نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-10-13

نویدنو  21/07/1393 

 

 

 

ده توضیح در باره این که بمباران عراق و سوریه راه غلبه بر داعش نیست

لیندزی جرمن، و ربین بست – برگردان : مخمد علی اصفهانی

 

مقاله ی مختصر و مفیدی که ترجمه اش را می خوانید، توسط خانم لیندزی جرمن، و ربین بست، همکار و همپیوند او در مرکزیت ائتلاف انگلیسی مشهور «جنگ را متوقف کنید» نوشته شده است. لیندزی جرمن، از چهره های سیاسی سرشناس انگلستان، عضو سابق کمیته ی مرکزی «حزب سوسیالیست کارگران»، و سردبیر نشریه ی«مطالعات و نقد و بررسی سوسیالیستی» به مدت بیست سال، و هماهنگ کننده ی کنونی ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» است.

کتاب های متعددی از لیندزی جرمن منتشر شده اند همچون: زنان، مردان، و کار جنسیت، طبقه، و سوسیالیسم بالکان: ناسیونالیسم و امپریالیسم سوسیالیست ها و طبقه چرا ما به یک حزب انقلابی نیاز داریم؟

۱۸ مهر ۱۳۹۳

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مرحله ی اخیر تروریسم، محصول سیاست های فاجعه بار غرب، جنگ های بی پایان، و حمایت از حکومت های وحشی و درنده خو در خاورمیانه است.

یک: راه شکست دادن داعش، به کار بردن همان شیوه هایی که به پیدایش داعش انجامیده اند نیست. بیش از ده سال جنگ و مداخله [ی نظامی] در خاورمیانه، دولت های موجود منطقه را متزلزل کرد، زیربنا هاشان را ویران نمود، زمینه ی رشد و پرورش فرقه گرایی را فراهم آورد، و زمین را برای روییدن و سر برآوردن و قد کشیدن داعش، مستعد ساخت.

دو: مداخله ی نظامی اخیر، به معنای بازگشت همان قدرت هایی به عراق است که مسؤول تجاوز به حریم این کشور، و اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ هستند. این، هیچ سودی برای حل مشکلات منطقه ندارد.

سه: هدف حملات هوایی آمریکا و انگلستان و متحدانشان، نجات دادن زندگی ها نیست. بلکه هدف از این کار، تقویت کردن سلطه گری استراتژیک غرب در خاورمیانه است، و تحت کنترل خود درآوردن سرمایه های آن، مخصوصاً نفت. هدف دولت انگلستان هم، علاوه بر این، جبران شکست سال گذشته ی داوید کامرون از پارلمان است که به خواست او مبنی بر حمله ی نظامی به سوریه رأی منفی داد.

چهار: مبارزه با تروریسم باید از قطع فروش سلاح به عربستان سعودی، قطر، بحرین و بقیه ی رژیم های منطقه آغاز شود. «جو بایدن»، معاون رییس جمهور آمریکا، با سوتی خود بند را آب داد و این راز را فاش کرد که عربستان سعودی و امارات متحده ی عربی، «صد ها میلیون دلار پول، و ده ها هزار تُن اسلحه» را که به دست داعش افتاده است روانه ی سوریه کرده اند. مقدار بسیار زیادی از تسلیحات داعش، از نیرو هایی که توسط آمریکا مسلح شده اند حاصل شده است. منجمله از ارتش عراق و اپوزیسیون سوریه.

پنج: مسدود کردن منابع درآمد داعش، یک ضرورت اساسی است. داعش، از جانب قدرت های منطقه یی متعددی تأمین مالی شده است. مخصوصاً از جانب عربستان سعودی که یکی از مرتجع ترین حکومت های جهان، و در همان حال نیز یکی از نزدیک ترین متحدان انگلستان و آمریکاست. این اقدام باید ترکیه ی عضو ناتو را نیز در بر بگیرد. ترکیه، مرز های خود با سوریه را باز نگاه داشته است و امکان عبور و مرور، و فروش پرمنفعت نفت را به داعش می دهد.

شش: موضوع کرد ها، موضوعی محوری در مبارزه با داعش است. کرد های عراق، متحدان نزدیک غرب هستند، اما تفاوت بسیار بزرگی میان آن ها و کرد های ترکیه و سوریه وجود دارد: «پ ک ک» که از چند دهه پیش برای خودمختاری کرد ها می جنگد، هنوز به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست های سیاه اتحادیه ی اروپا، و آمریکا ثبت شده است. و این، در حالی است که «پ ک ک» و متحدانش در صف اول جنگ با داعش قرار دارند. ترکیه که سال هاست کرد ها را سرکوب می کند، به آن ها که در «کوبانی» در معرض خطر آنی و قریب الوقوع افتادن به چنگ داعش هستند کمک نخواهد کرد.

ترکیه می تواند مرز های خود با کرد ها را باز کند، ولی چنین نمی کند. بر عکس ِ آنچه در مورد داعش می کرد. به جای چنین کاری، پارلمان ترکیه به ایجاد یک «منطقه ی حائل» در مرز ترکیه با سوریه رأی داده است که نتیجه ی آن، خلع سلاح کرد ها خواهد بود.

هفت: بمباران، نتیجه ی معکوس خواهد داد؛ چرا که هیچ کمکی به مردمانی که تا حالا در رنج و عذاب هستند نمی کند، ولی در عوض، میزان مرگ ها و خسارات و ویرانی ها را بیشتر خواهد کرد. این، تجربه یی است که از بیش از ۱۳ سال پیش تکرار شده است. نه فقط در عراق. بلکه در افغانستان و در لیبی نیز.

هشت: لازم است که مردم عراق و سوریه از کمک های انسانی، به وفور بهره مند شوند. مخصوصاً میلیون ها نفری که به خاطر وجود جنگ، مجبور به فرار شده اند. پناهندگان باید از کمک ها و حمایت هایی که به آن نیاز دارند برخوردار باشند، نه این که در اروپا به آن ها به دیده ی تروریست های بالقوه نگاه شود.

نُه: از رفتار وحشیانه ی داعش نباید بهانه یی ساخته شود برای افزون تر کردن راسیسم ضد مسلمان در اروپا و آمریکا.

دَه: باید پذیرفت و اذعان کرد که مرحله ی اخیر تروریسم در خاورمیانه، در حد بسیار بالایی، محصول سیاست های فاجعه بار غرب، جنگ های بی پایان، و حمایت از حکومت های وحشی و درنده خو در این منطقه است. مردم خاورمیانه، به اندازه ی کافی متحمل رنج و درد شده اند. غرب و ناتو باید از سوریه و عراق خارج شوند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عنوان و لینک مقاله: Ten reasons why bombing Iraq and Syria is no way to defeat ISIS stopwar.org.uk/news/no-way-to-defeat-isis-10-reasons-to-oppose-us-uk-bombing-of-iraq-and-syria (در ترجمه ی « reason why » کلمه ی «توضیح»، معادلی مناسب تر از کلمه ی «دلیل»، تشخیص داده شده است. به خصوص با توجه به بخش هایی از متن.)

خوانندگان علاقمند می توانند در باب نکاتی که در این مقاله، به اختصار و به صورت گذرا مورد اشاره قرار گرفته اند، و فقط مقدمه یی هستند بر آنچه برای «خاورمیانه ی بزرگ» و میهن خود ما تدارک دیده شده است، عجالتاً ترجمه ی حاضر را همراه با لینک به مجموعه مقالات زیر، در سایت خودمان www.ghoghnoos.org مطالعه کنند: ـ استراتژی آمریکا در مقابله با داعش چه اندازه شانس موفقیت دارد؟ ـ عبدالباری عطوان ـ با ترجمه ی همین قلم ـ حدس بزن چه کسی پشت صحنه ی پروژه ی خلافت است ـ میشل شوسودووسکی ـ با ترجمه و توضیحات همین قلم ـ با در گیری ها و اعدام کرد ها و عرب ها و سنی ها می خواهند مرز های ایران با عراق را متشنج کنند ـ به همین قلم ـ عراق دارد از هم فرو می پاشد؛ مراقب ایران خودمان باشیم ـ به همین قلم

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: