نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-10-25

نویدنو  04/08/1393 

 

 

 

اسید پاشی وهنرمندان

 

درخواست اصغر فرهادی از جامعه پزشکی داخل و خارج از کشور

اصغر فرهادی در پی حادثه اسیدپاشی در اصفهان در متنی واکنش نشان داد.

این کارگردان سینمای ایران در این متن که در اختیار ایسنا گذاشته آورده است:«از جامعه پزشکی ایران، متخصصان در داخل و خارج از کشور خواهشمندم از هر طریق ممکن همه همت و توان خود را در این لحظات سخت برای کمک به بانوان آسیب دیده فاجعه غیرقابل باور این روزهای شهر غم آلود اصفهان به کار بندند.

من پیشاپیش تلاش همه کسانی که مرهمی بر زخم بی‌پایان این عزیزان می‌گذارند را صمیمانه قدر می‌نهم و سپاس می‌گویم

 

واکنش لیلی گلستان به اسیدپاشی‌ها

«لیلی گلستان» به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان واکنش نشان داد.

این مترجم و مدیر گالری «گلستان» در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی اسیدپاشی‌ها به صورت تعدادی از زنان در اصفهان، اظهار کرد: این، یعنی ناامنی در ابعاد گسترده؛ خدا نکند این به شهرهای دیگر سرایت کند. هرچه زودتر باید جلویش را بگیرند.

او همچنین گفت: همین یکی را کم داشتیم؛ ما زن‌های بیچاره چقدر باید در معرض خطر باشیم و تا چه وقت؟

به گزارش ایسنا، از چند هفته گذشته، چندین مورد اسیدپاشی پی‌درپی به زنان اصفهانی توسط افراد ناشناس صورت گرفته که این اقدامات علاوه بر برانگیختن توجه مردم و رسانه‌ها، واکنش چهره‌های فرهنگی و هنرمندان را مانند کیانوش عیاری، اصغر فرهادی، پوران درخشنده و ... درپی داشته است.

برخی افراد در این‌باره معتقدند که چنین اتفاق‌هایی، سناریویی است برای بدنام کردن مبانی اعتقادی.

 

واکنش لیلی رشیدی به اسیدپاشی‌ها

لیلی رشیدی با انتقاد و ابراز تاسف فراوان از اسید پاشی‌های اخیر در اصفهان از مسئولان خواست هرچه زودتر عاملان این جنایت‌ها را شناسایی و دستگیر کنند.

این بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا‌، ادامه داد: خود این اتفاق یک تاسف بسیار بزرگ به همراه دارد و فقدان اطلاع رسانی درست درباره آن‌، تاسف دیگری را ایجاد می‌کند.

رشیدی ابراز تاسف کرد: هنوز یک خبر درست از طرف رسانه‌ها و مسئولان منتشر نشده که جزئیات این موضوع را به صراحت اعلام کرده باشد. ما نمی‌دانیم چه کسانی این جنایت‌ها را انجام داده‌اند و انگیزه آنها چه بوده است. به همین دلیل مدام باید گمانه‌زنی کنیم.

بازیگر نمایش‌های «هملت، شاهزاده کوچک اندوه» و «سه روایت از زندگی» اضافه کرد: چرا وقتی چنین جنایت‌هایی اتفاق می‌افتد عاملان آن جنایت با تاخیر معلوم می‌شوند؟! همه این مسائل هر روز ما را نسبت به مسئولان بی اعتمادتر می‌کند.

رشیدی تاکید کرد: مساله اصلی من این است که چرا بعد از گذشت این همه وقت، عاملان این جنایت دستگیر نمی‌شوند؟! درحالیکه اگر کسی کمی حرف انتقادی بزند یا کمی روسری‌اش عقب برود، به سرعت با او برخورد می‌شود اما وقتی پای چنین جنایت‌هایی به میان می‌آید، آنقدر عاملان آن جنایت با تاخیر شناسایی می‌شوند که مساله فراموش می‌شود.

او با بیان اینکه این اتفاقات چهره دین را مخدوش می‌کند،‌ ابراز تاسف کرد: مدت‌ها است چهره دین با این گونه مسائل مخدوش شده است و گویا عده‌ای تعمدا چنین کارهایی انجام می‌دهند.

بازیگر نمایش‌های «اسکلیگ و بچه‌های پرواز» و «باغ آلبالو» با اشاره به حضور افراد خودسر خاطر نشان کرد: نباید در کشور هر کسی اجاز ه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد، مردم باید توجیه شوند که چه کسی انجام این امر را برعهده خواهد داشت. ضمن اینکه باید معلوم شود که واقعا منکر چیست؟! چراکه متاسفانه افراد بسیاری در این زمینه دچار بدفهمی هستند.

او حوادث اسیدپاشی اصفهان را مشابه اتفاقی که چند سال پیش در مشهد رخ داده بود، توصیف کرد و یادآور شد: عامل آن جنایت‌ها نیز گفته بود که با کشتن زن‌ها می‌خواسته زمین را از شر قربانیان خود پاک کند. لابد عاملان جنایات اصفهان هم چنین طرز فکری دارند. به همین دلیل است که مسئولان باید با این افراد خودسر برخورد کنند، چون نهی از منکر باید به شکل قانونمند و درست باشد؛ نه به شکل وحشیانه و بدوی.

لیلی رشیدی در پایان از مسئولان خواست مواظب حرف زدنشان باشند و متوجه باشند که گاه شیوه حرف زدن آن‌ها، چنین عواقب وحشتناکی در پی دارد.

 

واکنش پوران درخشنده به اسیدپاشی

پوران درخشنده با هولناک خواندن اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان گفت: در شرایطی که همه تلاش می‌کنیم وجهه‌ای را که از ایران خراب شده در ایران تصحیح کنیم، می‌بینیم عده‌ای این وضعیت را بدتر می‌کنند.

کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا، بیان کرد: اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان هولناک‌ترین حرکتی بود که درباره آن خوانده و شنیده بودم. چطور می‌شود اسم کسی را انسان گذاشت که تا این حد تنزل پیدا کرده است.

او با ابراز تأسف شدید از این وقایع تأکید کرد: باید عاملان این اقدام شناسایی شوند و به مجازات برسند چون جامعه به آرامش نیاز دارد.

درخشنده با اشاره به اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند، بسیاری از آدم‌ها ممکن است به این فکر بیفتند که برای هر کاری می‌توانند خودشان تصمیم ‌گیری کنند و شاهد انتقام‌های شخصی باشیم، اظهار کرد: این کارها عواقب سیاسی و اجتماعی زیادی دارد ضمن اینکه با زندگی افرادی بازی شده که به هیچ قیمتی قابل جبران نیست.

این کارگردان با تأکید بر اینکه خلأ‌های قانونی باید برطرف شوند و مسئولان باید در این باره حساسیت داشته باشند، گفت: منتظر واکنش مسئولان هستم چون نباید جو رعب و وحشت در جامعه ایجاد شود و همه باید بتوانند در آرامش و امنیت زندگی کنند.

 

«فیلم من خشن است یا اسیدپاشی‌های اصفهان؟»

واکنش " کیانوش عیاری" به اسیدپاشی‌های اخیر

کیانوش عیاری که فیلم «خانه پدری‌»‌اش به دلیل نمایش صحنه خشن هنوز مجوز اکران نگرفته است، گفت: اگر یک صحنه فیلم من خشن است، پس اسیدپاشی‌هایی که در اصفهان رخ می‌دهد،‌ چیست؟

کارگردان فیلم «خانه پدری» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، درباره اسیدپاشی در اصفهان بیان کرد: فیلم «خانه پدری» در شرایطی به دلیل اشاعه خشونت، سیاه‌نمایی تلقی می‌شود و برای نمایش آن ممنوعیت قائل می‌شوند که شاهد وقوع اتفاقات عجیب و غریبی در کشور هستیم.

او گفت: این روزها خبرهای زیادی از اسیدپاشی به چند زن در اصفهان منتشر شده و شنیده‌ام که بسیاری از خانم‌های اصفهانی از ترس از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند و این اتفاق از جمله مواردی است که جنبه شخصی ندارد و نوعی واکنش است.

عیاری با اشاره به فیلم «خانه پدری» خود که چند سالی است به دلیل صحنه قتل دختر توسط پدر که در ابتدای فیلم نمایش داده می‌شود، مجوز اکران نگرفته است، افزود: اگر خشونت ابتدایی فیلم من اینقدر آزاردهنده است، اسم این اسیدپاشی را که به نوعی یک اقدام تروریستی است، چه باید گذاشت؟

وی بیان کرد: می‌گویند فیلم من نباید به دلیل وجود صحنه خشن قتل نمایش داده شود،‌ پس آیا اخبار مرتبط با این اسیدپاشی‌ها و جنایت‌های ناموسی را هم نباید رسانه‌ای کرد؟

این کارگردان ادامه داد: در این کشور عده‌ای هستند که ساده‌لوحانه می‌گویند چنین فضایی در ایران وجود ندارد و فیلمی مثل «خانه پدری» زن سالارانه است و نباید نمایش داده شود. از طرف دیگر عده‌ای هم هستند که باور دارند، اتفاقا در ایران چنین فضایی وجود دارد، اما لزومی به علنی کردن و مطرح کردن آن نیست و ظاهرا تصمیم‌گیرندگان ما هم از همین نوع دوم هستند.

عیاری تأکید کرد: این گروه اعتقاد دارند که در ایران چنین جنایت‌هایی رخ می‌دهد و البته اسیدپاشی هم مقدمه‌ای بر اتفاق‌های این چنینی است.

http://media.isna.ir/content/1413713717419_untitled-1.jpg/3

قربانیان اسیدپاشی در اصفهان

به گزارش ایسنا، «خانه پدری» کیانوش عیاری حدود چهار سال است که موفق به دریافت مجوز اکران نشده و تصمیم‌گیرندگان بیشتر تاکید بر حذف صحنه ابتدایی فیلم دارند،‌ موضوعی که عیاری تا به حال به آن تن نداده چون معتقد است شیرازه‌ی فیلم با این حذف از هم می‌پاشد.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: