نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-12-04

نویدنو  13/09/1393 

 

 

 

 

پروین محمدی، فعال کارگری 
دولت دارد فاجعه ای را رقم می زند! 

 

• در حالی که افزایش قیمت نان با بی تفاوتی گروه های سیاسی مواجه شده، فعالین کارگری نسبت به عواقب این تصمیم دولت هشدار می دهند ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه 
۱٣ آذر ۱٣۹٣ -  ۴ دسامبر ۲۰۱۴



 

اخبار روز: در حالی که افزایش قیمت نان با بی تفاوتی پرسش برانگیز سازمان و گروه های سیاسی حتی چپ مواجه شده است، فعالین کارگری نسبت به عواقب این تصمیم دولت هشدار می دادند و کارگران و مردم را به مقاومت در برابر موج گرانی های تازه ای که با افزایش قیمت نان آغاز شده است، فرا می خوانند. 

خانم پروین محمدی از اعضای هیات مدیره ی اتحادیه ی آزاد کارگران که چهل هزار امضای اعتراضی کارگران علیه سیاست های ضدکارگری حکومت را گرد آورده اند، در گفتگو با سایـت این اتحادیه می گوید دولت روحانی در کار ایجاد یک فاجعه برای کارگران در ایران است. 

خانم محمدی می گوید: فکر میکنم امسال نیز دولت همانند دولتهای پیشین و همچون سال گذشته سیاست انقباض حداقل مزد را ادامه خواهد داد و با توجه به افت شدید سطح زندگی و معیشت خانواده های کارگری در سالهای گذشته، فاجعه ای را رقم خواهد زد. در پیش گرفتن این سیاست از همان ابتدای سال و بحثهایی که مسئولین وزارت کار در طول نه ماه گذشته کرده اند قابل پیش بینی بود. ابتدا صحبت از طرحهای دهان پرکنی همچون حمایت از تولید و طرح گسترش امنیت شغلی کارگران و حمایت از به اصطلاح کار آفرینان یعنی همان صاحبان سرمایه کردند، گروه تخصصی مزد و بهره وری را راه انداختند و همین اخیرا جلسات مربوط به آنرا تعطیل کردند. به نظر من همه اینها و چپ و راست کردن های مکرر مسئولین وزارت کار بیانگر چیزی جز ادامه سیاست انقباض حداقل مزد و رساندن این مسئله به روزهای پایانی سال و تعیین حداقل مزدی ناچیز برای ما کارگران نیست. 

پروین محمدی در ادامه این گفتگو افزود: با پیش بینی افزایش حقوق کارمندان دولت به میزان ۱۷ درصد در بودجه سال آینده مسئله دیگر از چپ و راست کردنها و مطرح کردن حرفهای دهان پر کن توسط مسئولین وزارت کار نیز گذشته است و هم اینک روشن است که دولت چه آشی برای حداقل مزد و معیشت ما کارگران پخته است. 

وی ادامه داد: اینان علیرغم افزایش چندین برابری هزینه های زندگی دست آخر در آخرین هفته های سالجاری درصد دروغینی از تورم را اعلام خواهند کرد البته تا آنزمان در وحشت از اعتراضات کارگری به نظر من با احتیاط عمل خواهند کرد و خوب کاملا روشن است که چنانچه صدای معترضی وجود نداشته باشد به یقین امسال پایین ترین میزان حداقل مزد را نسبت به دو سال گذشته تعیین خواهند کرد. 

پروین محمدی در رابطه با این سوال که وضعیت کارگران با این سیاستهایی که دولت در مورد حداقل مزد پیشه کره است به کجا ختم خواهد شد اظهار داشت: مسلما هزینه های زندگی تعطیل بردار نیست و هر لحظه نیازهای یک زندگی از قبیل غذا و بهداشت و مسکن و تمام ملزومات ابتدایی بقای یک انسان بر سر جای خود است و خوب روشن است که هر چقدر گلوی ما کارگران را بفشارند حتما ما نیز ساکت نمی نشینیم و نظاره گر مرگ خاموش خود و خانواده هایمان نخواهیم شد. 

وی افزود: به نظر من با این رویکردی که دولت به حداقل مزد دارد وضعیت معیشتی کارگران خیلی بیش از گذشته به خطر خواهد افتاد و تمامی آمارهای تکان دهنده ای که مجلس و اقتصاد دانان از تن فروشی و اعتیاد و دزدی و کلیه فروشی و قاچاق مواد مخدر و گرسنگی میدهند بشدت افزایش پیدا خواهد کرد. همین اخیرا اعلام شد که هفت میلیون نفر در کشور در فقر شدید هستند و امنیت غذائی آنها بشدت در مخاطره قرار گرفته است. به نظر من با این افزایشی که در قیمت نان دادند و بحثهایی که در مورد افزایش قیمت حاملهای انرژی مطرح است و رویکردی که دولت در مورد حداقل مزد دارد کاملا روشن است که برای اینان نه این آمارها مهم است و نه افزایش آن و مسلما وضعیت بمراتب وحشتناک تری برای میلیونها خانواده کارگری رقم خواهد خورد. 

پروین محمدی در ادامه این مصاحبه در رابطه با اینکه در برابر این وضعیت چه باید کرد گفت: ببینید سال ٨۹ و ۹۰ بحث انجماد حداقل مزد در دستور کار دولت قرار گرفته بود و خوب چنانچه اعتراضی صورت نمیگرفت مطمئن باشید که اینها پای انجماد کامل حداقل مزد نیز می رفتند. اما با اعتراضات ما کارگران در قالب طومار چهل هزار نفری و سایر اعتراضاتی که در برخی مراکز کارگری حول حداقل مزد صورت گرفت بناچار ترمز طرح انجماد حداقل مزد را کشیدند و در ادامه در سال ۹۱ علیرغم اینکه افزایش مزد به میزان ۱۵ درصد را در جلسات پشت پرده خود مصوب کرده بودند با مشاهده این اعتراضات مجبور شدند ۱۰ درصد دیگر به میزان حداقل مزد بیافزایند. 

وی در رابطه با این پرسش که از کجا میدانید که در سال ۹۱ افزایش حداقل مزد را ۱۵ درصد تمام کرده بودند و با طومار چهل هزار نفری و دیگر اعتراضات کارگری ۱۰ درصد دیگر به آن اضافه کردند، اظهار داشت: من خودم در جلسه ای بودم که مسئولین حاضر در آنجا مرا نمیشناختند و در بحث و جدل با همدیگر این مسئله را عنوان کردند که این طومار و سر و صدا و تجمع در محل وزارت کار ما را مجبور کرد که ده درصد دیگر بر میزان حداقل مزد بیافزائیم. اینرا من خود شخصا شاهد بودم. به همین دلیل هم است که میخواهم بگویم که اعتراضات ما کارگران در هر سطحی بی تاثیر نیست هر چند که در نبود تشکلهای مستقل کارگری و عدم سازماندهی یک اعتراض قدرتمند سراسری ما به نتایج دلخواه خود نخواهیم رسید اما واقعیت این است که باید در هر سطحی و به هر شکلی نسبت به حداقل مزد باید اعتراض کرد و این اعتراض حداقل نتیجه اش همان است که در موردش توضیح دادم. 
وی در پایان این مصاحبه افزود: سال پیش رو با افزایش قیمت نان از هم اکنون و طرح افزایش حاملهای انرژی سال بسیار فلاکت باری برای ما کارگران خواهد بود اما میشود و باید در برابر این وضعیت ایستادگی کرد ما در سالهای گذشته اینکار را کردیم و امسال نیز تلاش خواهیم کرد با قدرت بیشتری این مبارزه را که امروز بطور واقعی دیگر بر سر بقایمان است به پیش ببریم اما به نظر من اعتراضات کارگری در صنایع بزرگی چون خودرو سازیها و صنایع فولاد و پتروشیمی و ..... بسیار موثرتر خواهد بود به همین دلیل من از فرصت حاضر استفاده میکنم و به نوبه خود از همه هم طبقه ای هایم در این صنایع میخواهم تا به هر نحو ممکن دست به اعتراض نسبت به حداقل مزد بزنند.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: