نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-01-23

نویدنو  02/11/1393 

 

 

توضیح نوید نو : این مجموعه با همت وتلاش بی وقفه رفقای جوانی فراهم شده است که برای به موقع رساندن مطالب در هنگام باز نگاشت آن ها از ساعت های استراحت وآسایش خود مایه گذاشتند . بی چشم داشت وبعنوان وظیفه ای انقلابی کارکردند . جا دارد سپاس صمیمانه خودرا تقدیم این رفقای عزیز کرده واز تلاش گرانقدرشان یاد کنیم . رفقا دست مریزاد وخسته نباشید .

ویژه نامه مسئله ملی

مسئله ملی در ادبیات حزب توده ایران

دوستان و دشمنان خلق کرد

علی گلاویژ

 

در باره یک فتوی * جرائد و منابع ارتجاعی و امپریالیستی هرگاه سیاستاشان اقتضاء کند ، این ادعا را به میان می کشند که گویا کسانی از محافل کرد گفته اند که آن ها به خاطر آزادی کردستان آماده اند حتی با شیطان همکاری کنند . تبلیغ وسیع و مکرر این مطلب و مطالب دیگری از این قبیل در جرائد و منابع ارتجاعی و امپریالیستی ( صرف نظر از این که چنین مطالبی را گفته و چنین * فتوائی * داده باشند یا نه ) خود کوشش رذیلانه ای است که از طرف انپریالیسم و ارتجاع به منظور صدمه زدن به ارزش و اعتبار جنبش رهائی بخش خلق کرد وایجاد ابهام و شکاف در مناسبات این جنبش با نهضت مترقی و ضد امپریالیستی در منطقه و جهان به کار برده می شود . این کوشش نشان می دهد که ارتجاع و امپریالیسم با چه ولعی خریدار چنین مطالبی است و در تلاش روزی است که خلق کرد دوشمن را با دوست اشتباه کند . ولی ارتجاع و امپریالیسم چنین روزی را نخواهد دید . زیرا این صحیح است که با وجود مبارزات قهرمانا نه ، تحمل مشقات و دادن قربانی های بی شمار خلق کرد در نتیجه ی خدعه ، خیانت و سرکوب هنوز به خواست های خود نرسیده  ودچار اسف بارترین سرنوشت ها گردیده است . ولی این ناکامی به هیچ وجه نمی تواند مجوز این باشد که ( طبق مثل معروف کردی ) خلق کرد از ترس مار به آتش پناه برد . هرگاه طبق نقشه ی ارتجاع و امپریالیسم کارخلق کرد به * همکاری با شیطان * بکشد سرنوشت اسف باری در انتظارش خواهد بود . زیرا هم چنان که ، طبق روایات دینی ، شیطان انسان فقط ها را فقط به سوی دوزخ راه نمائی می کند ، شیطان های اجتماعی و سیاسی دوران کنونی نیز که امپریالیسم و رژیم های دست نشانده ی آن است ، جز اسارت و سیه روزی ارمغانی برای خلق ها ندارند ، اگر چه چند صباحی به خاطر منافع غارت گرانه ی خود با تبسم نیرنگ برلب و اشک تمساح برچشم به * طرف داری * از آنان تظاهر ورزند .

هیچ خلقی سرنوشت خود را به سیستمی نمی بندد که خود دشمن غدار آزادی خلق ها است ، در مرحله ی فرتوتی و مرگ است و تحت ضربات مبارزه ی خلق های جهان به تدریج سایه اسارت بار او ودست نشاندگانش از کشور وقاره بر چیده می شود . در جهان امروز که بشریت از سرمایه داری به سوی سوسیالیسم واز اعماق ظلمت اسارت به سوی افق های تابناک آزادی در حرکت است همه ی خلق ها باید * شیطان * را از * رحمان * و دشمن را از دوست به درستی تشخیص داده ، با اتکاء بر دوست ودر یک صف متحد با دوست علیه دشمن آگاهانه وپیگیر مبارزه کنند . این راه واقعی رهائی را خلق کرد ، نیروهای مترقی ومبارزین مجرب آن به روشنی تشخیص داده اند و سال ها است با ایمان قاطع به پیروزی ، آن را می پویند . گرچه راهی است صعب ، پرپیچ و خم واحتمالا طولانی .

خلق کرد را به درستی تشخیص دهیم

برای شناخت دشمنان و دوستان خلق کرد باید اول خود خلق کرد را به درستی بشناسیم . سکنه ی کنونی کردستان مرکب از طبقات و اقشار مختلف اجتماعی است از قبیل زمین داران بزرگ و کوچک ، سرمایه داران بزرگ و کوچک ، دهقانان بی زمین و صاحب زمین ، کارگران ، پیشه وران و غیره . ساختن ممزوجی از کلیه ی این طبقات و قشرها و نهادن نام خلق کرد بر آن عملی غیر علمی خواهد بود ولذا در عمل نتایج مضر به بار خواهد آورد . باید از میان انبوه سکنه ی این سرزمین ، خلق را به روشنی باز شناخت .

خلق از لحاظ اجتماعی یک پدیده ی تاریخی است که در مراحل مختلف رشد جامعه بر مبنای روابط و منافع طبقاتی ترکیب و معنای مشخصی کسب می کند . در حال حاضر ایران و در جزو آن کردستان ایران به مقتضای منافع مبرم توده ها ی مردم و شرایط موجود در مرحله ی انقلاب دموکراتیک و ضد امپریالیستی قرار دارد . نتیجه ی این مرحله ی انقلاب اصولا باید عبارت باشد از ایجاد یک ایران دموکراتیک . در همین مرحله خلق کردستان ایران علاوه بر خواست های مشترک همه ی مردم ایران خواهان حق خود مختاری در داخل ایران دموکراتیک نیز هست . روشن است که این هدف ها ، یعنی ایجاد ایران دموکراتیک و تامین خودمختاری خلق کرد نمی تواند هدف مشترک کلیه ی  طبقات و اقشار موجود در کردستان امروز باشد . مثلا ، طبقه ی زمین داران بزرگ کردستان و اقشار فوقانی بورزوازی تازه به دوران رسیده ی کرد که بورژوازی بزرگ ایران آن را به دلال خود و امپریالیسم در کردستان مبدل می کند هم مخالف دموکراسی ایران و هم مخالف خودمختاری کردستانند . اینها که وارثان اردلان ها ، آصف ها ، پالیزی ها ، قبادیان ها ، توکلی ها ، امیر احتشامی ها ، دولت شاهی ها ویگرانند جزئی از آن طبقات ارتجاعی کشورند که پایگاه اجتماعی رژیم دیکتاوتوری فعلی و نفوذ امپریالیسم در ایران را تشکیل می دهند و مدافعان ستم ملی در کردستان می باشند . گرچه در میان آن ها افرادی یافت می شوند که به حکم وجدان از طبقه ی مرتجع پدران بریده و به صفوف خلق می پیوندند ودراین راه صادقانه جانبازی می کنند ، لیکن خود این طبقه و قشرها  به مثابه دشمن داخلی درجه اول خلق کرد باقی می مانند . این طبقه و قشر ها با وجود کردستانی بودن و دارا بودن ملیت کرد نمی توانند جزو خلق کرد محسوب شوند . برای تشخیص خلق کرد در معنای علمی و واقعی آن باید طبقه و قشرهای مرتجع و میهن فروش را از ساکنان کردستان تفریق کرد . آن توده عظیمی که پس از این تفریق باقی می ماند ، یعنی دهقانان ، کارگران ، پیشه وران اصناف . بورژوازی ملی ، زمین داران کوچک ، روحانیون وطن پرست و غیره که در سرنگونی دیکتاتوری وریشه  کن ساختن نفوذ امپریالیسم از ایران و تامین خودمختاری کردستان منافع مشترک دارند ، خلق کرد ایران را در مرحله کنونی تشکیل می دهند . در این مختصر ما می خواهیم از دشمنان و دوستان  این خلق  صحبت بگشائیم .

محک شناخت دشمن از دوست

نیازی به اثبات این واقعیت نیست که نه اشتراک ملیت ونژاد ، نه اشتراک دین و نه روابط و ضوابطی دیگر از این قبیل نمی تواند مبنای واقعی دوستی ویا دشمنی قرار گیرد . فقط اشتراک منافع طبقاتی است که شالوده ی دوستی واقعی را می ریزد وبرعکس ، تضاد همین منافع است که طبقات متضاد را از هم مشخص و آن ها را در مقابل هم قرار می دهد . واین منافع به معنای منافع خلق در هر مرحله ای از تاریخ خلق ها و کشورها به اشکال و محتوی خاصی تظاهر می نماید .

در حال حاضر منافع طبقاتی خلق کرد خواهان آن است که در زمینه ی انقلاب دموکراتیک و ضد امپریالیستی ایران و در داخل ایران دموکراتیک اولا    _ رشد سریع اجتماعی _ اقتصادی و فرهنگی کردستان به سود توده های زحمت کش تامین گردد ، ثانیا   _ دموکراسی به معنای واقعی آن برقرار شود وثالثا   _ به خلق کرد خود مختاری ملی اعطا گردد . این است آن وظائفی که با اجرای آن ها راه سعادت واقعی به روی خلق کرد گشوده خواهد شد . حال باید دید از طبقات ، نیروها و عواملی که خلق کرد در داخل و خارج ایران به نحوی با آن ها سروکار دارد کدام یک در جهت مساعد و کدام یک در سمت مخالف وظائف فوق عمل و حرکت می کنند . بر مبنای همین بررسی نیز باید دشمنان و دوستان را از هم تشخیص داد . جز این معیار صحیح دیگری وجود ندارد .

رشد سریع اجتماعی _ اقتصادی و فرهنگی کردستان به سود توده های خلق کرد مسئله ی مرکزی را تشکیل می دهد . تامین این رشد از راه سرمایه داری هرگز امکان پذیر نیست  . زیرا : اولا   _ بورژوازی کردستان از لحاظ انباشت سرمایه ، از جهت تجربه و سنن و از نقطه نظر قدرت سیاسی و پیوندهای اقتصادی خویش توانائی و یارای تامین چنین رشدی را ندارد . ثانیا   _ در دوران ما راه رشد سرمایه داری در مناطقی مانند ایران و کردستان ایران بی چون و چرا با نفوذ و تسلط سرمایه امپریالیستی ارتباط پیدا می کند و بالنتیجه اصالت ملی خود را باخته و به یک راه رشد ضد ملی و ضد دموکراتیک بدل می گردد .

حکومت ایران اخیرا برنامه ی پنج ساله ی * ویژه ای * برای کردستان طرح و اعتبار کلانی را جهت اجرای آن وعده نموده است . البته ما منکر آن نیستیم که از دهها میلیارد دلاری که طی پنج سال آینده در مقابل تاراج نفت ایران به دست خواهد آمد وقسمت اعظم آن از طریق خرید اسلحه ، سرمایه گذاری ، وام و غیره به کشورهای امپریالیستی باز خواهد گشت ویا در داخل ایران صرف امتیازات وخوش گذرانی های طبقات حاکمه خواهد شد ، ممکن است مبلغی نیز * به کردستان * وعده داده شود . به ویژه در شرایطی که از طرفی حکومت ایران به عوام فریبی های * کردپرستانه * نیاز مند است واز طرف دیگر اقشار فوقانی کردستان ایران از فرصت استفاده کرده از این نمد نفیس که در آمد نفت باشد کلاهی می طلبند . ولی بر اساس تجارب زندگی و حکم منطق از همین حالا باید گفت که اولا   _  اعطای عملی اعتبار موجود واجرای برنامه مذکور به احتیاجات سیاست خدعه آمیز ، ضد دموکراتیک و میلیتاریستی دولت ایران در مسئله ی کرد بستگی دارد . ثانیا    _ قسمت اعظم آن چه به کردستان داده خواهد شد ، همان طوری که تا حال در برنامه ریزی وسرمایه گذاری در ایران به سنت و قانونی مبدل شده ، در میان شرکت های خارجی ، مقاطعه کاران ، سران و ماموران ادرات دولتی در محل و هم چنین اقشار فوقانی جامعه ی کردستان تقسیم خواهد شد . ثالثا   _ به علت فقدان کادر متخصص در کردستان که خود محصول سیاست ارتجاعی هیئت حاکمه است به عوض تهیه چنین کادری از مردم محل واز خود خلق کرد ، امور اداری و فنی آن موسساتی را که احتمالا در کردستان ایجاد خواهند کرد به ماموران و کادرهای اعزامی از مرکز خواهند سپرد . رابعا   _ سود حاصل از این موسسات را اساسا به صندوق طبقات حاکمه ی ایران و انحصار های خارجی خواهند ریخت و سهمی نیز به همکاران و دلالان کردستانی آن ها اعطا خواهند کرد . خامسا   _ هرگاه برمبنای این برنامه و اعتبار چند موسسه ی فرهنگی در کردستان ایجاد شود حتما براساس فرهنگ وزبان ملی کردی نخواهد بود و لذا در ضمن به وسیله ای جهت مستحیل نمودن خلق کرد مبدل خواهد گردید . بدین ترتیب این برنامه و اعتبار در نتیجه ی قرار گرفتن در راه رشد سرمایه داری و ضد دموکراتیک برای توده خلق کرد  سعادتی به بار نخواهد آورد .

دامنه ی این گونه برنامه ها و اعتبارات امروز به کردستان می رسد . ولی در برخی نقاط دیگر ایران بیش از 20 سال است شاهد طرح اینگونه برنامه ها و صرف صدها میلیارد ریال اعتبار بر مجرای راه رشد سرمایه داری هستیم و نتیجه ی آن را هم حالا به چشم می بینیم . در سایه این راه رشد در ایران صدها نوکیسه ومیلیاردر و نیمچه انحصار دار * وطنی * آمیخته با انحصارداران امپریالیستی ظهور کرده که در کاخ های افسانه ای در وان بلور استحمام و مجالس عروسی میلیون تومانی به راه می اندازند و شب و روزشان در عیش و عشرت وبا زد و بند با مقامات حاکمه ودلالان و جاسوسان خارجی می گذرد . ولی در مقابل آن ها توده عظیم خلق کرد با هزار مشقت لقمه نانی به دست می آورند ، از فقدان فرهنگ و بهداشت ، از گرانی کرایه خانه ، از کمیابی و گرانی خواربار در عذاب دوزخ به سر می برند .

بر اساس همین شکاف عمیق که در میان طبقات حاکمه ی ایران و امپریالیسم از سوئی و توده های عظیم مردم ایران از سوی دیگر وجود دارد در اعماق جامعه ی ایران یک نبرد طبقاتی آشتی ناپذیر در جریان است . نبردی که دشمنان نیز دیگر منکر اصالت آن نیستند . در یک قطب این نبرد سرمایه داران بزرگ وزمین داران بزرگ ایران وابسته به امپریالیسم ودر راس آن ها حکومت فعلی ایران و شخص شاه قرار دارد ، در قطب دیگرش توده های مردم زحمت کش ایران ، قوای ملی و مترقی کشور ، قبل از همه طبقه ی کارگر ایران ودر راس آن حزب توده ایران سنگر گرفته است . قطب حاکم به خاطر ادامه ی امتیازات طبقاتی خود می کوشد راه رشد سرمایه داری وابسته به امپریالیسم را با تمام پوسیدگی و پلیدی هایش بر ایران تحمیل کند . ولی قطب خلق به خاطر الغای این امتیازات غارت گرانه و تامین سعادت خود جهت سوق ایران به راه رشد غیر سرمایه داری دموکراتیک و ضد امپریالیستی مبارزه می کند . طبقات حاکمه و حکومت آن ها به منظور خفه کردن صدای مردم و تحمیل منافع خود دموکراسی را سرکوب ، سایه ی نکبت بار سازمان امنیت و محاکم نظامی را بر کشور گسترده و هرروز خون گروهی از پاک ترین فرزندان این کشور را برزمین می ریزند . در مقابل توده های مردم زحمت کش ایران ، قوای ملی و مترقی کشور ، طبقه ی کارگر ایران و حزب انقلابی آن علیه دیکتاتوری ، در راه احیای دموکراسی ونجات مردم ایران از چنگال طبقات ظالم و غدار مبارزه می کنند ودر این راه از هیچ قربانی دریغ نمی ورزند .

در مورد مسئله ی ویژه ی کردستان و برخورد به مسئله ی ملی نیز همین شکاف عمیق در جامعه ی ایران وجود دارد . طبقات حاکمه ی ایران ، حکومت ایران و شخص شاه منکر وجود خلقی به نام کرد در ایران بوده و لذا کلیه ی حقوق سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی این خلق را غصب و پایمال می سازند . ولی توده عظیم مردم ایران ، پیش از همه و پیگیرتر از همه ی طبقه ی کارگر ایران و حزب مارکسیستی _ لنینیستی  آن به مقتضای سرشت و جهان بینی طبقاتی خود به وجود وحقوق ملی خلق کرد عمیقا اعتقاد و احترام می ورزند . این مسائل در برنامه ودیگر اسناد حزب توده ایران تصریح گردیده است .

قطب بندی مورد بحث در موضع گیری جهانی نیروها نیز صورت گرفته است . طبقات حاکمه و حکومت ایران برای بقاء و ادامه ی سیاست ود بر جهان سرمایه داری ، انحصارهای امپریالیستی و بلوک های نظامی تکیه می کنند . ولی مردم ایران در مبارزه علیه امپریالیسم جهانی و دست نشاندگانش بر دوستی و همبستگی اردوگاه سوسیالیستی ، جنبش کمونیستی و کارگری جهانی و نهضت آزادی بخش ضد امپریالیستی اتکاء می ورزند .

در یک چنین صف آرائی صریح و بدون ابهامی که کلیه ی اصول عمده ی دو جبهه متخاصم از بیخ و بن با هم متضاد است . جبهه ی دشمنان خلق کرد معلوم وسنگر دوستان آن چون آفتاب روشن است . از کدام راه باید رفت ، در کدام سنگر و دوش به دوش کدام نیرو باید قرار گرفت ؟ این به درجه ی آگاهی و عمق ارتباط با منافع واقعی خلق کرد بستگی دارد .

دشمن حیله گر وغدار است . به خاطر منافع طبقاتی خود مکرر در مکرر قیافه ولحن عوض می کند ، به لباس عابد در آمده توبه می نماید ، بر قربانیان خود سالوسانه اشک می ریزد و فردا از نو لباس میر غضبی می پوشد . خلق کرد و مبارزان راه آزادی از پشت گرد و خاک صحنه سازی های * کرد دوستانه * نیز قیافه ی واقعی دشمن را به روشنی می بیند .

منبع : دنیا ، نشریه سیاسی و تئوریک کمیته مرکزی حزب توده ایران شماره 5 آبان 1353

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: