نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-09-25

نویدنو  03/07/1393 

 

 

 

زیباکلام: روحانی بدون توافق با غرب هیچ شانسی در داخل ندارد

دولت بهار/ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر در جریان سفر به نیویورک به بیان مواضعی پرداخته که از آن به "استفاده از اهرم آمریکایی در سیاست ایرانی" تعبیر شده است.

 

محمد جواد ظریف در جریان کنفرانس خبری که در نیویورک برگزار کرد در پاسخ به سوال هاله اسفندیاری درباره تاثیر مذاکرات هسته ای بر سیاست داخلی، غرب را به برکناری خودش در صورت محقق نشدن توافق هسته ای تهدید کرد. وی گفت: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا شانزده ماه دیگر که انتخابات  پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ بدهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌یی با جامعه بین‌المللی در سال‌های 2004 و 2005 توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپا رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رییس‌جمهوری متفاوت (احمدی‌نژاد) دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! (خنده حضار)... حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار). به نظرمن، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و به ویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دیگر تعامل ازجانب ایران و تلاش ایران برای بازبودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.»

 

دکتر صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و از حامیان دولت یازدهم در گفت و گو با دولت بهار با بیان اینکه معتقد است احتمال دستیابی به توافق هسته ای در نیویورک بسیار زیاد است، خاطر نشان کرد: تحریم های سال های اخیر پیشرفت ها و رشد اقتصادی ما را فلج کرده است و ما را به بن بست رسانده. امروز نه ایران و نه آمریکا خواهان بازگشت به گذشته نیستند و بنده معتقدم خیلی بعید است که مذاکرات به توافق مثبت منجر نشود.

 

وی با بیان اینکه روحانی در صورت دست نیافتن به توافق هسته ای و ایجاد رونق اقتصادی در کشور هیچ شانسی برای تداوم حضور در قدرت ندارد، خاطرنشان کرد: آقای دکتر ظریف با زبان بی زبانی به آمریکایی ها می گوید بگذارید من با شما به توافق برسم. او به آمریکایی ها می گوید نباید تصور کنید بعد از من لیبرال ها سر کار می آیند بلکه افرادی به مراتب سرسخت تر و رادیکال تر با شما مذاکره خواهند کرد.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دولت بهار مبنی بر اینکه «تفاوت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با تحلیل گر وزارت امورخارجه ایالت متحده آمریکا چیست؟ و آیا این قبیل موضع گیری ها منجر به تضعیف موضع جمهوری اسلامی نمی شود»، اظهارکرد: قطعا توافق دکتر ظریف با غرب در صورت تحقق یک «توافق آبکی» خواهد بود همانطور که قرارداد الجزایر و قطعنامه 598 هم آبکی بود، دکتر ظریف برای دستیابی به توافق باید امتیاز بدهد و این نتیجه 8 سال بی توجهی به نظرات نخبگان و کنار گذاشتن ملت است

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: