نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

بخش نخست

 

2014-12-04

نویدنو  13/09/1393 

 

 

 

 

"اسب تروا" ی امریکا

بازی نهایی راهبرد "دولت اسلامی" امریکا

نیکولا ناصر – برگردان : هاتف رحمانی

خنثی کردن آن چه جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق امریکا زمانی ترکیب سوریه – ایران را " محور شرارت" می خواند ، از هم گسیختن مجاورت جغرافیایی آن چه زمانی عبدالله دوم پادشاه اردن آن را " هلال شیعی" می نامید ، هدف راهبردی اتحاد امریکا – اسرائیل در خاورمیانه بود وهست مگر آن که در گام نخست به " تغییر رژیم " خواه در دمشق یا در تهران موفق شوند.

امریکا ، اسرائیل ومتحد های منطقه ای آن ها در صورت مذاکرات نوشته بودند که آخرین هدف کارزار "تغییر رژیم" آن ها در خاورمیانه ، باید خنثی کردن اتحاد سوریه – ایران باشد . 

با شکست آشکار طرح الف برای خنثی کردن " محور مقاومت " خود خوانده ضد اسرائیلی و ضد امریکایی ایرانی ها – سوری ها ، با "تغییر رژیمی" اجباری در دمشق ، اتحاد منطقه ای تحت رهبری امریکا اخیرا به طرح ب خود برای از هم گسیختن مجاورت جغرافیایی آن محور در عراق روی کرده است . 

این بازی نهایی راهبرد (استراتژی ) رئیس جمهور باراک اوباما است ، که در 10 سپتامبر گدشته بعنوان صوری علیه دولت اسلامی ( داعش) بیان کرد .

این (بازی) حداقل برای آینده ای قابل پیش بینی می تواند تمام شبکه خطوط انتقال  نفت دو جانبه یا سه جانبه ایران ، عراق و سوریه را برای حمل نفت و گاز از ایران و عراق به ساحل سوریه در مدیترانه به تعویق اندازد . 

سرهنگ اسرائیلی ، شائول شای ، محقق وابسته به مرکز سادات – بگین برای مطالعات راهبردی و معاون سابق شورای امنیت اسرائیل در 21 ژانویه گذشته در باره آن چه آن را "هلال سلفی" خواند نوشت که به صورت خطرناکی برای به چالش کشیدن "هلال شیعی" در حال ظهور است .

او نوشت " درگیری فزاینده جهادگران سلفی سنی در عراق (از 2003) ، در میان شورشی های سوریه ( از سال 2011) و در لبنان یک "هلال سلفی" ... از دیاله (در عراق شرقی) تا بیروت ایجاد کرده است ."

شای نتیجه گرفت " پی آمد مثبت " این هلال سلفی " کاهش نفوذ ایرانی ها در منطقه خواهد بود.

به کنار از تئوری توطئه ، پی آمد نهایی ، تحمیل یک شکاف نظامی و سیاسی فرقه ای سنی به  داخل ارتباط جغرافیایی عراقی بین اتحاد ایران – سوریه در یک سرحد مثلثی است ، که ترکیه در شمال ، ایران در شرق ، اردن در غرب و عربستان سعودی در جنوب را در بر می گیرد  و از شمال شرقی سوریه تا استان دیاله عراق که مجاوران ایران هستند گسترده است. 

کردستان عراق از قبل به صورت کاری کشوری مستقل و بریده از دولت مرکزی در بغداد ، اما جدا کننده ایران و سوریه و نیز مورد حمایت همان ائتلاف ضد داعش تحت رهبری امریکا است .

در میان اطلاعات نادرست و گمراه کننده ، واقعیت آن است که تهدید داعش به عنوان پرده دودی برای مغشوش کردن و تیره کردن این واقعیت مورد استفاده قرار می گیرد . 

داعش در یک زهدان امریکایی حامله و به دنیا آمده بود . قانون اساسی کنونی عراق ، که از سوی امریکا پیش نویس وتحمیل شده است ، دولتی فرقه ای را به بار آورد که هنوز هم برای حکومت در عراق تلاش می کند. پاکسازی فرقه ای و محرومیت سنی ها عملی نشد اما به ضرورت آنتی تز خود را خلق کرد .

داعش جنین نا مشروعی بود که به دنیا آمد و در زهدان فرایند سیاسی مهندسی شده از سوی امریکا مبتنی بر به رسمیت شناختن سامانه فدرالی قانونی ، که به نوبه خود بر تقسیم فرقه ای وقومی قدرت وثروت مبتنی است پرورش یافت.

به نوشته جیمز جی زاگبی رئیس موسسه عرب امریکایی در تایمز اردن 16 ژوئن گذشته این جانور حرامزاده وحشتناک "میراث" جنگ امریکا در عراق است ، که کشور در سال 2003 دراثر " گناه" تهاجم امریکا بر عراق" حامله " شده بود . 

جان مک کین سناتور امریکایی بنا به نقل آتلانتیک در 23 ژوئن گذشته از " خدا" به خاطر "سعودی ها وشاهزاده بندر" و "دوستان قطری ما" برای خلق "هیولا" تشکر کرد .

دولت هوادار ایران نخست وزیر سابق نوری المالکی با پیشرفت های نظامی داعش ناچار به " درخواست " کمک  از امریکا شده بود ، که واشنگتن برکناری مالکی را پیش شرط  کمک قرار داد و ایران تسلیم شد  . داعش اولین موفقیت را به راهبرد داعش اوباما اعطا کرد . 

هر چند ، جایگزینی مالکی با حیدر عبادی در ماه اوت  تاکنون چیزی را در ترکیب فرقه ای دولت و ارتش عراق تغییر نداده است . اما حمایت امریکا از عراق تحت نخست وزیری عبادی تنها به حمایت از فرقه گرایی دائمی در کشور فرو کاسته است ، که محل پرورش بقای داعش ، آنتی تز خود است . 

به علاوه ، ویرانی زیر ساخت های کشورعراق ، به ویژه منحل کردن ارتش ملی و سازمان های امنیتی عراق و حزب بعث عراق که به دنبال هجوم آن ها را دست نخورده باقی گذاشت ، خلا قدرتی را ایجاد کرده است که نه نیروهای اشغالگر امریکا و نه شبه نظامی های فرقه گرای شیعی نتوانسته اند آن را پرکنند.  داعش خیلی قدرتمند نبود . آن ها صرفا به سرزمینی خالی از مرد وارد شدند .

به همان شکل ، تلاش تقریبا چهار ساله " تغییررژیم" تحت هدایت امریکا ، که اساسا تحت رهبری اخوان المسلمین بود ، و هنوز از سوی متحد های منطقه ای امریکا ، ترکیه، قطر ، عربستان سعودی و نیز سرویس های اطلاعاتی متحد غربی ، تامین مالی ، مسلح و از نظر لجستیکی یاری می شوند ، خلا قدرت دیگری را در سوریه ، به ویژه در مناطق مرزی و مخصوصا در مناطق مرزی شمالی و شرقی ترکیه وعراق ایجاد کرده است

راند پل سناتور امریکایی در مصاحبه ای با سی ان ان در 22ژوئن گذشته به صورت مستقیم تری دولت اوباما را به " مسلح کردن" و ایجاد "بهشت امن " برای داعش در سوریه متهم کرد ، که "خلا ایجاد شده" توسط داعش پر شد .

او گفت " ما دوش به دوش القاعده ، دوش به دوش دولت اسلامی عراق وشام  جنگیده بودیم . داعش اکنون در دو کشور دلگرم شده است . اما اینجا خلاف قاعده است . ما در سوریه همراه داعشیم . ما در یک طرف جنگ قرار داریم .از این رو ، کسانی که می خواهند دست اندر کار متوقف کردن داعش در عراق شوند در سوریه با داعش متحدند. این تناقض واقعی این سیاست کلی است . "

دنیس کوچینچ عضو 16 ساله پیشین کنگره امریکا و دو بار نامزد ریاست جمهوری در هافینگتون پست 24 سپتامبر گذشته نوشت : داعش " از دخالت امریکا در عراق و اقدام مخفیانه در سوریه زاده شد ."

"اسب تروای" امریکا

داعش می تواند بازیگر نقش " فرانکشتین" امریکا تلقی شود اما در حقیقت داعش به مثابه "اسب تروای" امریکا در سوریه وعراق عمل می کند . مبارزه با داعش راهکار(تاکتیک) و نه راهبرد (استراتژی) امریکا بود .

از حسین امیر عبدالهیان معاون وزیر امور خارجه ایران نقل شده بود که گفت " بهترین راه مبارزه با داعش وتروریسم در منطقه کمک و تقویت دولت های عراق وسوریه است ، که در مبارزه ای جدی علیه داعش در گیر بوده اند ." اما این (گفته ) نمی تواند خدمتی به راهبرد بازی نهایی اوباما بکند ، که به جای داعش هر دو دولت را هدف گرفته است .

بهره برداری از "اسب تروای" داعش در باره مقبول بودن تردید های سوری ها ، ایرانی ها و روس ها در باره بازی نهایی واقعی جنگ اعلام شده تحت هدایت امریکا علیه داعش هیچ شکی باقی نمی گذارد.

ایالات متحده سرانجام  توانست" جبهه دموکرات" های دلخواه و ترویج شده علیه ایران و سوریه را در اتحادی فعال و " حمله هوایی" ، ظاهرا علیه داعش فراهم آورد .

در عراق ، داعش به راهبرد امریکا درکشمکش خارج کردن به اصطلاح " فرایند سیاسی" از نفوذ ایرانی ها با نیابت المالکی نخست وزیر سابق خدمت کرد . محروم کردن مالکی از دوره سوم نخست وزیری ثابت کرد که هیچ "خانه شیعه" متحدی مورد حمایت ایران وجود ندارد . امریکا در داخل آن "خانه" نفوذ خود را دارد .  

نصب کردن یک قمرعراقی امریکا هدف راهبردی تجاوز و اشغال عراق تحت هدایت امریکا در سال 2003 بود.

 در حقیقت بنا به گفته داگ باندو ، نویسنده فوربس در 14اکتبر گذشته ، " ارثیه بوش کشوری فاسد ، اقتدارگرا وفرقه ای ، دوست ایران و سوریه ، اولین دشمن های واشنگتن در خاورمیانه ، حتی بد تر از آن محل ظهور دولت اسلامی بود".

این نتیجه ضد تولیدی تهاجم امریکا ، که شاهد اداره حاکمیت قدرت ایران در بغداد و هم مرزی نزدیک تر عراق با سوریه و ایران در طی هشت سال نخست وزیری مالکی بود ، چراغ قرمز را در کاخ سفید و پایتخت های متحد های منطقه ای آن روشن کرد . 

 مالکی که بوش او را بعنوان " آدم ما" در بغداد گماشته بود در سال 2006 زمانی که دولت او نخست وزیری اورا میسر کرد ، به ضد مشاوران خود چرخید .

او عراق را به سوریه و ایران قطب های "محور شرارت" نزدیک تر کرد . در نتیجه او با حمله نظامی امریکا یا اسرائیل به ایران ، حداقل ازخاک یا از راه خاک عراق مخالفت کرد . در سوریه ، با تغییر رژیم در دمشق مخالفت کرد، حمله مستقیم ، " دخالت خارجی" و دخالت غیر مستقیم نیابتی را رد کرد و بر آن که " راه حل سیاسی" تنها راه به سوی همسایه عرب غربی عراق است پافشاری نمود .

بدتر از آن باز کردن درهای عراق به روی سرمایه گذاری های هیدروکربنی چین وروسیه رقیب های امریکا ، تبدیل عراق به بخشی از شبکه لوله های نفت وگار ایران – سوریه و خرید اسلحه از فدراسیون روسیه بود

مالکی باید می رفت . او برای بعهده گرفتن دور دوم نخست وزیری با وجود آن که امریکا ، از ایاد علاوی پیروز انتخابات 2010 برای نخست وزیری پشتیبانی می کرد ، مورد حمایت ایران بود . امریکا در انتخابات 2014 انتقام خود را می گرفت . مالکی انتخابات را برد ، اما به خاطر فشار امریکا از کسب دور سوم نخست وزیری محروم شد

داعش ابزار امریکا برای عملی کردن آن فشار بود . جان کری وزیر خارجه امریکا در طی دیدار خود از بغداد در ژوئن گذشته هشدار داد که "عراق با تهدید وجودی " مواجه است

دیپلماسی پرخطری برای وادار کردن مالکی به انتخاب بین دو گزینه بد بود : یا تجزیه طلبی نیابتی غرب وشمال عراق در مرز های کردستان عراق را به پذیر یا حمایت نظامی مشروط امریکا را قبول کن . مالکی هر دو گزینه را رد کرد ، اما بهای آن را قبلا پرداخته بود

نقطه عطف با افتادن موصل دومین شهر بزرگ عراق به دست داعش در 10ژوئن فرارسید . کردستان عراق ، شامل شمال و غرب عراق ، از جمله بخش اعظم خط مرزی عراق با سوریه و اردن درغرب ، به طور قطع از کنترل بغداد خارج شد . تقریبا دوسوم از خاک عراق . مالکی برای مبارزه با این تمرد فرقه ای سنی با دولت شیعه فرقه ای مورد حمایت ایران خود تنها ماند . این نه یک شروع کننده ، بلکه صرفا بدترکننده اوضاع رو به زوال قبلی بود .

مالکی و ایران دریافتند که هیچ کمکی از سوی امریکا برای غلبه بر داعش تا زمانی که مالکی تسلیم نشود و دولتی " فراگیر" کمتر هوادار ایران در عراق تشکیل نشود در شرف انجام نیست .

ایجاد داعش بعنوان بدیل فرقه ای سنی علیه متحدان حکومت عراق در بغداد و دمشق راهکار امریکا در راستای بازی نهایی راهبردی آن بود و هست . تا زمانی که راهبرد امریکا در دور کردن بغداد از حوزه نفوذ ایران به مثابه شکافی بین ایران وسوریه موفق گردد ، داعش به خدمت به راهبرد امریکا ادامه خواهد و تا اینجا راهبرد اوباما جواب داده است

گاریکای چنگو محقق دانشگاه هاروارد در 19 سپتامبر در کانتر پانچ نوشت :" امریکایی ها از داعش به شیوه هایی استفاده می کنند : برای حمله به دشمن های خود در خاورمیانه ، بعنوان بهانه ای برای دخالت نظامی درخارج ، و برای خلق یک تهدید داخلی ساختگی ، جهت توجیه گسترش هجوم بی سابقه تجسس داخلی در داخل کشور "  مورد استفاده قرار می گیرد.

بعنوان یک دکترین ، از زمان فروپاشی خلافت عثمانی در اوایل قرن بیستم ، قدرت های غربی تمام تلاش خود را برای حفظ جدایی عرب ها از عمق راهبردی نزدیکی  بی درنگ اسلامی آن ها به کار برده اند .  اتحاد سوریه – ایران به چالش کشیدن این دکترین را ادامه می دهد.  

سرچشمه : کانتر پانچ

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: