نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-02-18

نویدنو  29/11/1393 

 

 نوید نو تلاش کرده وتلاش خواهد کرد تا نمای روشنی از رخ داد های یونان ، ونیروهای عمل کننده در آن را ارائه نماید .

 

سیریزا قطب جدید سوسیال دموکراسی در یونان

برگردان : هاتف رحمانی


 

گفتگوی الیسئوس واگناس عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان و مسئول بخش روابط بین الملل کمیته مرکزی با "جورنال د نگوسیوس" پرتقال

نتایج انتخابات یکشنبه را چگونه تفسیر می کنید؟


* تغییر در دولت، با ائتلاف بین سیریزا و یونان مستقل (
ANEL)، نارضایی و خشم مردم علیه حزب های دموکراتیک نوین و پاسوک را بازتاب می دهد که در طی بحران سرمایه داری مردم را در فقر و بی کاری غرق کردند و نیز امید واهی را که دولت جدید سیریزا ممکن است یک خط سیاسی به نفع مردم را دنبال نماید.
حزب کمونیست یونان ارزیابی می کند که ائتلاف بین سیریزا و
ANEL جاده کوبیده شده را دنبال خواهد کرد: خط عقب نشینی و سازش، تعهد به سرمایه بزرگ، انحصارها، اتحادیه اروپا و ناتو با تمام دلالت های منفی برای مردم و کشور ما.


از دولت تحت رهبری سیریزا چه انتظاری دارید ؟ تصمیم های اتخاذ شده در این روز های اولیه در نخست وزیری خوش آیند شماست؟

* با وجود تبلیغات پر سر وصدا در رابطه با مذاکرات با شرکا و بستانکارهای اروپایی، و اختلاف های جزیی، سیریزا تعهدهای ضدمردمی کشور نسبت به اتحادیه اروپا را ادامه خواهد داد. سیریزا از قبل پذیرفته بود که در روز بعد برنامه جدیدی در توافق با بستانکارها وجود خواهد داشت. حتی اگر آن برنامه تفاهم نامه خوانده نشود، شرایط ضدمردمی مانند قطع خدمات عمومی همگانی رایگان را شامل خواهد شد.
خطوط راهنمای راهبردی برنامه سیریزا در چارچوب خدمت به منافع گروه های شرکتی، راهبرد اتحادیه اروپا عمل می کند.
برنامه سیریزا، همان طور که اکثریت کارگران و خانواده های مردمی ارزیابی می کنند، به فقر و بیکاری حتی افراد بیشتری دامن خواهد زد.   
همان گونه که در سیاست دفاع و خارجی، سیریزا به ناتو و اتحاد راهبردی با امریکا متعهد است. موضع دولت در رابطه با مسئله اکرایین، با وجود سر و صدای بسیار، تنها سه روز دوام داشت. در روز چهارم دولت یونان با اتحادیه اروپا هم تراز شد و به همان تحریم هایی علیه روسیه رای داد که دولت دموکراتیک نوین – پاسوک رای داده بودند (هر چند سیریزا به شدن آن ها را بعنوان حزب مخالف مورد انتقاد قرار می داد)... یک نمونه مشخص دیگر بیانیه وزیر دفاع است که ادامه همکاری با اسرائیل را اعلام کرد...


سیریزا ائتلافی با یونان مستقل تشکیل داد. آیا تمایل بیشتری برای ائتلاف با حزب کمونیست یونان نداشت؟ چرا این ائتلاف رخ نداد؟

* نه، سیریزا هیچ تمایلی نداشت. چون سیریزا و حزب کمونیست یونان دو مسیر کاملا متفاوتی را تعقیب می کنند.
پیش از انتخابات حزب ما پیش بینی کرد که سیریزا، مادامی که نتواند اکثریت پارلمان را داشته باشد، دولتی با یکی از حزب هایی تشکیل خواهد داد، که مانند سیریزا طرف دار عضویت کشور در اتحادیه اروپا و ناتو هستند، حزب هایی که اجبار مردم به پرداخت بدهی غیرقابل تحملی که هیچ مسئولیتی در آن ندارند را به رسمیت می شناسند، حزب هایی که بر مسیر سرمایه داری رشد تاکید دارند.
حزب کمونیست یونان موضع متفاوتی در موضوع های بنیادی دارد و برای لغو یک جانبه بدهی، جدایی یونان از اتحادیه اروپا و ناتو، اجتماعی کردن ابزار اصلی تولید، همراه با طبقه کارگر و قدرت مردمی مبارزه می کند.


موضع حزب کمونیست یونان در پارلمان یونان چه خواهد بود؟ آیا شما حاضرید اقدام های مطرح شده از سوی دولت را تایید کنید؟

* حزب کمونیست یونان وظیفه بنیادی تقویت اپوزیسیون رزمنده کارگری – مردمی، در داخل و خارج پارلمان، علیه انحصارها و قدرت آن ها، علیه اتحادهای امپریالیستی را بعهده دارد. ما این قدرت را که از سوی مردم در راستای بسیج دوباره نیروی کار و برای گسترش اتحاد اجتماعی به ما اعطا می شود به کار خواهیم برد. ما باید فشار وارد کنیم، باید برای کسب هر دست آورد ممکن برای لایه های مردمی، برای اقدام های فوری برای آسایش مردم مبارزه کنیم. در بین همه چیزها، هر پیش نویس قانونی را به دقت، با منافع کارگران – مردم بعنوان ملاک خود مورد بررسی قرار خواهیم داد، و از هر قانونی که آسایش واقعی کارگران را ایحاب کند حمایت خواهیم کرد، کاری که همیشه انجام داده ایم.   


چه چیزی حزب کمونیست یونان را از سیریزا متمایز می کند؟

* تفاوت ها عظیمند. سیریزا قطب حدید سوسیال دموکراسی در یونان است و به مدیریت بورژوایی قدرت، همراه بایک "رخسار چپ" علاقه مند است. حزب کمونیست یونان حزب طبقه کارگر است که برای سرنگونی بربریت سرمایه داری و ساختمان یک جامعه سوسیالیست – کمونیست دیگر تلاش می کند.


آیا یونان باید منطقه یورو را ترک کند؟

*در ارزیابی ما، این کافی نیست. بدون عامل های دیگری که شرح داده شد، مانند خروج کامل از اتحادیه اروپا و ناتو، اجتماعی کردن ابزار تولید، سازمان متفاوت اقتصاد و جامعه، بازگشت به پول ملی یونان می تواند به رخ دادهای بدتری برای لایه های مردمی منجر شود.


در سراسر اروپا حزب های مایل به چپ پیروزی سیریزا را تحسین می کنند. آیا فکر می کنید که حزب کمونیست یونان هنوز سخنگوی ایده آل های چپ در یونان است؟

* چند سال قبل، همان حزب ها به قول معروف "هوای تازه" انتخاب هولاند در فرانسه را جشن گرفتند. امروز چگونگی آن چه را پیش امد می دانیم.
حزب کمونیست یونان در بین همه موارد، سنت های رزمنده اصیل جنبش کارگری – مردمی را در کشور ما بیان می کند. سیریزا هر بندی را با این سنت ها گسسته است.


حزب کمونیست یونان به اعتراض های خیابانی خود معروف است. آیا آن اعتراض ها ادامه خواهند یافت؟

* ما حتی با تدارکات و برنامه ریزی بهتر، با استفاده از هر امکانی به اعتراض ها ادامه خواهیم داد، و به نحوی که خط ضد حمله به صورت گسترده تری از سوی مردم پذیرفته شود شرکت خواهیم کرد و نیز در بسیج دوباره جنبش کارگری – مردمی، که عامل تعیین کننده ای است که نتیجه مبارزه را تعیین خواهد کرد شرکت خواهیم نمود.   

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: