بود ، عموما با تحریم رای دهنده ها ، با خود داری 48.5 درصدی همراه بود . بی اعتمادی بیش از همیشه لنگر انداخت .

نتایج رای گیری که تاکنون به دست آمده است تاکید می کند که با به قدرت رسیدن راست وراست افراطی ،  خطر تغییر بزرگ در اداره های محلی وجود دارد ، جبهه ملی درصد بالایی از آرا را ثبت کرد ، در حالی که تعداد رای دهنده ها به چپ به شدت افت کرد . امشب ، وضعیت نیروهای چپ در فرانسه وخیم تر از بحرانی است .در بسیاری از شعبه ها ، که رای دهنده ها به صورت سنتی از چپ حمایت می کردند ، نتایج به روشنی عمق بحران سیاسی را آشکار می کند. حزب سوسیالیست با باخت شدیدی مواجه است و هیچ نامزدی از چپ  برای دور دوم در بسیاری ازبخش ها وجود نخواهد داشت . 

امشب بر آشفتگی ، خشم ونفرتی را که رای دهنده ها - با رای هایشان یا خود داری بزرگشان از رای دادن - ابراز کردند  من می شنوم ، ما می شنویم . این خشم کسانی است که دیگر نمی توانند محترم زندگی کنند ، کسانی که احساس می کنند احمق فرض شده اند ، کسانی که شاهد تسلیم دولت به قدرت های مالی ، به سهام داران و بازار بورس پاریس ، به فرمان های اتحادیه اروپا بوده اند . این برآشفتگی کسانی است که تحت نام ریاضت قربانی شدند ، و کسانی که هنوز هم شاهدند که بیکاری وفقر بدتر شده است . رای دهنده ها سر درگم شده اند و نمی دانند برای امید به کجا رو کنند . 

پیشرفت جبهه ملی پی آمد این سردرگمی و خشم سراسری رای دهنده ها است ، اما نتیجه فرایند طولانی ناچیز شماری ایده های آن هم هست . پیش از این هرگز به "جبهه ملی" چنین جایگاه فاخری در رسانه ها و بحث های سیاسی پیش از یک انتخابات داده نشده بود . راست ، وبه ویژه نیکولاس سارکوزی ، با حرارت از این راهبرد هواداری کرد ، چند روز قبل از انتخابات ، آن ها (در تبلیغات) آزادانه از گفتمان راست افراطی وام گرفتند. اما ورای این مورد ،  صاحبان تمام رسانه ها وسیاست مدارهایی که ایدئولوژی راست افراطی را ناچیز شمرده بودند باید برای تشویق این مبتذل سازی و خطری که  آن برای دموکراسی به نمایش می گذارد مسئولیت بعهده بگیرند .

در این رابطه ، حزب کمونیست وجبهه چپ پایداری می کنند . نتیجه نامزدهای نمایندگی اتحاد ها با سایر نیروهای چپ و حزب های سبز که برای این انتخابات به هم پیوستند برای چشم اندازیک بدیل ( آلترناتیو) سیاسی – که با مسلم بودن نتایج امشب بیش از همیشه حیاتی است - دلگرم کننده اند . هرچند ، این اتحاد ها هنوز بسنده نیستند و به روشنی با چالش های یک وضعیت حقیقتا ترسناک و یاس جمعیت مواجه نشده اند.

انتخابات امروز بیدارباشی است که هیچ دروغگویی را بر نمی تابد . پس از انتخابات شهرداری ها واتحادیه اروپا ، این رای پیام روشن دیگری را از مردم فرانسه می رساند که با عزم استواری سیاست هایی را که دولت از سال 2012 اجرا کرده است رد می کنند .  آیا یک بار دیگر صدای آن ها نادیده گرفته خواهد شد ؟ پیام صندوق های رای امشب آن است که این سیاست ها باید تغییر کند ، و ما باید به اقدام واتحاد برای انجام آن ادامه دهیم .

من به پاسخی قوی فرا می خوانم ، با آغاز ازیکشنبه آینده برای رای در دور دوم ، این مصیبت باید تسکین یابد ، نباید عرصه بیشتری به راست وراست افراطی واگذار شود . 

ما به استقرار حمایت برای آینده نیازمندیم . در دور دوم ، هر رای برای نامزدهای نماینده جبهه چپ ، حزب کمونیست فرانسه و سایر نیروهای چپ و حزب های سبز شمرده خواهد شد . هر عضو شورا از حزب کمونیست فرانسه وجبهه چپ صدای مقاومت در برابر کارزارهای ریاضتی ، به سود پیش برد تلاش های مشخص و همبستگی ، وفرصتی برای ساختن چشم اندازی برای تغییر مردمی خواهد بود که حقیقتا به چپ نعلق دارد .  

در محل هایی که نامزدهای نماینده حزب سوسیالیست ، اکولوزی اروپا (چپ ها) یا هر گروه دیگری در چپ در رای گیری دور دوم قرار دارند ، من رای دهنده را به مقاومت متحد علیه راست وراست افراطی دعوت می کنم . پیروزی راست وراست افراطی در دور دوم تنها می تواند به صورت شدید تری شرایط زندگی از قبل دشوار مردم رادشوار تر نماید . راست وراست افراطی مشترکا برای پیش بردن سخت تر ریاضت اقتصادی ، به عقب کشاندن حمایت اجتماعی ، قرار دادن مردم در رقابت علیه یک دیگر، کاهش هزینه های عمومی و مشاغل خدمات عمومی ، خصوصی کردن بخش عمومی ، لغو سیاست رفاه که در سطح منطقه ای از سوی دولت های چپ برقرار شده بودند تلاش می کنند .  

در کانتون (بخش) هایی که در دور دوم نامزد چپ وجود ندارد ، هر رای دهنده ای باید تصمیم بگیرد . ورقه رای قدرت متوقف کردن طلوع جبهه ملی و مسدود کردن نمایش بدترین مورد را که کشور ما با آن مواجه است  به ما می دهد . دیگر مسئله یک کانتون ، یا یک نامزدی که ممکن است شر کوچکتر باشد نیست . مسئله ای ملی است . وظیفه ما بعنوان زن و مرد چپ است تا آن چه را که می توانیم برای جلوگیری از پیروزی نامزد های جبهه ملی انجام دهیم ، کارزار انتخاباتی آن ها به روشنی ایدئولوژی نفرت انگیز و نژاد پرستی را که به آن اعتقاد دارند نشان داد . انتخاب آن ها می تواند افزونه و مانع مهمی برای هر آلترناتیو مترقی در کشور ما باشد . 

  در آخر ، و ورای نتایج امشب ، من به ساختن چپ جدیدی دعوت می کنم . تمام تلاش هایی که پیش از این برای ساختن نیروی جدیدی در چپ آغاز شده است باید چند برابر شود . جنبش های مردمی ، شهروندی باید در فرصت مناسب بر خیزد . تمام نیروهای چپ دلواپسند. هیچ کس نمی تواند دیگران را خطا کار بداند . اکنون زمان تصمیم گیری ، اقدام کردن ،پریدن به داخل دعوا ،تلاش با برباری و عزم برای رسیدن به تنها نتیجه ممکن است : ساختن سیاستی بدیل و اکثریتی نو ، از مردم براساس مشارکت شهروندی ،از چپ ، که ما را به دوری از ریاضت اقتصادی وبه سوی پروژه ای اجتماعی ریشه دار در همبستگی و نگرانی برای محیط زیست هدایت خواهد کرد .  سیاست های دولت ونیز سامانه اقتصادی و نهادی ما از رده خارج شده اند . دموکراسی تهدید می شود . وضعیت اضطراری است . تغییر اجتناب ناپذیر است . ما بیشتر از همیشه برای کار به سوی هدف های خود مصممیم . از توجه شما سپاسگذارم .

پیر لورن دبیر کل حزب کمونیست فرانسه

22مارس 2015   

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: