نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-02-27

نویدنو  08/12/1393 

 

 

 

پاسخی مطلوب ونقطه عطفی ممکن

تلاش کودتا در ونزوئلا

چریس گیلبرت – برگردان : هاتف رحمانی

کاراکاس ، ونزوئلا

اگر کودتایی در حال اجرا نبود ، کسی برای گرد آوردن توده ها شاید مجبور به ابداع آن می شد . آن ابداع شاید امروز می توانست مصداقی برای دولت ونزوئلا باشد ، که در احاطه مشکلات بسیاری است ، و آن (مشکلات ) یکی از دلیل هایی است که برخی افراد را نسبت به آخرین ادعای رئیس جمهورنیکولاس مادورو که قربانی تلاشی برای کودتای برنامه ریزی شده است دیر باورمی کند . با این حال ، شواهد واقعی وجود دارد که توطئه دو هفته پیش از سوی مقام های نیروی هوایی ونزوئلا را نشان می دهد .  در حقیقت ، سه عنصر مهم وجود دارد : شاهد واقعی ، اطلاع دهنده های واقعی ، و ، خوشبختانه دستگیری های واقعی .  

آنتونیو لدزما ، یکی از دستگیر شده ها ، شهردار کاراکاس ، پایتخت ونزوئلا است . باید پذیرفت که ارتباط های این سیاست مدار راستگرای مرموزبا توطئه نیروی هوایی خیلی روشن نیستند . علاوه بر این ، زمان بندی نیروی هوایی برای بمباران محل های مختلفی در کاراکاس از جمله کاخ ریاست جمهوری تنها با احتمال بعیدی می تواند با برنامه های لدزما و دیگر رهبر های علنی اپوزیسیون برای کسب قدرت از طریق ابزار های غیر دموکراتیک مرتبط باشد ، چون مسلم است که این توطئه نظامی خود را " بولیواری "( یعنی چاویستا) قلمداد می کند – حداقل این چیزی است که مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی در 12 فوریه به آن اشاره کرد .  

در حقیقت دستگیری لدزما اساسا بر محتویات سندی معروف به " موافقت نامه تحول ملی" مبتنی است که او با دو رهبر ضد دولتی دیگر، لئوپولدو لوپز و ماریا کورینا ماچادو تصویب کردند. این بیانیه ، که باید در 12 فوریه منتشر می شد به دولت ونزوئلا بعنوان " در مرحله آخر" خود اشاره می کند و نیاز به " نام اولیای امور جدید " را شرح می دهد . بیانیه همچنین به باز سازی اقتصادی و دادن عفو عمومی به "زندانی های سیاسی"اشاره می کند. براساس گفته حقوق دان های دولت ، موافقت نامه گذار" به اندازه کافی روشن نمی کند که حامل تغییر سیاسی در یک چارچوب قانونی ، دموکراتیک باشد.  

به احتمال قوی تفسیر این متن مبهم می تواند ( ومی خواهد) به دو روش مورد بحث قرار گیرد . با این حال ، صرف نظر از آن که مسئله چگونه حل شود ، توده های ونزوئلا به شدت از دستگیری لدزما راضی اند ، همان طور که هر فرد معقولی می تواند راضی باشد ، چون شهردار مسئول جنایت حقوق بشری در گذشته است : همین اواخربعنوان شرکت کننده در تلاش کودتایی 2002 که به خون ریزی قابل توجهی منجر شد و قبلا بعنوان فرماندار بخش فدرال که مدیریت سرباز های دولتی را در اختیار داشت که حدود 4000 شهروند را در طی قیام کاراکاسی ها در سال 1989به قتل رساند . 

در باره دست داشتن دولت امریکا در این توطئه کشف شده اخیر چه می توان گفت ؟ باید یاد آوری شود که بسیاری از کودتا ها علیه رژیم های مردمی  ، مایل به چپ در آزمایشگاه های سیا پرورده نمی شوند ، اما بیشتر به صورت فرصت طلبانه از سوی دولت امریکا وسازمان های آن مورد پشتیبانی قرار می گیرند. بعوان مثال ، توطئه نظامی برای بر کنار کردن پاتریس لومومبا از قدرت ، از سوی سرهنگ جوزف موبوتو طراحی شد ، اما به دست یک مامور بسیار برجسته سیا لاری دولین افتاد ، که با شوق وذوق از آن حمایت کرد . دولین رئیس مرکز سیا در کینشازا بود و از سوی واشنگتن برای مسموم کردن لومومبا با خمیر دندان طبی مامور شده بود ، چشم اندازی که برای او جذاب نبود .  

درونزوئلای امروز، امکان ندارد که دولت امریکا مستقیما توطئه ای را که خود را " بولیواری" می نامد و از سوی نیروی هوایی ونزوئلا اجرا می شود هماهنگ نماید . با این حال ، کاخ سفید می تواند به صورت ظریفی برای ترویج یک چنین چیزی تلاش کند و بعدا از آن بهره برداری نماید . یک سناریو شدنی آن است که یک کودتای نظامی مقدماتی با مخالفت افسرهای بولیواری به اجرا در اید ، و متعاقب آن به انتخاباتی فرا خوانده شود ، که در آن اپوزیسیون قانونی وبه رسمیت شناخته شده - با فعالیت افرادی مانند هنریک کاپریلز ، آنتونیولدزما ، ماریا کورینا ماچادو و جولیو بورگس – بتواند برای کسب قدرت ظاهر شود. 

احتمال کودتای نظامی با تعقیب انتخاباتی عجولانه – یک سرنگونی دو مرحله ای –می تواند همان چیزی باشد که پشت کارزاررسانه ای تحت هدایت امریکا علیه ونزوئلا جریان دارد که در هفته های اخیرآشکارشد که ادعاهای گزافی را در باره دست داشتن شخصیت های دولتی در اداره یک حلقه قاچاق مواد مخدر جهانی مطرح می کند . چنین طرحی در کلماتی که اخیرا از زبان جولیو بورگس رهبر حزب مخالف پریمورو جاستیسیا در رفت نیز وجود داشت . وقتی که رادیو یونویون پرسید که پاسخ او به یک کودتا چیست ، بورگس پاسخ داد که به جای تلاش برای احیا نظم قانونی ، حزب او ممکن است " بلافاصله خواهان انتخابات شود" . این گفته تحول هندوراس در سال 2009 را به ذهن متبادر می کند که در آن یک  کودتا دولت  نظامی کوتاه  و نا محبوبی را بر بر سر کار آورد که  با انتخابات فریبکارانه پروفیریو لوبو دنبال شد . 

با حرکت علیه لدزما پس از چندین ماه ناکامی دادن امتیاز به بخش تجاری ، رئیس جمهور مادورو آشکارا امتیازی را همراه با توده های ونزوئلایی ثبت کرد ، همان طور که امتیاز هایی  را با  دخالت  های "داکازو"  در فروشگاه های لوازم  الکتریکی ( که از جمله یکی معروف به داکا) ثبت کرد که بیش از یک سال پیش رخ داد . هر چند این حرکت آخری ، با وجود محبوبیت بالا ، ثابت کرد خیلی پایدار نباشد چون دولت به دنبال پیروزی انتخاباتی خود در نوامبر به سرعت از دخالت بیشتر اقتصادی عقب نشینی کرد .  

وضعیت اکنون کاملا مشابه است : اگر مادورو دستگیری لدزما را با اقدام های قاطع دیگری که نشان دهنده تعهد واقعی به خواسته مردمی باشد دنبال کند – افزایش کنترل دولتی اقتصاد ، مبارزه با فساد و قاچاق در همه جبهه ها، و گسترش دموکراسی در حزب سوسیالیست ونزوئلا و قطب بزرگ میهنی- رخ داد های هفته گذشته می تواند نقطه عطف مهم ومساعدی را در عصر پسا چاوز مشخص نماید . بدیل ، که گرفتن  ساده  یک امتیاز و ادامه عقب نشینی تقریبا دو ساله از برنامه سوسیالیستی دولت است ، می تواند عدم محبوبیت بالا را ثابت و خطر نتایح نامطلوب در انتخابات پارلمانی آینده در اواخرسال جاری  را پدید آورد .

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: