نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-02-19

نویدنو  29/11/1393 

 

 

 

مینسک پایتخت بلاروس" میانجی صلح" در اوکراین

تهیه ونگارش : م . چابکی  

با کودتای راستگرایان افراطی دراوکراین که با حمایت مالی وسیاسی آشکار ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان ارویایی  صورت  گرفت اعتراضات گسترده مردم بویژه استان های شرق وجنوب شرقی ازاواخرماه فوریه سال 2014آغازگردید و گسترش یافت و تبدیل به درگیری خونین وجدایی گردید که تا کنون ادامه دارد. براساس آمار رسمی جنگ داخلی بیش از5500 نفر کشته بجا گذاشت که با تحقیق سازمان اطلاعات آلمان رقم آن 10 برابر بیشتر است.

ده ها هزارنفراز مردم غیرنظامی , ازجمله سالمندان, زنان , کودکان , ومعلولین درمناطقی که نیروی مقاومت تشکیل شد بود ومبارزین تسلیم حاکمیت راستگرای فاشیستی نشده اند , این انسان های بیگناه مجبوربه فراربه مرزهای کشورهمسایه روسیه شدند.

شهرهای دونتسک و لوهانسک و از جمله اسلاویانسک , کراماتورسک و ماریوپل به شدت آسیب دید و بر اثر حمله هوایی  تعداد زیادی ساختمانهای مسکونی ,کودکستان ها , بیمارستان ها ساختمان های اداری , پل و جاده و فرود گاه تخریب گردید,استفاده ازمواد شمیائی , ایجاد رعب  و وحشت ، به آتش کشیدن ومنفجرکردن برخی شهرک ها درشهرستان ها و حتی به آتش کشیدن برخی اتوبوسهای مسافربری... ......به وحشت و ناامنی توسط "گارد ملی" درشرق اوکراین دامن زده شد. کمبود شدید مواد غذایی , دارو ، آب آشامیدنی سالم , عدم امنیت جانی ، محاصره شهرها و به آتش کشیدن برخی ساختمان ها ی سندیکای کارگری به منظور جستجو و مبارزه با " تروریسم " , موج بزرگی از پناهندگان بوجود آورد , که اکنون صدها هزار نفر ازانسان های بی گناه که ازنسل کشی حاکمان کیف و جنگ به ستوه آمده اند به روسیه پناه برده دنبال سرپناه , اسکان و امکانات زندگی و کارمی باشند. رژیم فاشیستی در اوایل ازکمکهای روسیه به بهانه اینکه در کامیونها امکان حمل سلاح است جلو گیری کرد وسازمانهای حقوق بشری و سخنگوی دولت آمریکا حتی از کمک به پناهندگان با این توجیه که " برای دیدار اقوام رفته اند " دریغ ورزید . دمکراسی خواهان غربی اتحادیه اروپا چشم هارا بستند و سکوت اختیار نمودند.اما هم اکنون کمیسیون اروپا قصد دارد به منظور  ثبات و توسعه در اوکراین ، بسته کمک مالی به ارزش 365 میلیون یورو  ( 505 میلیون دلار) به اوکراین اعطا کند. زیرا بگفته ناتالی یائسکو وزیر دارایی اوکراین " جنگ با جدایی طلبان طرفدار روسیه ، صندوق های ارزی کشور را خالی کرده است"  وزیر دارایی اوکراین اعلام کرده است که کشورش ظرف  دو سال آینده حداقل به 35 میلیارد دلار نیاز دارد تا به ورطه ورشکستگی نیفتد. مجلس سنای آمریکا لایحه ای را که ضمن کمک وام یک میلیارد دلاری به اوکراین، به دولت اوباما اجازه وضع تشدید تحریم ها علیه روسیه را می داد، تصویب کرد . برخی اعضای کنگره آمریکا اخیرا فشارها بر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا برای ارائه تسلیحات کشنده به کیف برای مبارزه با " جدایی طلبان" را افزایش داده‌اند  . وزیر دفاع آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که میان اروپا و آمریکا درباره چگونگی مقابله با روسیه در موضوع اوکراین شکاف وجود دارد

وزیر دفاع آلمان بار دیگر بر دیدگاه برلین، پاریس، لندن و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد که هیچ راه‌ حل نظامی برای  حل بحران اوکراین با روسیه وجود ندارد و دیپلماسی ترکیب شده با تحریم‌های اقتصادی همچنان راه پیش رو است.
از سوی دیگر "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا ضمن تاکید بر اینکه ایالات متحده و اروپا باید در خصوص بحران اوکراین، در کنار یکدیگر باشند, گفت: ما باید ایستادگی کنیم ، ما آمریکا و اروپا به طور کلی ، باید در خصوص اوکراین در شرایط کنونی ، کنار همدیگر باشیم. اوکراین به کمک های مالی و حمایت ما نیاز دارد، در شرایطی که" اصلاحات " را دنبال می کند.
بایدن اشاره ای به تصمیم احتمالی آمریکا برای ارسال اسلحه و کمک های کشنده به اوکراین نکرده است. در حالی که مقام های رسمی دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده اند که واشنگتن، مسئله ارسال سلاح های کشنده به اوکراین را مورد نظر قرار داده ، وزرای دفاع ناتو در نشست بروکسل، مخالفت خود را با ارسال سلاح برای ارتش اوکراین اعلام کرده اند.! به اطلاع خبرهای تلویزیونی ان-ت-و روسیه هشت هزار نظامی گارد ملی درمنطقه آزاد (دیبانسکایا)بین دونتسک ولوهانسک که به منظور تصرف شهرهای شرق اقدام کرده بودند هم اکنون درمحاصره قرار دارند........

 

اقدامات برای خاتمه جنگ:

 

تلاش های نیروها و شخصیت های جهانی و احزاب کمونیستی بر استقرار صلح با همه کارشکنی ها وبازی دوگانه پوروشنکو "رئیس جمهوردوچهره" اوکراین و اربابان جهانی اش ادامه یافت . درسال گذشته به ابتکار لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پیشنهاد صلح در شهر مینسک مرکز مذاکره برای گروه کاری مطرح گردید.  دررابطه با مسئله بحرانی دراوکراین , درآغاز دیدار با رئیس مجلس رادو  سپس رئیس جمهورسابق اوکراین کوچما پس ازآن ملاقات با رهبران حزب کمونیست اوکراین و روسیه  صورت گرفت .26 اوت پطر پوروشنکو به مینسک پایتخت بلاروس آمد  تا در جلسه رهبران اتحادیه ی گمرکی با حضور روسیه، بلاروس و قزاقستان شرکت کند. این اولین دیدار وی با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین بود ، (البته اگر گفتگوی کوتاه در مراسمی در نرماندی را در ابتدای تابستان در نظر نگیریم).با توجه به این که جنگ اوکراین در دستور کار جلسه  و مورد علاقه پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین نبود در حاشیه جلسه با میانجیگری لوکاشنکو مقدمه صلح مطرح گردید. در تابستان در ارتباط با حوادث اوکراین ، نماینده ی وقت اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیت اروپا کاترین اشتون نیز از مینسک دیدار نمود بر اساس ارزیابی های کارشناسان درآن زمان گفتگوی پشت پرده ی مقامات رسمی مینسک و بروکسل صورت گرفت که تا به امروز ادامه دارد. زیاد شدن سفرهای وزیر امور خارجه  بلاروس ولادیمیر ماکیا به اروپا ، طرح مینسک برای شرکت در اجلاس ریگا " شراکت شرقی" در سطح ریاست جمهوری از علائم این گفتگو هاست.

امروز مبلغان رسمی بدون ابا مینسک را مرکز جدید دیپلماسی اروپای شرقی و سمبل امید می نامند ، و روزنامه نگاران عهد نامه ی برست را به یاد می آروند که نشان پایان جنگ جهانی اول بود. مدیر گروه تئوری و تاریخ دولت و حقوق دانشگاه دولتی پولوتسک ، دکتر علوم حقوقی ، الکساندر پوگاچف می گوید : " میدان مذاکره مینسک سمبل امید در حل و فصل بحران اوکراین شده است. " نماینده ی کمیسیون دائم پارلمان بلاروس در امور بین المللی نیکلای ساموسیکو مطمئن است : " در واقع امروز تمامی چشم ها رو به مینسک است ، و این امر برای بالابردن موقعیت و تصویر بین المللی بلاروس بسیار مهم است. " خبرگزاری دولتی " بلتا" به نقل از ارزیابی خانم فرانسوی ژان پلیا کوله که به طور اتفاقی همزمان با حضور رئیس کشورش در بلاروس برای حل مسائل حفظ صلح در اروپا ، در مینسک حضور داشت نقل می کند : " بلاروس مرکز مذاکرات بین المللی مهم شده است ، جایی است که در خصوص مسائل جهانی و امنیت در اروپا تصمیم گیری می کنند(نقل از صدای روسیه)
سرگی مارکوف ، رئیس دانشکده ی تحقیقات سیاسی می گوید : " برگزاری این جلسه در مینسک ، پیروزی دیپلماتیک بزرگی برای بلاروس و شخص الکساندر لوکاشنکو است و به او امکان می دهد که در آینده مواضع خود را تقویت نماید از جمله اینکه به آرامی محاصره بلاروس را که کشورهای غربی ساخته اند ، بشکند."

رئیس جمهوربلاروس میگوید: من در همان آغاز چشمه تنش جنگ و تمایل آمریکایی ها، و اروپایی ها به آن، خطرناک بودن و امکان تبدیل آن به یک جنگ فراگیر جدید و بسیار خطرناک و دورنمایی که در آینده می تواند رخ دهد را مطرح کردم…..  من بار دیگر با همکارم رئیس جمهور مطرح کردم  که پذیرفتن پیشنهاد صلح نیاز به هزینه ندارد، نباید فکر کنیم که هرچه جنگ را بدرازا بکشانیم بهتراست.

رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه در دیدار گذشته پوتین با رئیس جمهور اوکراین درمینسک گفته بود"
این نشست .... که یک گام به جلو جهت تقویت تلاشهای مشترک ما برای رسیدن به صلح است ما همیشه ازگفتگو حمایت کردیم وبراین باوریم که برای پایان هرجنگی نیازبه آتش بس وگفتگواست وی همچنان اشاره نمود که انتخاب محل نشست درمینسک پایتخت بلاروس نشان دهنده آنست که می توان مشکلات را حل نمود بلاروس دارای موقعیتی است که برای مناطق دیگر به ویژه اوکراین و روسیه آموزنده است.
گنادی زوگانف دیدار دوساعته بین پوتین وپوروشنکو رامثبت ارزیابی نموده بود بویژه مطالبی راکه پوتین بدرستی طرح کردکه گفت: "پایان وحشی گری دراوکراین, توقف بمباران مناطق, پایان دادن به سیاست خود ستائی چیزی که ازآن بوی فاشیسم می آید, نشستن پشت میزمذاکره بطوریکه به اندازیی منافع مناطق جنوب شرقی اوکراین نیز درنظرگرفته شود وی همچنان یادآورشد درطرح مسئله مشکلات اوکراین ضرورت کمکهای فوری انسان دوستانه به دنباس ضروری است"

روزهشتم اوت سال گذشته نیز درشهر مینسک پایتخت جمهوری بلاروس ملاقات کاری بین رهبران حزب کمونیست روسیه و اوکراین با رئیس جمهوربلاروس صورت گرفت دراین ملاقات که بیش ازدوساعت بطول انجامید گفتگوی سازنده و صادقانه با تبادل نظر درمورد اوضاع آتش زای اوکراین که پس ازغصب نیروهای راستگرای افراطی طرفدارغرب بوجود آمد صورت گرفت موضوع مذاکره درباره ازدست دادن کریمه, حاکمیت الیگارشی نوین که باحمایت سرمایه های بین المللی منجر به کودتا شد و تنش زدائی وجنگ داخلی بین شهروندان اوکراینی درشرق که تا به امروز ادامه دارد. متوقف نمودن شعله های جنگ, ارائه راه حل هایی برای گفتگوو صلح, مورد نظرشرکت کنندگان دراین نشست بوده است.

رهبرحزب کمونیست اوکراین موضع حزب را درحل وفصل مسالمت آمیز بحران و پایان دادن به جنگ یادآورگردید. پطرسیموننکو مراحلی را که کمونیستها برای شکستن سد دروغ حکومت کیف انجام داده اند و انتقال آن به عموم مردم مترقی اروپا, وجهانی که دنبال حقیقت بودند شکافت, و به بازگوئی وضعیت واقعی در اوکراین که حاکمان کیف گستاخانه علیه نیروهای سیاسی مخالف توسط راستگریان فاشیست که درفوریه۲۰۱۴ به قدرت رسیده اند انجام داده اند پرداخت.

 

نشست سران چهار کشوردرمینسک:

 

رهبران چهار کشور اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه عصر یازدهم فوریه2015 در مینسک پایتخت بلاروس، به منظور حل بحران اوکراین به مذاکره پرداختند.

براساس اخبارتلویزیونهای بلاروس وایتارتاس وبلتا , پطرو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، نخست ملاقاتی چهار نفره برگزار کردند که به دنبال آن، مذاکرات گسترده آغاز شد. پیش از نشست سران چهار کشور،آلکساندرلوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس، به طور جداگانه با رییس جمهوری اوکراین و روسیه مذاکراتی داشتند

همزمان با برگزاری این دیدار چهارجانبه، نشست گروه تماس اوکراین نیز در مینسک جریان داشت و در آن ‘دنیس پوشیلین’ و ‘ولادیسلاو دینوو’ نمایندگان جمهوری های مردمی دونتسک و لوهانسک با لئونید کوچما نماینده رسمی اوکراین در مورد مفاد توافقنامه جدید صلح مذاکره می نمودند.

به گزارش دیگر ازروسیه هم ‘میخاییل زورابوف’ سفیر این کشور دراوکراین درنشست گروه تماس درمینسک شرکت کرد و ‘هایدی تالیاوینی’ رییس دفتر سازمان امنیت وهمکاری اروپا هم نظارت براین مذاکرات را بر عهده داشته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان با پیشرفت مذاکرات چهار رهبر اروپایی در مینسک، وزاری خارجه این چهار کشور نیز دعوت شدند که در این گفت‌و‌گوها شرکت کنند.

نشست پرتنش سران اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه در مینسک برای برقراری صلح در اوکراین، روز پنجشنبه  12فوریه2015پایان یافت
گفتنی است توافق در مورد برگزاری نشست چهار جانبه سران موسوم به گروه نورماندی، جمعه گذشته در دیدار روسای جمهوری روسیه و فرانسه و صدر اعظم آلمان در مسکو حاصل شد.پس از آن به منظور فراهم آوردن مقدمات اجلاس سران گروه چهار جانبه ، معاونان وزرای خارجه چهار کشور عضو گروه نورماندی در برلین دیدار کردند.

علاوه بر آن نشست گروه تماس روز سه شنبه در مینسک برگزار شد و در آن مفاد توافقنامه جدید بررسی ومیان نمایندگان کیف و مخالفان دونتسک و لوهانسک مورد مذاکره قرار گرفت.

گفته می شود الکساندر زاخارچنکو و ایگور پلوتنیستکی از سران مخالفان دولت اوکراین برای شرکت در نشست گروه تماس وارد مینسک شده اند.این دو نفر در نقطه ای دیگر از مینسک تشکیل جلسه داده بودند تا در مورد نحوه اجرای توافق آتش بس با نمایندگان کییف، مسکو و میانجیگران سازمان امنیت و همکاری اروپا به توافق برسند.

.

«سند صلح» آماده شده است :

 

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در پایان مذاکرات "گروه چهارجانبه نورماندی" در مینسک اعلام کرد طرفها ی شرکت کننده درباره برقراری آتش بس ازنیمه شب 14 فوریه و عقب نشینی تسلیحات سنگین به توافق رسیدند

به گزارش خبرگزاری"تاس"، پوتین گفت:" با وجود تمام مشکلات در روند مذاکرات درهرحال توانستیم درباره مهم ترین چیزها به توافق برسیم".

مذاکرات مینسک بیش از 16 ساعت به طول کشید.

رییس جمهور روسیه طولانی شدن مذاکرات در رابطه با امتناع کیف از برقراری تماس مستقیم با نیروهای مردمی اوکراین بود.

پوتین گفت:" به نظر من درباره چیزهای زیادی به توافق رسیدیم. توافق اول درباره برقراری آتش بس از بامداد 15 فوریه (نیمه شب 14 فوریه) است".

به عقیده رییس جمهور روسیه دومین توافق فوق العاده مهم درباره عقب نشینی تسلیحات سنگین" از خط فعلی رویارویی برای نیروهای مسلح اوکراینی و از خط تعیین شده در 19 سپتامبر در توافقات مینسک برای نیروهای مردمی دنباس است".

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، توافق حاصله را امیدوارکننده خوانده است. وی پس از پایان جلسه طولانی در مینسک، این شهر را به مقصد بروکسل برای شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا ترک کرد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، این توافق را موجب "آسایش خاطر برای اروپا و امیدی برای اوکراین" توصیف کرد.

پیش از این، پطرو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین پس از ۱۴ ساعت‌ مذاکره با رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با حضور رهبران آلمان و فرانسه، شروط روسیه برای پایان بحران شرق اوکراین را غیر قابل پذیرش خوانده بود. رئیس‌جمهور اوکراین صبح پنج‌شنبه در حاشیه نشست مینسک به خبرنگاران گفت که هنوز نمی‌تواند خبر خوشی بدهد.

نمایندگان جمهوری خلق دونتسک در پایان مذاکرات سند حل و فصل درگیری را امضا کردند. به گفته"آلکساندر زاخارچنکو" رهبر این جمهوری در نتیجه تضمینات رهبران روسیه، فرانسه و آلمان در این امر توفیق حاصل شده است.
 نقل از صدای روسیه):)

رهبران جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک، نمایندگان روسیه و اوکراین و همچنین نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا در پایان مذاکرات خود در مینسک قبول کردند سند تهیه شده توسط "گروه چهارجانبه نورماندی" ( روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) حاوی مجموعه تدابیر برای اجرای توافقنامه های مینسک را امضا کنند.

 

این سند حاوی 13 ماده است

 

 1-آتش بس فوری و جامع در برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین از نیمه شب 14 نوامبر به وقت کییف(بامداد 15 فوریه)

2-آغاز عقب نشینی تسلیحات سنگین دو طرف به فواصل برابر طی دو روز پس از برقراری آتش بس و به پایان رساندن این روند حد اکثر طی 14 روز.

3-نظارت موثر بر آتش بس و عقب نشینی تسلیحات سنگین از جانب سازمان امنیت و همکاری اروپا از اولین روز عقب نشینی با استفاده از وسایل فنی لازم از جمله ماهواره ها، پهپاد ها و رادارها.

4-آغاز گفتگو در اولین روز پس از عقب نشینی تسلیحات سنگین درباره برگزاری انتخابات محلی طبق قوانین اوکراین و قانون اوکراینی "قاعده موقت خودگردانی در برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک "و همچنین موقعیت آینده این نواحی بر اساس قانون فوق الذکر. تصویب فوری قطعنامه پارلمان اوکراین با ذکر نواحی مشمول موقعیت خاص-مطابق با قانون اوکراینی "قاعده موقت خودگردانی در برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک "و بر اساس خط مقرر در یادداشت مینسک، مورخه 19 سپتامبر 2014 حداکثر طی 30 روز پس از امضای این سند

 5-عفو افراد در رابطه با رویدادهای رخ داده در برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین .    

6-آزادی و مبادله تمام گروگان ها و افراد بازداشت شده بطور غیر قانونی بر اساس اصل "همه در برابر همه" طی حداکثر پنج روز پس از عقب نشینی تسلیحات سنگین.

7-تامین دسترسی بی خطر ، رساندن ، نگهداری و توزیع کمک های انسانی بر اساس مکانیزم بین المللی

8-راه اندازی مکانیزم احیای روابط اجتماعی ـ اقتصادی از جمله حواله های اجتماعی همچون پرداخت حقوق بازنشستگی و دیگر پرداخت ها. اوکراین با این هدف باید نظام بانکی خود را در نواحی دچار درگیری احیا کرده و همچنین می توان مکانیزم بین المللی برای انجام این حواله تشکیل داد.

9-احیای کامل کنترل دولت اوکراین بر مرز دولتی در سراسر ناحیه دچار درگیری که باید در اولین روز پس از انتخابات آغاز شده و پس از حل و فصل سیاسی جامع پایان یابد.

10-خروج تمام گروه های مسلح ، تجهیزات نظامی و همچنین مزدوران ار خاک اوکراین تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا. خلع سلاح تمام گروه های غیر قانونی.

11-انجام اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و اعتبار یافتن آنها تا آخر سال 2015 که عنصر اصلی آنها تمرکز زدایی ( با در نظر داشت ویژگی های برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک با موافقت نمایندگان این نواحی) و همچنین تصویب قوانین دائمی درباره موقعیت خاص برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک.

12-مسائل مربوط به برگزاری انتخابات محلی بر اساس قانون "قاعده موقت خودگردانی در برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک "در چارچوب گروه سه جانبه تماس با نمایندگان برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک مورد بحث و توافق قرار خواهد گرفت. انتخابات با رعایت موازین مربوطه سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار خواهد شد.

13-تسریع فعالیت گروه سه جانبه تماس از جمله از راه تشکیل گروه های کاری برای اجرای ابعاد مربوطه توافقنامه های مینسک ( نقل از صدای روسیه)

 

واکنش ها به توافقنامه آتش بس :

 

دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای از تلاش رهبران کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین در جهت دستیابی به راه حلی برای خاتمه بخشیدن به بحران اوکراین قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که طرفین درگیر به تعهد خود مبنی بر استقرار آتش بس کامل در شرق این کشور عمل کنند.

استقبال آمریکا از توافقنامه آتش‌بس در اوکراین

در واکنش به توافق آتش‌بس در اوکراین کاخ سفید نیز در بیانیه​ای این توافق را پیشرفت مهم در بازیابی حاکمیت اوکراین ارزیابی کرد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه​ای از توافقنامه مینسک حمایت کرد کری اعلام کرد، همه طرف‌های درگیر تا پیش از بامداد یکشنبه و شروع رسمی آتش‌بس باید از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

اسپانیا از توافق نهایی برای حل بحران اوکراین حمایت کرد.

 وزیر خارجه اسپانیا از یک توافق نهایی برای حل بحران اوکراین که موجب کاهش تنش ها و مانع از تشدید تحریمها و وقوع یک جنگ شود حمایت کرد.

گنادی زیوگانف رهبرفراکسیون دومای دولتی وصدرحزب کمونیست فدراسیون روسیه درپایان نشست وتوافق سران چهار کشور آلمان وفرانسه واوکراین وروسیه درمینسک در رابطه با کوشش برای جلوگیری از جنگ وبرادر کشی دراوکراین

درگفتگوبا کانال اول تلویزیون روسیه که درتاریخ 12/02/2015پخش گردید ودرسایت حزب کمونیست نیزانتشاریافت ,گفت : "موضوع اصلی درحال حاضر توافق آتش بس و جلوگیری ازتیراندازی به مردم دونتسک ولوهانسک است" وی ادامه داد " جلوگیری نیروهای نظامی گارد ملی کارآسانی نیست زیرامن کنترل واداره آنرا درتوان رئیس جمهوراوکراین نمی بینم. درطول مذاکره رئیس جمهوربه طورمداوم تلفنی با دستوروالعملهای کار بران آمریکایی مشورت می کرد." بااین حال رهبر حزب کمونیست مذاکره را مثبت ارزیانی نمود که رئیس جمهوراوکراین حاضر به گفتگو شد ازجمله حاضر به گفتگو با نمایندگان" روسیه نو" گردید. زیوگانف گفت ."مذاکره دشواری است ولی بهرحال باید موفق به تحمیل برقراری صلح گردید."..وی اضافه نمود وگفت." من خوشحالم که رهبران دونتسک ولوهانسک تسلیم نشده اند وترس من بیشتردراین بود که این نشست بلاویژه دوم نباشد زیرا من دیگراین رانمی توانستم تحمل کنم."(منظور بلاویژه محلی دراطراف جنگلهای بلاروس است که سران سه کشور روسیه یلتسین ,اوکراین کرافچوک ,بلاروس شوشکویچ درسال 1991تصمیم به فروپاشی اتحاد شوروی گرفتند).زیوگانف درانتهای گفتگوبا کانال تلویزیونی روسیه از رئیس جمهوربلاروس ابراز قدر دانی نمود که باسازماندهی ها ی مذاکره صلح درمینسک ثابت کرد که, برادران بلاروس ورئیس جمهور لوکاشنکو دیپلماتهای واقعی ,باتدبیر, دانا, وشجاعی هستند."

 

درنتیجه می توان گفت :افکار عمومی بر این باورند که برگزاری موفقیت آمیز نشست سران چهار کشور که "الگوی نرماندی" نام دارد، پایه ای برای حل بحران اوکراین خواهد بود. در حال حاضر، مسئله کلیدی در بحران اوکراین، عملی شدن توافق نامه آتش بس مینسک، ایجاد منطقه غیر نظامی و امنیت امداد رسانی به مناطق درگیری است . این طرح صلح که ماه سپتامبر گذشته در شهر مینسک امضا شده بود شامل: ایجاد نواری به عرض۳۰ کیلومتر در مرز درگیری‌های شرق اوکراین به عنوان منطقه حائل، آزادی اسرا و گروگان‌ها، گفتگوی ملی و برنا‌مه‌ریزی برای انتخابات  تا کنون اجرا نشده است مرگ وجنایت وخرابی های دیگری تا به امروز بجای گذاشت.متاسفانه هم اکنون نیز تا اجرای پروسه توافق مینسک ادامه دارد. جالب اینجاست همزمان با پایان مذاکرات گروه چهار جانبه(روسیه،آلمان،فرانسه واوکراین) درمینسک ، کریستین لاگارد رئیس کمیسیون اروپا از کمک مالی دیگری به اوکراین خبر می دهدو توطئه های دیگری از جانب محافل امپریالیستی مانند کمک های نظامی ومالی آمریکا به اوکراین در شرف وقوع است . 

تصوراینکه رژیم راستگرای باندارا پروسه صلح را چگونه  پیش خواهد برد فازی است دشوار. بگفته فیدل کاسترو "حرف  هاراباید شنید ولی باور نکرد" این بدبینی  باتجربه و توطئه از گذشته ازجانب محافل سود جوی الیگارشی هنوز وجود دارد .با توجه به اینکه بهانه ایی برای ادامه جنگ روانی به شکل دیگری پیش رواست نباید لحظه ای با خوش بینی از توافق صلح ازآینده درپیش غفلت نمود."بهانه بدست گرفتن خاک از دست رفته "ویا به .بهانه دشمنی با روسیه که به" جدایی طلبان" برای  پیروزی کمک نموده اند که بدین ترتیب گویا اوکراین منطقه دیگرصنعتی را از دست داده است .بنابراین. "تقاضای کمک نظامی ازایالات متحده آمریکا وچانه زنی با اتحادیه اروپا برای کمک مالی بیشتر درحد 40 میلیارد دلاری وغیره آغازگر نه  تنها سامان دادن به اقصاد درحال سقوط , بلکه تقویت بنیه نظامی پس ازتجدید قوا ی "گارد ملی" برای تهاجم بعدی است.... پوروشنکو فدراتیو را نپذیرفت وانتخابات دردونتسک ولوهانسک زیرعلامت سئوال گذاشت یعنی بحث تمامیت ارضی اوکراین بعنوان لاستیک کش دار سیاسی ادامه دارد .ومتحد استراتژیکی اوکراین ایا لات متحده آمریکا واتحادیه اروپا وناتو برای تنگنا قرار دادن رقیب روسی وبعد ازآن چینی ودر نهایت تسلط وتصرف منابع ملی کشورهای دیگربه دست اندازی ادامه خواهند داد. مهم ترین غده چرکین جنگ دراوکراین" رایت سکتور" بازوی رزمی که درجریان اعتراض های ضد دولتی در"جنبش یورومیدان " کیف گروههای مسلح خود را تشکیل داد وهم اکنون تبدیل به "گارد ملی" ونیروهای نظامی راست افراطی عظیمی شد که خود را برای پست ریاست جمهوری آینده آماده می سازد و رئیس جمهور در کنترل واداره آن نیزمشکل دارد این گروه هنوزتوافق صلح مینسک را برسمیت نشناخت. توافق آتش بس چهار جانبه درنشست مینسک گامی است به جلوو در صورت اجرای آن موفقیت آمیز ولی به هیچ وجه به اتکاه به وعده های سلطه گران سرمایه وغده های چرکین فاشیستی که دربطن نظام تزریق گشته وحاکم است نباید بیش ازحد خوش بین گردبد.

  

24 بهمن 1393 برابر با 14 / 02/2015

 

 منابع : اخبار رسانه های بلاروس ,صدای روسیه , نشریه خبری دویچه وله ,سایت حزب کمونیست روسیه واوکراین

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: