نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

2014-11-06

نویدنو  15/08/1393 

 

 

 

 25 سال پس از سقوط دیوار برلین

بازگشت سرخ های المان ؟

تام گیل – برگردان : مهرگان

به نظر می رسد حزب چپ رادیکال مسئولیت دولت منطقه ای را برای نخستین با ر ، در اتحاد با سوسیال دموکرات ها وسبز ها بعهده بگیرد.

این امراحتمالا می تواند شاهد انتصاب بودو راملو رهبر حزب چپ درتورینگیا (دولت آزاد تورینگیا واقع در منطقه مرکزی المان - مترجم ) بعنوان نخست وزیرفدرال پس از تحکیم موضع حزب او بعنوان دومین گروه بزرگ در شورای دولتی پشت سر دموکرات مسیحی های صدر اعظم آنجلا مرکل در انتخابات منطقه ای سپتامبر باشد . 

رهبران محلی سوسیال دموکرات وسبز از گفتگو های ائتلاف در ماه گذشه حمایت کردند و انتظار می رود عضو های حزب های سوسیال دموکرات وسبز از برنامه حمایت کنند . عضو های سوسیال دموکرات باید تا 3 نوامبر رای دهند ، در حالی که عضو های سبز یک بار دیگربرنامه ائتلاف را در صورت تایید مورد هم فکری قرار خواهند داد . دولت ممکن است تا ماه دسامبر تشکیل گردد.

حزب قبلا در سطح منطقه ای (برلین وبراندبورگ) در ائتلاف دولت قرار داشته است اما این می تواند اولین بار باشد که حزب چپ دولت فدرال را هدایت خواهد کرد، نشانه شکاف برای حزبی که از سوی  دموکرات مسیحی ها و بسیاری دیگر در سوسیال دموکرات چپ مرکز بعنوان منفور سیاسی ملاحظه می شود.  

این رخ داد ها منجر به وحشت فراوانی شده است

 

حزب چپ میرات دار حزب متحد سوسیالیست دوران کمونیست المان شرقی ، ونیز در بر دارنده کمونیست های آلمان غربی و ناراضی های سوسیال دموکرات از جمله  اسکار لافونتن وزیردارایی وعضو موسس حزب را در بر می گیرد.  

درست قبل از انتخابات سپتامبر در منطقه ای که درالمان دموکراتیک پیشین قرار دارد ، مرکل صدر اعظم به رای دهنده ها هشدار داد که " اجازه ندهند کارل مارکس به دفتر صدر اعظم کشورباز گردد."

انتقاد ازحزب چپ نه تنها  از کمونیسم ستیزی قدیمی  ، بلکه بنا به گفته بعضی از حضور عضو های پیشین وخبر رسان های استاسی ، پلیس امنیت المان شرقی در صف های آن ریشه می گیرد .

علاوه بر این حزب چپ به خاطر ان که در اجماع نئو لیبرال خریداری ندارد از انجماد خارج است . حزب به نقش قدرتمند دولت و مردم و پرداخت های رفاهی اعتقاد دارد،با یک رشته پیمان های ضد دموکراتیک و هوادار تجارت اتحادیه اروپا ( از جمله پیمان لیسبون و قانون اساسی) مخالفت کرد و عضویت در ناتو را به خاطر چارچوب امنیتی جدید در بر دارنده روسیه رد می کند. همین اواخر حزب برای انتقاد از حمایت المان از آن چه آن را "دولت فاشیست اکرایین" نامید ممنوع شده بود . 

رهبر حزب سوسیال دموکرات ، قاطعانه پیوسته به اتحاد ها در سطح ملی با حزب چپ پشت پا زده است ، با وجود این که در انتخابات فدرال  پاییز سال گذشته سوسیال دموکرات ها ، سبزها و حزب چپ همراه هم کرسی ها کافی (320 کرسی از 631کرسی ) برای اداره کشوربه دست آوردند . در عوض سوسیال دموکرات ها با زیر پا گذاشتن سیاست های بسیار مترقی خود و یاری به پیشبرد ریاضت مصیبت بارمرکل در سراسر منطقه اروپا ائتلاف بزرگی  را با دموکرات مسیحی مرکل تشکیل دادند .

پس چرا تغییر در موضع ؟

راملو 58 ساله کارمند پیشین اتحادیه کارگری از المان غربی است . او هر گز به سوسیال دموکرات ها تعلق نداشت اما قبل از سقوط دیوار برلین از سوی پلیس امنیت المان غربی بر سر به اصطلاح رابطه با حزب کمونیست المان ، حزبی که پس از دوران نازی قانونی شده بود اما اشکارا تنها از سوی رژیم پسا جنگ مورد حمایت امریکا تحمل می شد  مورد جاسوسی قرار گرفته بود .  

روزنامه  دی تاگ زایتونگ می نویسد به هر حال ، آقای راملو سوسیالیست رمانتیک تغییر قیافه داده نیست ، بلکه عمل گرایی حرفه ای است ،  که آن چه برای او اهمیت دارد  نه سیاست های حزب چپ بلکه اصول حکومت خوب است . همچنان که تجربه جای دیگر نشان داده است ،تحمیل مرکزی بودجه بر دولت های فدرال المان به طور جدی فرصت های هر تجربه سیاسی رادیکال را محدود می کند.   

توضیح دیگری بسیار ساده است . سوسیال دموکرات ها قبلا بعنوان شریک کوچک تر حزب دموکرات مسیحی ایالت را اداره می کردند، اما با کسب 12 درصد رای ناچیز در سپتامبر بهای گرانی برای آن پرداخت کردند  . ترس آن است که همکاری بیشتر با دموکرات مسیحی ها وسابقه آن در تورینگیا سبب مصیبت شود .

چرا ؟ اول ، دولت منطقه ای – 25 سال تحت سلطه دموکرات مسیحی ها – با پرچم کردن خود برای کارفرما ها  بعنوان مرکزی برای دست مزدهای پایین معروف شد. دوم ، تورینگیا همچنین ستاد مرکزی فعالیت های تروریستی ملی سوسیالیست های زیر زمینی نئو نازی ها بود . بین سال های 2000تا 2010 ناسیونال سوسیالیست های زیر زمینی حداقل 10 نفر را کشتند و در دوران تحقیق در باره قتل ها نشانه هایی به دست آمد که سرویس های مخفی المان ازآن هسته تروریستی اطلاع داشتند. ناسیونال سوسیالیست ها از اعضای خود بعنوان خبر چین استفاده می کرد .

در حالی که دموکرات مسیحی ها همیشه برای بردن کرسی های بیشتری در مجلس 91 نفره در سپتامبر تلاش می کردند 34 کرسی کسب کردند ، سوسیال دموکرات ها 12 کرسی به دست آوردند. حزب چپ ، به طور سنتی رای اکثریت پشتیبان هایش را در شرق کمونیست سابق دریافت و 28 کرسی به دست آورد .

از این رو سوسیال دموکرات ها به جای بازی کردن نقش فرعی برای مرکل ، می توانستند دولتی را با اکثریت یک کرسی ، با همراهی سبزها که 6کرسی کسب کرد وحزب چپ بر پا کنند.

این منحصر به سیاست های محلی نیست . جناح چپ سوسیال دموکرات پرچم  دولت سرخ – سرخ –سبز در تورینگیا را هم چون نمونه ای که در سراسر المان برای آن جنگیده بودند مشاهده می کند: برای آن که سوسیال دموکرات برای شرکای سیاسی چپ به نظر برسد – نه راست . نه تنها چون سوسیال دموکرات راست است ، بلکه چون آن ها می ترسند هم آغوش بودن با مرکل وشرکا برای سلامت سیاسی آن ها بد باشد. 

قطعا ، برای المانی ها  به طور خاص وبرای اروپایی ها به طور عام ، دولت ترسناک حوزه اروپا و مشکل های اقتصادی  پدیدار شده در ابر قدرت بلوک هم تغییر سیاسی به چپ را در کشور ضروری می سازد .

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: