نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

بخش نخست

 

2014-08-30

نویدنو  05/06/1393 

 

 

 

 

25 حقیقت در باره حمله اسرائیل به غزه

سلیم لامارنی-برگردان : هاتف رحمانی

بر خلاف بیانیه های صادر شده از سوی مقام های اسرائیلی ، بمباران جاری غزه پایان دادن به اتحاد بین الفتح وحماس ، وجلوگیری از بازگشایی گفتگوهای صلح را هدف گرفته است .

1-اسرائیل در سال 2005 رسما خروج خود از نوار غزه و تخلیه مجتمع های شهرک ها را اعلام کرد ، اما در واقعیت کنترل کامل فضای هوایی و دریایی را در اختیار دارد .  اسرائیل یک ناحیه بالشتی در داخل غزه را که ، تنها منطقه تجاری خارجی در خاک فلسطین و ، گذرگاه  پیاده ها در ارز Erez  که غزه  و کرانه غربی  را با اسرائیل مرتبط می سازد در اشغال دارد  و ثبت نام  مدنی سرزمین را برقرار می سازد . 

2 –از سال 2007 ، غزه هدف محاصره از سوی اسرائیل ومصر بوده است . براساس اعلام گیشا سازمان غیر دولتی اسرائیلی ، ساکن های غزه  از بسیاری از تولیدهای اصلی (  مربای نارنج، سرکه ،شکلات،کمپوت ، دانه های گیاهی ، آجیل ، کراکر ، شیرینی ، انواع  چیپس ، گاز برای نوشابه ، خشکبار، گوشت تازه ، گچ ، آسفالت ،  تخته ساختمانی ، سیمان ، آهن ، گلوکز، نمک صنعتی ، ظرف های پلاستیکی / شیشه ای/ آهنی ، کره صنعتی ، لباس ، تور و نیزه ماهیگیری ، شلنگ ، قطعه های یدکی تراکتور، لوازم موسیقی ، کاغذ، لوازم تحریر،  نت بوک ، روزنامه ، اسباب بازی ، تیغ اصلاح ، ماشین ریش تراش ، اسب ، قاطر، بز، گله و مرغ داری و غیره ) محروم بوده اند .

3 – غزه ، با مساحتی حدود 360کیلومتر، و جمعیت 1.7میلیون نفری ساکنانش یکی از متراکم ترین محل های جمعیتی.، با بیش از4700 نفر در هر کیلو متر مربع در جهان است . زندگی در شرایط محاصره ، با نرخ بیکاری 40 درصد ی ( 60 در صد در میان افراد 15تا 29 ساله) ، با جمعیت 53 درصدی زیر 18سال ، ساکنان غزه از محرومیت مادی و خاموشی های منظم رنج می برند و در تنگدستی ویژه ای زندگی می کنند. بیش از 70 درصد وابسته به کمک های بشر دوستانه اند .

4- آدم ربایی و کشتن سه  نوجوان اسرائیلی در ماه ژوئن  بهانه ای به دست بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل  داد تا حمله مرگبار دیگری را علیه جمعیت غیر نظامی غزه  به راه اندازد .

5 – تا امروز، هیچ مدرک قابل اعتنایی که نشان دهد حماس در جنایت دست داشته است وجود ندارد . در مقابل ، رهبرهای سازمان مسلح فلسطینی هر مسئولیتی رابرای اقدام به کشتار انکار می کنند. در 25 جولای 2014 ، جان دنیسون خبرنگار بی بی سی گزارش داد که میکی روزنفلد ، سخنگوی پلیس اسرائیل ، تایید  کرد که حماس در کشتار دست نداشته است ، وگفت (کشتار) احتمالا توسط " یک گروه منزوی" انجام شده است . 

6- در روزهای پس از آدم ربایی ،ارتش اسرائیل عملیات نظامی وسیعی به راه انداخت و به دستگیری 350 فلسطینی ، که در بین آن ها اکثر رهبر های حماس در کرانه باختری از جمله نماینده ها و عزیز دویک رئیس مجلس فلسطین قرار داشتند وکشتن پنج نفر اقدام کرد . یک فلسطینی جوان توسط افراطی های اسرائیلی به آتش کشیده شد .
7- در پاسخ به این تهاجم نظامی ، حماس راکت هایی را به چند شهر اسرائیلی پرتاب کرد و خواستار رفع محاصره ، بر اساس موافقت نامه آتش بس 2008 و2012 ، ونیز آزادی زندانی های سیاسی فلسطینی  شد .

8- در 8 جولای 2014 اسرائیل عملیات کم ضرب " لبه محافظت" را به اجرا گذاشت و جمعیت غیر نظامی غزه را بمباران کرد و سبب صدها کشته و بیش از 10.000هزار زخمی شد . هدف اظهار شده رسمی نابود کردن  تونل هایی بود که  اجازه می داد رزمنده های حماس در داخل خاک اسرائیل دست به تهاجم بزنند.

9- تا سوم اوت بمباران بی توقف اسرائیل حداقل 1.439کشته فلسطینی به جا گذاشته است ، بر اساس اعلام دفتر هماهنگی کمک های بشر دوستانه سازمان ملل  90 درصد آن ها غیر نظامی و حداقل 250 نفراز آن ها کودک بوده اند.

10 – جان اسنو ، روزنامه نگار کانال 4 بریتانیا ، به غزه سفر کرد و گواهی خود را با بیان آن که معدل سن ساکنان غزه 17 سال ، با حدود 250.000 کودک زیر ده سال است مطرح کرد .  او با معلوم بودن تراکم جمعیت ، نوشت ، اسرائیل به یقین می داند که بمب های آن به ناچار در حال کشتار کودکان است.

11- در سمت اسرائیل ، بر اساس آمار های رسمی ، 63 سرباز وسه غیر نظامی جان خود را در اثر حمله های حماس و سایر دسته های مسلح فلسطینی از دست داده اند .

12- در 22 جولای 2014 ، ماجد بامیا سخنگوی دیپلماتیک فلسطینی ، ریاکاری غرب  را در طی گفتگویی با تلویزیون فرانسه محکوم کرد، " اجازه دهید درک کنم . حماس ، که در طی این تهاجم اسرائیل ، این جنگ ، سبب مرگ 27 نفر شده است ، که در بین آن ها 25 عضو ارتش اشغالگر قرار دارند ، می تواند یک سازمان تروریست جنایتکار باشد ، در حالی که کسانی که سبب مرگ 350 نفر شده اند که 90 درصد آن ها افراد غیر نظامی و بیش از 100 نفر آن ها کودک بوده اند ، می تواند در این ستیزه کشور متمدن باشند ؟ ...شورش یک برده بردگی را پذیرفتنی نمی سازد ."

13- در 4 جولای 2014 ، حماس پیشنهاد آتش بس مصر را رد ، و آن را چون هیچ موادی برای پایان دادن به محاصره  یا آزادی زندانی های سیاسی را در بر نمی گرفت " تسلیم" توصیف کرد .

14- در 18 جولای 2014 ، ارتش اسرائیل تهاجم زمینی به غزه را ، با به کار گرفتن 70.000 سرباز آغاز کرد .

15- در 19 جولای 2014 ، حماس پیشمهاد آتش بس 7 ماده ای را تقدیم کرد . در 24 جولای ، اسرائیل پیشنهاد آتش بس مطرح شده از سوی جان کری وزیر امور خارجه امریکا را رد کرد .

16 – در 28 جولای ، یک موشک اسرائیلی  که در مقابل دوربین های تلویزیون های جهانی ، 4 کودک را که در حال بازی در ساحلی نزدیک اردوگاه آوارگان الشاتی بودند کشت ، سبب فریاد جهانی شد .

17-از آغاز بمبازان ، بمب های اسرائیلی سه مدرسه سازمان ملل را نابود ، و سبب مرگ ده ها نفر شده اند ، که در میان آن ها کودکان بسیاری بودند. 23 جولای ، موشکی  به مدرسه سازمان ملل در بین آنون اصابت  کرد . 29 جولای مدرسه جبالیه سازمان ملل توسط اسرائیل بمباران شد و16 نفر ، از جمله شش کودک را کشت . بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ، با محکوم کردن جنایت گفت " محل دقیق این مدرسه ابتدایی 17 بار ، به ویژه شب گذشته ، تنها چند ساعت قبل از حمله به مقام های اسرائیلی اطلاع داده شده بود  ." سوم اوت ، ارتش اسرائیل مدرسه سازمان ملل در رفح را بمباران کرد .طبق اعلام سازمان ملل ، " بسیاری کشته وزخمی شده اند ."

18- طبق اعلام یونیسف ، از آغاز بمباران ، روزانه  حداقل 10 کودک جان خود را از دست داده اند. پرنیل آیرونساید ، مقام یونیسف در غزه ، کشتار جمعی را محکوم و اعلام کرد ، " کودکان علاوه بر آن که کاملا وحشت زده اند ، کشته می شوند ، زخمی می شوند ، ناقص العضو می شوند ، و به آتش کشیده می شوند ".

19- طبق اعلام بهداشت جهانی ، حدود 250.000 نفر مجبور به ترک منطقه درگیری شده اند و اکنون آواره اند.

20 – ناوی پیلای ، نماینده عالی سازمان ملل در حقوق بشر اسرائیل را به خاطر بمباران مدرسه ها و بیمارستان های سازمان ملل به ارتکاب جنایت  جنگی متهم کرد .

21- 31 جولای ، ناتانیاهو 16.000 سرباز دیگر را بسیج و تعداد سربازهای مستقر را به 86.000 نفر افزایش داد .

22- شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه مطرح شده از سوی  فلسطین  در محکومیت نقض گسترده ، سامانه مند و آشکار حقوق بشر و آزادی های بنیادی  از سوی اسرائیل در غزه  را، با اکثریت 29 رای ( 17 رای ممتنع و یک رای مخالف) تصویب کرد . قطعنامه خواستار آن است که مردم  فلسطین فورا " تحت حمایت جهانی" قرار گیرد . 

23 – در طی 10سال گذشته ، اسرائیل به صورت غیر قانونی بیش از 10.000شهرک جدید در سرزمین اشغال شده ، با نقض قانون های بین المللی ساخته است ، و اکنون بیش از 6.000 زندانی سیاسی فلسطینی را در زندان نگه می دارد .

24- با وجود دعوت به آتش بس ، ایالات متحده امریکا و اروپا به حمایت های اقتصادی ونظامی از اسرائیل ، بی توجه به نقض مکرر قانون های بین المللی وجنایت های جنگی آن در غزه ادامه می دهند . در مقابل ، امریکای لاتین ، با دعوت به پایان دادن به دشمنی ، رفع محاصره و بازگشایی  دوباره گفتگوها بین دو طرف موضع متفاوتی اتخاذ کرده است .  در اعلامیه مشترک رئیس های جمهور برزیل ، آرژانتین ، اوروگوئه و ونزوئلا ، " استفاده نا متجانس از زور توسط ارتش اسرائیل در نوار غزه ، که به طور اساسی غیر نظامی ها ، از جمله کودکان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد ، به شدت محکوم شد ." برزیل ، اکوادور ، شیلی   و پرو سفیر های خود را از اسرائیل فرا خواندند ، در همان حال کوبا ، ونزوئلا و بولیوی رابطه دیپلماتیک خود  با اسرائیل را قطع کرده اند . 

25 – در واقعیت ، عملیات " لبه حفاظت " هدف خود را نابودی تونل ها ، که به ناگزیر به موازات ادامه محاصره باز سازی خواهد شد قرار نداده بود . هدف آن چیزی غیر از اشغال نظامی جدید غزه نیست . این تجاوز علیه مردم بی دفاع فلسطین وسیله ای برای شکستن اتحاد بین فتح وحماس است ، که در 2 ژوئن 2014 دولت وحدت ملی را بنا کردند – ابتکاری که مورد استقبال ایالات متحده و جامعه جهانی قرار گرفت ، اما از سوی اسرائیل، با هدف جلو گیری از ایجاد کشور فلسطینی و ادامه سیاست شهرک سازی رد شد . تنها راه حل ستیزه اسرائیل – فلسطین ناشی از یک نظم سیاسی است ، که باید مبتنی بر احترام به قانون های بین المللی باشد ، یعنی اجرای قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل از22نوامبر 1967 ، همراه با خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، کرانه باختری و اورشلیم شرق ، نابود کردن شهرک های غیر قانونی ، احترام به مرزهای 1967 ، و بازگشت آواره های فلسطینی . راه حلی مسالمت آمیز تنها از راه گفتگو و مذاکره بین دو طرف ، با احترام به حق حاکمیت دو کشورمستقل و برابر حقوق حاصل خواهد شد . 

سرچشمه : گرانما انگلیسی – ارگان حزب کمونیست کوبا

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: