نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-11-29

نویدنو  09/09/1393 

 

 

 

پیش درآمد : این نوشتار در ماه اکتبر وقبل از انتخابات میان دوره ای امریکا نوشته شده است . اشاره آقای باچتل  در مورد خاص به شرکت در آن انتخابات  اختصاص دارد . در آن انتخابات همان طور که همه می دانند جمهوری خواهان با پیروزی توانستند کنترل سنا وکنگره را به دست بگیرند .- مهرگان

 

راه پیمایی آب وهوای مردم ، انتخابات 2014 ،

وشکست دادن منکران آب وهوا

جان باچتل رئیس حزب کمونیست امریکا – برگردان : مهرگان

october 17 2014

من از شرکت در راه پیمایی عظیم محیط زیست مردم همراه با صد ها هزار نفر دیگرواقعا احساس غرور می کردم . من از وسعت باور نکردنی وژرفای ریشه ای این دریای انسانی  جاری در خیابان های نیویورک تکان خوردم . یک جنبش توده ای ظهور کرده است ، که تاثیر آن تنها در سیاست های کشور رشد خواهد کرد .

گریس پالی شاعرمی گفت : " تنها سیمای قابل شناخت امید ، عمل است ".

پس این جنبش امید برای آینده بشریت است .    

اردو گاه کابوی ها وسرخ پوست ها. آگاهی مردم به سرعت در پاسخ به رخ داد های خیلی زیاد آب و هوا ، توفان ها وتند باد های عظیم ، خشکی فراگیر نیمی از کشور، آتش سوزی های وحشی ، سیل ها وانقراض شدید گونه های حیوانی و نابودی زیست بوم در حال تغییر است . این امر تغییرشدید در احساس عمومی نسبت به برابری ازدواج را که در ظرف چند سال رخ داد به یاد من می آورد.  

یک هیئت نمایندگی 24 نفره از مور ، اوکلاهما، به نمایندگی 24 نفر کشته شده توسط 5 توفان هیولا که بخش اعظم شهر را در سال 2013 نابود کرد امده بودند. گروه همانندی از نیو اورلئان آمده بود که از توفان کاترین در سال  2006 تراژدی وحشتناکی را تحمل کرده بودند. ده ها هزار نفراز شهرنیویورک  اجتماع کرده بودند که ویرانی توفان سندی را تجربه کرده بودند. آن فاجعه به ندرت ساکنان خود را تغییر داده است وبه بسیج ریشه ای در هر محله منجر شده است . جنبش کارگری عمیقا در هرنمود ازآن رخ داد ها در گیر بود. 

راهپیمایی جبهه متحدی ، اگر مایل باشید ، علیه صنعت سوخت فسیلی بود . 

قبل از راهپیمایی ، بیل د بلاسیو شهردار نیویورک ، که در صف مقدم قدم می زد برنامه های دولت خود را برای کاهش انتشارگاز های گلخانه ای تا 80 درصد تا سال 2050 اعلام کرد . نیویورک به بزرگترین شهر دنیا که خود را متعهد به این هدف می داند تبدیل می شود ، هدفی که توسط دانشمندان آب وهوا بعنوان ضرورتی برای جلوگیری از سناریو های بدتر تغییر آب وهوا طراحی شد .   

از آن جایی که بزرگترین منبع انتشار گاز های گلخانه ای در نیویورک ساختمان ها هستند ، این طرح به باز تنظیم ساختمان های دولتی برای حفظ انرژی دعوت می کند. انگیزه هایی هم برای صاحبان ساختمان های خصوصی برای انجام همان کار مطرح خواهد شد . این امر همچنین هزار ها شغل ایجاد خواهد کرد . 

امکانات جدید رشد جنبش برای عاری کردن صندوق های باز نشستگی شهر و ایالت از صنعت سوخت فسیلی وجود دارد . این امر جبهه جدیدی برای مبارزه - استفاده عملی از قدرت دولت های شهر وایالت برای نشان دادن بحران آب وهوا- است . این امر اهمیت انتخاب دولت های ترقی خواه ، هوادار اصلاح ، هوادار محیط زیست در همه سطوح را نشان می دهد.  تنها جنبش با شکوهی که پیش از این دیده نمی شد ، متشکل از اکثریت عظیم افرادی عبور کرده ازمرزهای طبقه ، نژاد، جنس و ملیت ، از تمام انواع نیروهای طبقاتی و اجتماعی ، از جمله نهاد ها وسازمان های دولتی ، می تواند در جهت جلوگیری از صنعت سوخت فسیلی حرکت نماید . 

چند ماه پیش گروهی از منتقدان برجسته وال استرین صدای زنگ خطر در باره بحران آب وهوا را به صدا در آوردند - روبرت رابین ، هنک پاولسون ، دموکرات ها وجمهوری خواه ها ، از جمله کارگزار های دولت های جمهوری خواه و دیگران در برنامه تجارت مخاطره آمیز. آن ها بخش های قدرتمند طبقه سرمایه دار را نمایندگی می کنند و خواهان کاهش شدید انتشار گاز های گلخانه ای هستند. ، این اقدام عملا آن ها را در صف مخالفت با صنعت سوخت فسیلی که همراه با مجموعه صنعت نظامی پایگاه حمایت راست افراطی و تی پارتی است قرار می دهد. این امر آن ها را در صف جنبش گسترده چند طبقه ای عدالت آب وهوایی قرار می دهد .  

در 22 سپتامبر گوگل شورای مبادله قانون گذاری امریکا را ، به دنبال یلپ YELP ، فیسبوک و ماکروسافت ترک کرد . اریک اشمیدت رئیس گوگل اعلام کرد که شورا " درواقع " در باره تغییر اب وهوا "دروغ " می گوید .   برادران کوچ ، و سایر شرکت های سوخت فصیلی از جمله اکسون موبایل Exxon Mobil ، ترانس کانادا TransCanada وشرکت انرژی پی بادی Peabody شورا را تامین مالی می کنند. در حالی که فراخوان آن ها به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای اظهار نگرانی نسبت به آینده بشریت است ، اما منافع طبقاتی خود ان ها نیز آن ها را بر می انگیزد. آن ها برای ثبات سرمایه داری ، وضعیت سرمایه گذاری های وال استریت در صنعت سوخت فسیلی ، و منابع عظیمی که برای محافظت در برابرتاثیر آن صرف خواهد شد وحشت دارند.

و آن ها حق دارند ، همان طور که نوامی کلاین نویسنده بسیار شیوا گفته است : بحران اب وهوا تهدیدی بنیادی برای موجودیت سرمایه داری است . 

من از احساس ضد شرکتی و ضد سرمایه داری در میان مردم راهپیمایی کننده برای آب وهوا یکه خوردم . این جنبش پتانسیل به چالش کشیدن سامانه سرمایه داری را دارد و در اصل دلالت های انقلابی دارد . جنبش می تواند احساس رشد یابنده پیشینی را که سوسیالیسم را جذاب تر از سرمایه داری می بیند ژرفا بخشد . می تواند عرصه را برای چشم اندازلایحه حقوق سوسیالیسم ماندگار، دموکراتیک وغیر نظامی شده حزب کمونیست امریکا پر ثمر سازد . جامعه علمی در اعتقاد خود که بشریت در ساعت فاجعه قرار دارد یک پارچه است . و مادامی که سرمایه داری و ماندگاری  ناسازگار هستند ، ما نمی توانیم منتظر سوسیالیسم یا حتی دولت های اصلاح ریشه ای ضد انحصاری برای آغاز کاهش انتشار گاز های گلخانه ای باشیم . 

مثلا ، رابین ، الگور و امثال ان ها اعتقاد دارند که انتشار گاز های گلخانه ای می تواند از طریق نیروهای بازار کاهش یابد . آن ها در باره سرمایه داری پایدار خیال بافی می کنند. قطعا نیروهای بازار نقشی ایفا خواهند کرد ، اما ما باید خواستار گسترش نقش بخش دولتی ، تنظیم قوی ترالوده کننده های شرکتی ، سیاست عمومی مترقی ، اعمال محدودیت برسرمایه ، از جمله سرمایه گذاری برای حفظ سلامت کارگران وغیره مانند طرح نیویورک باشیم .    

طبقه کارگر و جامعه های رنگین پوست ، که از اثرات نژاد پرستی محیط زیستی رنج اضافه ای را تحمل می کنند چگونه در برابر تاخت وتاز تغییر آب وهوا محافظت خواهند شد ؟ چگونه درآمد های میلیون ها کارگر در صنعت سوخت فسیلی که شغل هایشان از بین خواهد رفت حفظ خواهد شد ؟

کشور های فقیر و درحال توسعه در گذار به اقتصادهای سبز و محافظت از تاراج تغییر آب وهوا چگونه یاری خواهند شد ؟

چه کسی بهای این تغییر را خواهد پرداخت – مردم یا وال استریت ؟

حزب کمونیست امریکا و چپ باید در این جنبش هم نشان خود را حک کنند. مثلا ، با توضیح نا سازگاری سرمایه داری با پایداری و عرضه راه حل دراز مدت سوسیالیسم . ما راهبرد و راهکار های دارای انعطافی رامطرح می کنیم که بتوان به این گذار دست یافت . ما تمام طبقات ونیروهای اجتماعی کلیدی را که لازم است گرد هم آیند می شناسیم  و برای آوردن جنبش کارگری به خط مقدم این مبارزه ، ایجاد اتحاد گسترده طبقه کارگر و متحد های آن ، از جمله کار با طرفداران محیط زیست و فعالان صلح تلاش می کنیم .

ما همچنین اهمیت تعیین کننده عرصه انتخابات وشکست دادن جناح راست و انکار کنندگان آب وهوا را بعنوان پیش شرط پیشرفت درک می کنیم .

ما درخواست های برنامه ای ابتکاری مطرح می کنیم . ما دور نمای بسیار فرا رونده تغییرات ازبه کارگیری صرف فن آورانه را می بینیم – تغییراتی که بر تمام عرصه های زندگی و جامعه تاثیر خواهد گذاشت .

مثلا ، ما از دستمزد اجتماعی برای همه بیکاران ، از جمله کارگرهای جابه جا شده در اثر گذار به منابع تجدید پذیر تا زمانی که بتوانند برای کار های جدید باز آموزی شوند وشغل های جدیدی پیدا کنند طرف داری می کنیم . هیچ کارگری پشت سر رها نخواهد شد . فراتر از همه ، دولت فدرال به کشاورز ها  برای کشت نکردن محصول پول پرداخت می کند ، پس چرا به معدن کارها نمی توان برای تولید نکردن ذغال سنگ پول پرداخت کرد؟ 

یکی از بزرگترین منابع اتحاد کارگرو جنبش محیط زیست تعداد عظیم مشاغلی است که در گذار به منایع انرژی تجدید پذیر و اقدام های حفاظتی ایجاد خواهد شد .

ما اصلاح های بسیار رادیکالی نظیر محدود کردن قدرت انحصار های انرژی ، تبدیل تمام منابع و تاسیسات انرژی به بخشی از دارایی عمومی را در چشم انداز می بینیم .

ما از باز توزیع ثروت یک درصد و کاهش بودجه نظامی برای پرداخت به گذار طرف داری می کنیم .

نیویورک تایمزدرست روز بعد از راه پیمایی سرمقاله ای در باره طرح های پنتاگون برای مدرنیزه کردن زرادخانه سلاح های هسته ای منتشر کرد . به تازگی یک مطالعه فدرال قیمت اجناس جمعی را برای سه دهه آینده بالای یک تریلیون دلار بر آورد کرد . تایمز نوشت " آن ( هزینه ) بعد از 10 سال بالا خواهد رفت چون موشک ها ، بمب افکن ها و زیر دریایی های ساخته شده در قرن گذشته به پایان عمر مفید خود می رسند وجایگزین ها ساخته می شوند" . آن برآورد اوج هزینه های نظامی جاری ، که بیش از 50 درصد بودجه فدرال است نیست. و همان طور که انتظار داریم ، مجموعه صنعت نظامی برای رشد بودجه نظامی در سایه جنگ کنونی علیه داعش ، با ترشح بزاق سود های کلان فشار وارد می کند. 

به نا گزیر ! ملت ما به انتخابی بنیادی نیاز دارد – تفنگ یا کره

چون بحران آب وهوا برای ما آینده ای قابل پیش بینی است ، به صورت فزاینده ای در همه سطوح به موضوعی تعیین کننده در تصمیم گیری  برای چه کسی انتخاب شود تبدیل می شود . می تواند در انتخابات 4 نوامبر 2014 موضوعی سرنوشت ساز باشد . در ژوئن رهبر اقلیت سنا میچ مک کونل در جشن برادران کوچ در کالیفرنیا ظاهر شد . مک کونل تعهد کرد که اگر برادران کوچ به جمهوری خواه ها برای به دست گرفتن کنترل سنا کمک کند ، او نیکی آن ها را  با استفاده از روش اختصاص بودجه برای " دنبال کردن  " آژانس حفظ محیط  زیست امریکا باز خواهد گرداند.   

قول مک کونل یادآور تکان دهنده پی آمد های خطرناک غلبه جمهوری خواهان بر سنا و سلطه بر  کنگره امریکا است : بودجه لایحه مراقبت های بهداشتی ارزان تصویب نشد، لایحه آژانس حفظ محیط زیست امریکا وآژانس حمایت مالی مصرف کننده ها بی حاصل ماند ، لایحه سقط جنین پس از 22 هفته رد شد ، یک حق ملی برای عملکرد قانون ، اخراج ها ، وحمله بیشتر بر حقوق دموکراتیک بنیادی از جمله حق رای دادن را تسهیل کرد .   

اگر فکرمی کنیم بستن راه (لایحه ها)  بد بود ، با جلو رفتن ده بار بدتر خواهد شد . مانع و حمله ای بر رگ وپی  حقوق دموکراتیک خواهد بود . البته ، برادران کوچ Koch Brothers در بین بزرگترین تامین کننده های مالی شورای مبادله قانون گذاری امریکا ALEC و انکار کنندگان آب وهوا قرار دارد . به توضیح معروف مارتین لوتر کینگ " هر جایی که یک وسوسه کننده نژادی دارید ، یک متنفر از کارگر دارید " و یک منکر آب وهوا .  

این می تواند به ما برای تلاش خستگی ناپذیر از اکنون تا نوامبر برای انتخاب طرف داران هوادار کارگر و هوادار آب وهوا انگیزه دهد . پیروزی امکان پذیر است . رقابت های بسیاری خیلی نزدیک باقی می مانند . در 2010 موجی ازحمایت برای تی پارتی وجود داشت ، و رای دهنده های پایه دموکرات با پی آمد های در حقیقت تراژیک برای ملت ما در خانه ماندند . موج مشابهی امسال رخ نداده است . هنوز به نتیجه رسیدن رای  مسئله است . 

تفکر مردم امریکا تغییر کرده است . در مسئله های بسیاری راست جمهوری خواه به صورت فزاینده ای در موضع دفاعی است : تغییر آب وهوا ، حداقل دستمزد، برابری ازدواج ، اصلاح مهاجرت ، حقوق زنان ، بدهی وام دانشجویی و حق رای دادن . موارد شکاف قدیمی مانند گذشته کار نمی کنند . اگر ما با صراحت بحث را تعیین کنیم ، می توانیم پیروز شویم .  

همان طور که ریچارد تروکما رئیس AFL-CIO اتحادیه های سراسری کارگران امریکا در سخنرانی درخشان خود در کنوانسیون میسوری AFL-CIO گفت ، " سیاه وسفید ، مهاجر و بومی ، هم جنس خواه و مستقیم . جایی که صف اعتصاب شماست صف اعتصاب من است . و صف اعتصاب من صف اعتصاب شماست . شانه به شانه ، بازو به بازو . همه روز ، هر روز ، تا جایی که می توان پنداشت . با هم ایستادن ، با هم رزمیدن ، با هم رای دادن ، با هم پیروز شدن. پیروز شدن برای خانواده های کارگری ! پیروز شدن برای امریکا !

سرچشمه : پلتیکال افیرز

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: