نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-28

نویدنو  08/01/1394 

 

ردپاهای امریکایی - خشونت و غوغا در یمن

استفان لندمن –برگردان : هاتف رحمانی

یمن یکی از بسیار نمونه های آن چیزی است که متعاقب دخالت غیر قانونی امریکا رخ می دهد.

اوباما جنگ پهپاد ( هواپیماهای بی سرنشین) ها را در تمام دوران تصدی خود – که بدون تمیز صدها قربانی بی دفاع ، اکثرا از غیر نظامی ها را کشت -  به راه انداخت.

همانند افغانستان ، عراق ، سوریه ، لیبی و فلسطین ، یمن پاتیلی از خشونت و بی ثباتی است که به چرخشی کاملا خارج از کنترل تهدید می کند.  

در ژانویه ،نیروهای حوثی رژیم ابو ربو منصور هادی مورد حمایت امریکا را سرنگون کردند . آن ها  کاخ ریاست جمهوری را به تصرف در آوردند .

آن ها  کنترل خود را  بر سایر بخش های کشور گسترش دادند . اوباما سال گذشته به صورت مسخره ای یمن را بعنوان حکایتی موفقیت آمیز جار زد .

راهبرد معروف امریکایی: " بیرون کردن تروریست هایی که مارا تهدید می کنند ، در عین حال حمایت از شرکا درخط مقدم جبهه چیزی است که سال ها به صورت موفقیت آمیزی در یمن وسومالی تعقیب کرده ایم ."     

راهبرد دخالت گرایانه امریکا خشونت ، بی ثباتی و غوغا در هر دو کشور ایجاد کرد –  در واقع بسیار شبیه به هر جای دیگری که واشنگتن به صورت غیر قانونی دخالت می کند.

حوثی ها با کسب کنترل صنعا پایتخت ، تایز ( سومین شهر بزرگ یمن) ،و منطقه های دیگر به تصرف عدن روی کردند.

در فوریه ، هادی از صنعا به عدن گریخت وخود را رئیس جمهور اعلام کرد . 

اکنون گزارش ها حاکی است او پس از نزدیکی نیروهای حوثی به عدن از کشور گریخت .

آن ها پایگاه هوایی ال اناد نزدیک لاهیج – در فاصله 60 کیلومتری عدن را به تصرف در آوردند. هادی عدن را پایتخت موقت اعلام کرده بود .

کارمند های امریکایی کشور یمن را ترک کردند. شاهدان کاروانی از اتوموبیل های ریاست جمهوری را در حال ترک محل سکونت هادی در تپه ای مشرف بر دریای عربی دیدند .

گزارش ها حاکی است که او به محض پیشرفت حوثی ها با یک قایق گریخت . آسوشیتدپرس گزارش کرد او همراه با آجودان ها حدود ساعت 3:30 بامداد به وقت محلی روز چهارشنبه – با دو اتوموبیل تحت امنیت شدید کشور را ترک کرد .

مقصد او اعلام نشده بود . او برای شرکت در یک همایش عربی در آخر هفته جاری در مصر برنامه ریزی کرده است .

آسوشیتدپرس گزارش کرد حوثی ها " به عدن نزدیک شده اند ...  از نیم روز چهارشنبه سقوط شهر حتمی به نظر می رسد "

یمن در مسیر جنگ داخلی تمام عیار قرار دارد . با درگیر کردن رزمنده های داعش برای اقدام مناسب – نایبان امریکا برای کمک به برنامه  کنترل رژیم واشنگتن مورد استفاده قرار گرفتند.

اگر امورمانند افغانستان ، عراق ، لیبی و سوریه تغییر کند ، ممکن است در راس آن چه قبلا رخ داده است سال ها جنگ دنبال شود .

هادی از مقام های سازمان ملل درخواست کرد به دخالت نظامی خارجی اجازه دهد .

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی هشدار داد که ریاض ممکن است " اقدام های لازم " را در صورتی که " حوثی ها امور را به صورت مسالمت آمیز حل نکنند" – بی هیچ پیچیدگی بیشتری- به عمل آورد.

حوثی ها اوت گذشته پایتخت یمن را اشغال کردند . با تصرف کاخ ریاست جمهوری در ژانویه هادی را مجبور به استعفا نمودند .  

عبدل مالک حوثی رهبر حوثی ها محمد ال حوثی عموزاده خود را رئیس جمهور جدید اعلام کرد .

هادی تحت اسارت خانگی قرار گرفت .اما او گریخت و به عدن فرار کرد، نیروی نظامی مجهزی را سازمان دهی کرد ، و اکنون ظاهرا از یمن هم گریخته است .

کمیته عالی انقلابی حوثی از نیروهای امنیتی و غیر نظامی خواست با ان چه " نیروهای تروریستی در سراسر کشور " خواند مبارزه کنند .

اوباما مسئولیت کامل هرج ومرج در یمن را بعهده دارد . میدان جنگ پهپاد ها ی او  با حمله موشکی به روستای ماجان در دسامبر 2009 تعقیب شد .

آن حمله ده ها غیر نظامی ، از جمله زن ها و کودکان را کشت .

جمال بن عمر مشاور ویژه سازمان ملل در امور یمن در نشست اضطراری شورای امنیت در باره یمن از طریق ویدو کنفرانس سخنرانی کرد .

او گفت " اوضاع به یک مارپیچ شدید متمایل به پایین " رو می کند.  

" احساسات به شدت بالا می گیرد ، در صورتی که نتوان راه حل هایی یافت ، کشور به رودررویی خشن بیشتری فرو خواهد رفت . رخ داد های یمن کشور را به دوری از حل وفصل سیاسی و به لبه جنگ داخلی می رانند . شرایط بحران انسانی بیش از 60 درصد جمعیت راتحت تاثیر قرار داده است . منابع سازمان ملل یمن را « دیگ جوشان دشمنی ها» میخوانند ".

در 20مارس ، بمب گذارهای انتحاری مسجد صنعا را در زمان نماز جمعه هدف قرار دادند – که حداقل بیش از 126 کشته وزخمی به جا گذاشت .

یمن به صورت فزاینده ای خشونت و هرج ومرج را رشد می دهد . یک بیانیه بی معنی شورای امنیت می گوید :" راه حل اوضاع یمن در یک روند گذار مسالمت آمیز ، منضبط و تحت هدایت یمنی ها قرار دارد که به مطالبات مشروع واشتیاق مردم یمن به تغییر سیاسی و اصلاح معنی دار سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی پاسخ دهد ."

خشونت بی هیچ کاهشی ادامه دارد. آخر هفته گذشته ، سعودی ودیگر کشورهای خلیج (فارس) بیانیه ای در پشتیبانی از رژیم هادی منتشر کردند.

آن ها تمایل خود را برای استفاده از " تمام تلاش ها" برای دفاع از آن (رژیم) اعلام نمودند.

سعودی در طول مرزهای خود با یمن سلاح های سنگین مستقر کرد . یک مسیرمرزی 1.800 کیلومتری دو کشور را از هم جدا می کند.

شرایط هرج ومرج باقی است . حوثی ها ادعا می کنند عدن را تصرف کرده اند . رویترز اعلام کرد وزیر دفاع هادی دستگیر شده است .

تا کنون ، نیروهای سعودی از مرز عبور نکرده اند . ممکن است حمله هوایی برنامه ریزی شده باشد – شاید مشترکا با واشنگتن .

هادی خواهان اجازه شورای امنیت برای اجبار شد - او(در توضیح ) گفت :" برای تدارک حمایت بی درنگ از قدرت قانونی با تمام ابزار ها واقدام ها برای حفظ یمن و بازداشتن تجاوز حوثی "

مقام های ارتش یمن خود را کمیته عالی برای حفظ نیروهای مسلح و نیرو های امنیتی می خوانند وبا رد دخالت خارجی می گویند :" ما عدم پذیرش کامل ومطلق خود را نسبت به هر دخالت خارجی در امور یمن به هر بهانه و به هر شکل واز هر طرفی اعلام می کنیم . تمام اعضا نیروهای مسلح ونیروهای امنیتی و همه فرزندان مردم سربلند یمن با تمام مولفه ها با تمام قدرت و قهرمانی خود با هر تلاش برای آسیب به خاک پاک وطن ، استقلال یا حق حاکمیت آن یا تهدید اتحاد و یک پارچگی ارضی آن مقابله خواهند کرد ."

ماه گذشته ، عبدل مالک حوثی رهبر حوثی ها عربستان سعودی را به تمایل برای تقسیم کردن یمن همراه با خط های فرقه گرایانه متهم کرد و اعلام نمود :" خواهر بزرگ تر ما ، پادشاهی سعودی ، به یمنی ها احترام نمی گذارد و خواهان تحمیل پی آمدهای رخ داد ها و انشعاب هایی  که در لیبی رخ داد در اینجا در یمن است ."

این که نیروهای سعودی قصد حمله به یمن را دارند باید منتظر ماند ودید . آن چه اوباما در سر دارد بیشتر اهمیت دارد .

او باما بخش بزرگی از منطقه را در ستیزه وهرج ومرج غرق کرده است . ممکن است اوباما  آن  ستیزه وهرج ومرج را با دخالت بزرگ تری در یمن ترکیب نماید .

استفان لیندمن در شیکاگو زندگی می کند.  

سرچشمه : کانتر پانچ

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: