نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-01-19

نویدنو  29/10/1393 

 

 

 

سمیر امین در باره کشتارشارلی هبدو: امپریالیسم و تروریسم بین المللی 

برگردان : هاتف رحمانی
خطای غرب و آسیب های نئو لیبرال: صدام حسین و معمر قذافی می دانستند انحراف اسلام گرایی را باز دارند ، اما قصابی شدند . در لیبی ، پاریس و واشنگتن همه اشتباه کردند. 


ما تلفنی با سمیر امین – فیلسوف ، اقتصاد دان و مدیر نشریه فوروم جهان سوم در داکار- در پاریس برای دریافت نظر او در باره حمله به دفتر تحریریه شارلی هبدو گفتگو کردیم .
چرا تروریست ها این چنین شدید به قلب اروپا حمله کردند ؟
حمله نتیجه مستقیم سیاست غرب در لیبی است . به ویزه ، لیبی شمالی به پایگاه تدارکاتی بزرگی تبدیل شده است . آن منطقه برای فرانسه ، منطقه ای راهبردی است – بدون ان منطقه ارتش فرانسه نمی توانست قادر به مداخله در ساحل شود . من بیشتر خواهم گفت . من اعتقاد دارم که زمان بندی حمله به پیشرفت ارتش فرانسه از چاد در روز های اخیر ربط دارد . جهادی ها خواستند اعلام کنند که لیبی شمالی پایگاه ان ها وسرزمینی خالی از سکنه می ماند. همه این ها آشکارا نتیجه مستقیم حمله های ناتو علیه سرهنگ معمر قذافی در سال 2011 است . 
چه کسی واقعا مسئول این اقدام هاست ؟ آیا ممکن است به مسئله سیاست غرب در خاورمیانه مربوط باشد ؟ 
حمله اقدام تروریستی نفرت انگیزی از سوی ظاهرا اسلام گراهایی است که در ک بسیار عجیب وغریبی از اسلام و دین دارند . اما مسئولیت این حمله ها متوجه فرانسه وامریکا است . قدرت های غربی به حمایت از عربستان سعودی ، قطر و سایر کشور های خلیج ( فارس) ادامه می دهند. آن ها از تمام این کشور ها که ارائه دهنده حمایت عظیمی به تروریسم هستند پشتیبانی می کنند . به طور صریح تر ، قدرت های غربی اتحاد با کشورهای خلیج ( فارس) را یک سیاست بنیادی نئو لیبرالی تلقی می کنند . دومین خطای غربی مبارزه با حاکم های مطلقه ای است که برای ایجاد شکاف در اسلام سیاسی ، از صدام حسین تا معمر قذافی تلاش کردند . مثلا صدام حسین در عراق به صورت وحشیانه ای برکنار شد ، در حالی که او می توانست همزیستی بین شیعه وسنی را تامین نماید . و قذافی آشکارا از انحراف به سمت اسلامگرایی در لیبی جلو گیری کرده بود . 
آیا چیزهایی وجود دارد که به ویژه فرانسه مسئول آن باشد ؟
فرانسه مسئولیت زیادی دارد : حمایت از اسلام گرا ها در الجزیره ، نمایش آن ها بعنوان قربانی های دیکتاتوری ارتش . برخی از این اسلام گراها نه تنها در عربستان سعودی بلکه در اروپا پناه گرفته اند – در بریتانیا بیش از فرانسه . 
چرا قدرت های غربی به ادامه تحریک تروریسم بین المللی علاقه دارند ؟ 
تنها هدف قدرت های غربی پیشبرد سیاست نئو لیبرالی آن ها است . به همین خاطر ، برای آن ها ف دنیا به دو قسمت تقسیم می شود : کشورهایی که بی قید وشرط از نئو لیبرالیسم حمایت می کنند تنها دوستان غرب هستند ، حتی اگر معنی آن همکاری با اسلام گرا های نفرت انگیز باشد ، کشور های یاغی دشمن های دیکتاتوری سرمایه جهانی هستند . به عبارت دیگر ، قدرت های غربی تنها یک معیار دارند : لیبرالیسم مطلق . هر که از آن حمایت کند بخشوده است . و دموکراسی کاری به این موضوع ندارد . 
برخی از مفسر ها به القاعده یمن در طی حمله ها اشاره کردند .
تعجب نمی کنم – در یمن اسلام گرا ها سالها بعنوان کمونیست ستیز ها همراه با عربستان سعودی مورد حمایت امریکا بودند . در آن مورد مبارزه علیه "تهدید " ملی مردمی در یمن جنوبی پیشین . 
آیا این امکان که جهادی هایی با گذرنامه اروپایی وجود دارند می تواند این پدیده را توضیح دهد ؟ 
قدرت های غربی با اروپایی ها مدارا می کرد تا برای جنگ با بشار اسد به سوریه بروند . این سازو کار مورد حمایت ترکیه و دیگر دولت های غربی هم بوده است . اما باید مراقب باشیم که به دام اسلام هراسی سقوط نکنیم . اکثریت قابل توجهی از مهاجر های ساکن فرانسه ، معتقد یا غیر معتقد ، اصلا مسلمان ارتجاعی متعصب نیستند. بلکه ، نباید از نظر دور داشت که تعداد بسیاری اته ایست و نو کیش در این جنبش های رادیکال دست اندر کارند . مرتکبین حمله طبق معمول به خوبی مجهز هستند. همان امر با طالبان افغانستان رخ داد ، که از سوی سیا در پاکستان آموزش دیده بودند . و بنا بر این " جهادیست های اروپایی " تازه کار نیستند ، احتمالا در سوریه وعراق آموزش دیده بودند. به همین خاطر است که ان ها به شدت موثر بوده اند . 
چرا روزنامه بعنوان هدف انتخاب شد ؟
مرتکبین حمله هدف " راحتی" را انتخاب کردند. هدف ان ها گسترش وحشت در رسانه ها است . هدف ، در تحلیل نهایی ، وادار کردن غرب به دوری از سکولاریسم و آزادی بیان است .

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: