نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-14

نویدنو  22/12/1393 

 

 

تف انداختن به صورت رئیس جمهور

سخنرانی

یوری آونری – برگردان : هاتف رحمانی

ناگهان چیزی به یادم آمد .

داشتم سخنرانی بنیامین ناتانیاهو را دز برابر کنگره ایالات متحده تماشا می کردم . مردها صف به صف  پوشیده درکت شلوار ( وبه صورت اتفاقی زن ها ) بالا وپایین می پریدند ، وحشیانه تشویق می کردند ، فریاد تایید می کشیدند . 

فریاد کشیدن بود که مرا یاد چیزی انداخت . قبلا کجا ان را شنیده بودم ؟

و بعد یادم آمد. پارلمان دیگری در میانه دهه 1930 بود . رهبر داشت صحبت می کرد . اعضای رایشتاگ صف به صف عمیقا گوش می دادند . هر چند دقیقه ان ها بالا وپایین می پریدند . فریاد تایید سر می دادند . 

البته ،  کنگره ایالات متحده رایشتاگ نیست . اعضا کت شلوار های تیره می پوشند ، نه پیراهن های قهوه ای . آن ها فریاد"
هایل" سر نمی دهند بلکه چیزی نا مفهوم می گویند .  با این حا ل صدای فریاد کشیدن همان تاثیر را داشت  . بیشتر منزجر کننده .

اما بعد به زمان حال بازگشتم . منظره ترسناک نبود بلکه مسخره بود . اینجا جایی که عضو های قدرتمند ترین پارلمان جهان مانند  گروهی احمق رفتار می کنند .

همچین چیزی نمی تواند در کنست رخ دهد . من پارلمان خودمان را دست بالا نمی گیرم ، با وجود آن که عضویت آن را دارم ، اما در مقایسه با این مجلس ، کنست  تحقق  رویای افلاطون است . 

ابائبان یک بار سخنرانی مناحیم بگین را با یک کیک پف کرده فرانسوی مقایسه کرد : مقدارزیادی  هوا ، واندکی خمیر .

همان را می توان در باره این سخنرانی  هم گفت .

محتوی سخنرانی چی بود ؟ هلوکاست ، البته با اخلاقی دغلیاز ، الی ویزل در سرسرا درست کنار سارال بشاش نشسته بود ، که آشکارا از پیروزی همسرش لذت می برد ( چند روز پیش ، او بر سر همسر شهرداری در اسرائیل داد زده بود :" شوهر تو به قوزک پای شوهر من هم نمی رسد ") 

سخنرانی به کتاب استر ، در باره  نجات  یهودی های پارسی از دست هامان وزیر پارسی اشاره کرد ، که در نظر داشت آن ها را از بین ببرد . هیچ کس نمی داند این ترکیب مشکوک چگونه در کتاب مقدس جای گرفت . در آن داستان اشاره ای به خدا نیست ، کاری به سرزمین مقدس ندارد ، و خود استربیشتر یک فاحشه است تا یک شیرزن .کتاب باکشتار جمعی انجام شده از سوی یهودی ها علیه پارس ها خاتمه می یابد .

سخنرانی مانند تمام سخنرانی های ناتانیاهو بیشتر شامل رنج های یهودی ها در طی قرون ، و قصد شیطان ایرانی ، نازی های جدید ، برای نابود کردن ما بود . اما این امر رخ  نخواهد داد ، چون این بار ما ناتانیاهو را برای حفاظت از خود داریم .و البته ، جمهوری خواهان امریکا را . 

سخنرانی خوبی بود . هیچ کسی نمی تواند زمانی که صدها نفر ستایشگر به هر کلمه می چسبند و هر دقیقه آفرین می گویند بد سخنرانی کند.  اما آن سخنرانی  گلپینی از بزرگترین سخنرانی های دنیا را تشکیل نخواهد داد . 

ناتانیاهو خود را چرچیل ثانی می داند . و در واقع ، چرچیل تنها رهبر خارجی بود که قبل از ناتانیاهو سه بار برای هر دو مجلس امریکا سخنرانی کرد. اما چرچیل برای محکم کردن اتحاد خود با فرانکلین دلانو روزولت رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ،که نقش بزرگی در تلاش جنگی بریتانیا ایفا می کرد آمد ، در حالی که ناتانیاهو برای انداختن تف به صورت رئیس جمهور حاضر آمده است .

 سخنرانی چه چیزهایی را شامل نمی شد ؟

کلمه ای درباره فاسطین وفاسطینی ها نبود . نه کلمه ای در باره صلح ، راه حل دو دولت ، ساخل غربی ، نوار غزه ، اورشلیم . نه کلمه ای در باره آپارتاید ، اشغال ، شهرک سازی . نه کلمه ای درباره ظرفیت های هسته ای خود اسرائیل .

و البته ، نه کلمه ای در باره ایده منطقه ای عاری از سلاح های هسته ای ، با سرکشی دو جانبه .

در حقیقت ، درکل هیج پیشنهاد مشخصی وجود نداشت . بعد از اعلام معامله بد ، واشاره به آن که باراک اوباما وجان کری احمق وفریب خورده اند ، هیچ جایگزینی مطرح نکرد.

چرا ؟ من فرض می کنم که متن اصلی سخنرانی چیزهای زیادی را در بر می گرفت  . ویران کردن تحریم های جدید علیه ایران . درخواست ویران کردن تمام تاسیسات هسته ای ایران . و در پایانی گریز ناپذیر : حمله نظامی امریکایی – اسرائیلی .

همه این نکات گفته نشد .  افراد اوباما  در شرایطی نه نا معلوم به او هشدارداده بودند که افشا جزئیات گفتگو ها می تواند خیانت به اعتماد تلقی شد . میزبان های جمهوری خواه خود او هم هشدار داده بودند که افکار عمومی امریکا امادگی شنیدن در باره جنگ دیگری را ندارد . 

چه چیزی رها شد ؟ باز خوانی دلتنگ کننده واقعیت های پیش پا افتاده در باره گفتگو ها . تنها بخش خسته کننده سخنرانی بود . چند دقیقه هیچ کس بالا نپرید ، هیچ کس فریاد تایید سر نداد . الی ویزل را درحال خواب نشان دادند .مهمترین فرد در سالن ، شلدون آدلسون ، مالک جمهوری خواه های کنگره و ناتانیاهو ، اصلا نشان داده نشد . اما او حضور داشت ، و از نردیک نوکران خود را تماشا می کرد .

اتفاقا ، برای جنگ ناتانیاهو چه پیش آمد ؟ 

آیا زمانی را که وزیر دفاع اسرائیل نزدیک بود چند جای ایران را بمباران کند به یاد می آورید ؟

کی ارتش امریکا نزدیک بود تمام تاسیسات هسته ای ایران را از" میان بردارد" ؟

  خواننده های این ستون ممکن است به یاد داشته باشند که من چند سال پیش به آن ها اطمینان دادم که هیچ جنگی وجود نخواهد داشت . نه اگر ها ، نه اما هایی . نه درپشتی نیمه بازی برای عقب نشینی . من ادعا کردم که هیچ دوره جنگی نمی تواند وجود داشته باشد . 

خیلی بعد تر ، تمام فرماندهان ارتشی واطلاعاتی پیشین اسرائیل علیه جنگ سخن گفتند . رئیس ستاد ارتش ، بننی گانتز ، که دوره خود را همین هفته به پایان رساند ، افشا کرده است که  هر گز هیچ پیش نویس دستور حمله به تاسیسات هسته ای ایران آماده نشده بود .

چرا ؟ چون چنین عملیاتی می تواند به فاجعه جهانی منجر شود . ایران بلافاصله می تواند ، تنگه هرمز ، تنها  به طول چند مایل را مسدود نماید ، که از طریق آن 35 درصد نفت تولید دریایی جهان باید عبور کند . آن رخ داد می تواند به معنی تقسیم اقتصادی بلافاصله جهانی باشد . 

برای باز کردن تنگه و باز نگه داشتن آن ، بخش بزرگی از ایران باید در جنگی زمینی ، پوتین ها روی خاک اشغال شود . حتی جمهور خواه ها از اندیشه آن به لرزه می افتند .

امکانات ارتش اسرائیل برای یک چنین ماجراجویی بسیار ناتوان است . و البته ، اسرائیل نمی تواند رویای آغاز جنگ بدون رضایت امریکا را ببیند .

 این واقعیت است . نه سخنرانی کردن . حتی سناتورهای امریکایی  قادرند این تفاوت را ببینند .

هسته مرکزی سخنرانی سیاه نمایی ایران بود . ایران شیطان مجسم است .رهبر های آن هیولاهایی انسان نماهستند . در سراسر جهان ، تروریست های ایرانی در کار برنامه ریزی تخطی های عظیم هستند.آن ها در حال ساخت موشک های قاره پیما برای نابودی امریکا بی درنگ پس از به دست آوردن کلاهک های هسته ای هستند – اکنون یا در عرض ده سال – آن ها اسرائیل را نابود خواهند کرد . 

در واقعیت ، دومین امکانات حمله اسرائیل ، بر زیر دریایی های تامین شده از سوی المان بستگی دارد ، که می تواند ایران  را در عرض چند دقیقه نابود کند . یکی از قدیمی ترین تمدن های تاریخ جهان می تواند  به ناگهان متوقف شود . آیت الله هاباید برای انجام چنین کارهایی دیوانه باشند . 

ناتانیاهو وانمود می کند اعتقاد دارد که آن ها دیوانه اند . با این حال از سال ها پیش تاکنون ، اسرائیل رفتار دلپذیری با دولت ایران در باره  خط لوله نفتی  ایلات – اشکلون در سراسر اسرائیل داشته است که از سوی یک کنسرسیوم ایرانی – اسرائیلی ساخته شد . پیش از انقلاب اسلامی ، ایران نیرومند ترین متحد اسرائیل در منطقه بود . خوب ، پس از انقلاب اسرائیل  در راستای مبارزه علیه عراق صدام حسین ایران را با تامین اسلحه تقویت کرد ( مسئله ایران گیت معروف) . و اگر کسی به استر و تلاش جنسی او برای رهایی یهودی ها مراجعه  می کند ، چرا از کوروش کبیر یاد نمی کند ، که به بهودی های دستگی شده اجازه بازگشت به اورشلیم را داد ؟

با داوری رفتاری ، رهبری کنونی ایران برخی از التهاب های نخستین مذهبی خود را از دست داده است . رهبری ایران به شیوه بسیار معقولی رفتار می کند ( نه  همیشه در سخنرانی) گفتگوهای دشواری را بعنوان چیزی که از ایرانی ها انتظار می رود اداره می کند ، از ارثیه فرهنگی عظیم خود ، حتی بسیار باستانی تر از یهودیت  آگاه است . ناتانیاهو در گفتن آن که نمی توان با چشم های بسته به آن ها اعتماد کرد حق دارد ، اما سیاه نمایی او مسخره است . 

در فضای گسترده تری ، اسرائیل وایران متحد های غیر مستقیمی هستند . برای هر دو طرف ، دولت اسلامی ( داعش) دشمنی مرگبار است . به نظر من ، داعش در بلند مدت دشمنی بسیار خطرناکتر از ایران برای اسرائیل است . من تصور می کنم که داعش برای تهران دشمنی بسیار خطر ناک تر از اسرائیل است . 

( تنها جمله به یاد ماندنی سخنرانی " دشمن دشمن من دشمن من است " بود ).

اگر بدتر به بدترین تبدیل شود ، ایران در نهایت بمب خود را خواهد داشت . بعد چه ؟

من ممکن است یک اسرائیلی خودخواه باشم ، اما ترسو بودن را نمی پذیرم . من یک مایل دورتر از مرکز فرماندهی عالی ارتش اسرائیل  در تل آویو  زندگی می کنم و در یک مبادله هسته ای  ممکن است  تبخیر شوم . با این حال کاملا احساس امنیت می کنم . .

ایالات متحده دهه ها ( وهنوز هم )  هزار ها بمب هسته ای   روس ها  را که می توانند در عرض چند دقیقه میلیون ها نفر را قلع وقمع کنند افشا کرده بود . آن ها زی چتر " تعادل وحشت" احساس امنیت می کنند. بین ما وایران ، در بدترین وضعیت ، همان تعادل می تواند به کار گرفته شود .

بدیل ناتانیاهو برای سیاست اوباما چیست ؟ همان طور که اوباما به سرعت خاطر نشان کرد هیچ .

بهترین معامله ممکن بسته خواهد شد . خطر برای ده سال یا بیشتر به تعویق انداخته خواهد شد . و همان طور که چائیم وایزمن یک بار اعلام کرد :" آینده خواهد آمد واز آینده مراقبت خواهد کرد ."

در عرض این ده سال، چیزهای بسیار روی خواهد داد . رژیم ها تغییر خواهند کرد ، دشمن ها به اتحاد ها تبدیل خواهند شد و بالعکس . هر چیزی امکان پذیر است .

حتی – خواسته خدا ورای دهنده های اسرائیلی – صلح بین اسرائیل وفلسطین ، که می تواند نیشتر را از رابطه اسرائیلی – مسلمان خارج نماید . 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: