نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

a
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-10-19

نویدنو  28/07/1393 

 

 

 

قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با «شرق»:

«داعش» ابزار کشورگشایی ترکیه است

سعید برآبادی: قطب‌الدین صادقی، از کهنه‌کاران حوزه نمایش و استاد شناخته‌شده دانشگاه، از معترضان به شرایط وخیم کوبانی است و ابایی از سرودن زخم کوبانی ندارد. در این گفت‌وگوی کوتاه او تاکید می‌کند که امروز کوبانی به نماد مقاومت در منطقه بدل شده و حمایت هنرمندان ایرانی از مدافعان این شهر، درواقع حمایت از تمامیت ایران است در برابر آنها که سودای خلافت عثمانی را در سر می‌پرورانند.

‌شهرها و کشورهای زیادی این‌روزها در شعله‌های آتش جنگ می‌سوزند، چرا کوبانی تا این اندازه مهم شده؟
کوبانی امروز اهمیتی نمادین پیدا کرده و تجلی اراده مردم ستمدیده شده است که سال‌ها تحت‌فشار قدرت‌های منطقه بوده‌اند. متاسفانه امروز همه به داعش و جنگ‌افروزی آنها خیره شده‌اند در حالی که اتفاقی که در کوبانی جریان دارد نشان می‌دهد ماجرا یک جنگ ساده یا یک خشونت صرف نیست. خشونت و ترویج وحشت، تنها بخشی از هدف آنهاست، برنامه تجاوز و پیشروی آنها تمامی کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، اگر جلو این پیشروی گرفته نشود، هرروز جلوتر خواهند آمد.
‌اما در حال حاضر تمام کشورهای منطقه با چنین بحران‌هایی مواجهند، گفتید کوبانی به یک نماد بدل شده، نماد چه‌چیزی؟
مساله امروز، فقط مساله کوبانی و کردهای سوریه نیست، یک تسویه‌حساب است برای ایجاد امپراتوری عثمانی. داعش در این وسط طعمه شده است، داعش بهانه است، یک ابزار برای یکی از کشورهای منطقه تا کشورگشایی خود را از سر بگیرد. ما نباید اجازه دهیم که چنین اتفاقی بیفتد و با سودای خلافت عثمانی، ترکیه، تمام کشورهای منطقه را در معرض خطر قرار دهد. در طول این سال‌ها، ترکیه با موقعیت اقتصادی‌ای که از قبل ایران به دست آورده به‌دنبال ساختن عظمت فرضی دیرینه خود است و در این راه حتی از بمباران مواضع داعش در کوبانی سر باز می‌زند تا عملا حامی این نسل‌کشی باشد.
‌وظیفه هنرمندان در چنین شرایطی چیست؟
هنرمندان باید در جهت حساس‌کردن افکارعمومی حرکت کنند. این اتفاق تنها با اطلاع‌رسانی و انتقال اخبار به مردم قابل انجام است و البته باید تاثیرگذاری روی مخاطب را هم در نظر گرفت. باید به‌گونه‌ای اطلاعات و اخبار را به مردم رساند که از موقعیت بی‌تفاوتی به موقعیت موضع‌گیری بروند. شرایط امروز، خطرات جدی‌ای را متوجه ایران کرده و بیداربودن وجدان جامعه جهانی در برابر این نسل‌کشی بی‌نهایت مهم است. باید نسبت به چنین اتفاق دهشتناکی در همسایگی خودمان عکس‌العمل مناسب داشته باشیم و حقیقت ماجرا را به مردم عرضه کنیم. در حال حاضر اقتصاد و زندگی روزانه میلیون‌ها نفر به‌خاطر جنگی که علیه مردم عراق و سوریه به راه افتاده در حال تباه‌شدن است. چنین دهشتی یک‌شبه به‌وجود نیامده و لابد برای آن از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ از طریق تولیدات هنری، رسانه‌ای و ماهواره‌ای.
‌می‌توانید در این‌باره بیشتر توضیح دهید؟
 سریال‌هایی که در ماهواره پخش می‌شود و مروج و پایگاه تبلیغاتی عثمانی‌ها به حساب می‌آید، فکر و برنامه‌ای جز توسعه‌طلبی نداشته و ندارد. تاریخ را ببینید و مقایسه کنید با دروغ‌هایی که در سریال‌های ترکی ترویج می‌شود.
‌در این میان نقش هنرمندان نادیده گرفته شده یا برخی از مدیران مرتکب سهل‌انگاری شده‌اند؟
مدیران ما ضعیف عمل کرده‌اند. هنرمندان ایران اندیشه و فعالیت و قلم آگاهی دارند اما در برابر این هجمه ماهواره‌ای، کمتر به آنها اجازه مقابله داده شده است. خود من نمایشنامه‌ای نوشته‌ام با عنوان «عزیز ایزدی» که داستان زندگی کودکان شنگالی است که با داعش روبه‌رو شده‌اند و احتمالا دهه فجر به‌صورت خیابانی به اجرا درمی‌آید تا مخاطب را در سطحی وسیع با جنایت هولناکی که در حق شنگالی‌ها شده مواجه کند. اما این تنها بخش کوچکی از وظیفه من به‌عنوان یک هنرمند در مقابل مساله نسل‌کشی امروز خاورمیانه است و این حس مسوولیت را باید همه هنرمندان داشته باشند.

 شرچشمه : شرق

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: