نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-08-27

نویدنو  05/06/1393 

 

 

 

 

دیدگاه اروپا و بحران اوکراین

Photo: Ria  Novosti

وظیفه آنها نه کمک به کی یف، بلکه بیمه کردن خود در مقابل خطر سقوط در پرتگاه است

بحران اوکراین از شانس حل و فصل صلح آمیز برخوردار شده است. قرار است 26 ماه اوت در مینسک، دیدار رهبران روسیه، بلاروس ، قزاقستان، اوکراین و نمایندگان اتحادیه اروپا برگزار شود. نمی توان انتظار داشت که راه حل و فصل صلح آمیز بحران خیلی سریع یافت شود. اما واقعیت برگزاری مذاکرات به تغییر جدی دیدگاه های کی یف و سیاستمداران غربی اشاره می کند.

پطر پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، برای صحبت با مسکو ابراز آمادگی کرد. در حالی که تا این اواخر، او ترجیح می داد فقط با شرکای غربی - آمریکا – اتحادیه اروپا دیدار کند. در رابطه با روسیه فقط اولتیماتوم و توپ هایی بسوی اراضی هم مرز کشور پرتاب می شد. اما حالا اینگونه کارها بی تأثیرند. کی یف قادر نیست با استفاده از نیروی نظامی مقاومت در دونباس را درهم بشکند. جنگ طولانی اقتصاد بی حال و ناتوان اوکراین را ضعیف تر می کند. تلاش برای خروج از بحران به حساب اتحادیه اروپا شکست خورد. موافقت نامه امضا شده با اتحادیه اروپا فقط مشکلات بیشتری ببار آورده است. نرخ های ترجیحی، امتیازات نرخی و اصول همکاری کی یف با کشورهای اتحادیه گمرکی - روسیه، بلاروس، قزاقستان - مورد بازنگری قرار خواهند گرفت و لغو خواهند شد. این ها یک نکته منفی این موافقتنامه هستند و نکته مثبت آن است که این چیزها تا آینده دور نامشخص روی کاغذ باقی خواهند ماند.

در بروکسل می خواهند بشکلی این وضع را ملایم تر کنند. کاترین اشتون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و گونتر اتینگر کمیسر مسائل انرژتیک و کارل دگوخت، کمیسر در امور تجاری شخصا پروشنکو رئیس جمهور اوکراین را در سفر مینسک همراهی خواهند کرد. وظیفه آنها نه کمک به کی یف، بلکه بیمه کردن خود در مقابل خطر سقوط در پرتگاهی است که اوکراین می تواند موجب آن شود.

ویاچسلاو نیکونوف رئیس بنیاد « سیاست» در این باره گفت: نمایندگان اروپایی سعی می کنند بار حمایت از اقتصاد اوکراین را به دوش اتحادیه گمرکی واز جمله روسیه بگذارند، زیرا آشکار است که اتحادیه اورپا نمی تواند بار سنگین « اقتصاد در حال رکود اوکراین» را بدوش بکشد. حتی قصد چنین کاری را هم ندارد. به نظر من، آنها نقش متقاضی اما از موضع زور را ایفا خواهند کرد، زیرا تحریم هایی بر علیه روسیه برقرار می کنند. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا، پیامد اقدامات جوابیه آرام و بدون جنجال روسیه را بر خود حس می کند که با ممنوعیت واردات مواد غذایی مرتبط است.

برای روسیه و کشورهای دیگر اتحادیه گمرکی ، جزء اقتصادی مذاکرات مهم است. اما مهمتر از آن، وضعیت جنوب- شرق اوکراین است. عملیات جنگی نیروهای اوکراین بر علیه دونباس باید نه فردا بلکه همین حالا قطع شود. فاجعه انسانی در منطقه حتی از طرف سیاست مداران و سازمان های غربی برسمیت شناخته شده است. تا زمانی که آتشباری ادامه دارد، هر چقدر هم پول از سوی حامیان اختصاص داده شود، احیای آبرسانی و برق ، آغاز کار نانواها و بیمارستان ها و خانه ها از واقعیت بدور می ماند.

اما تا کنون حرف های پروشنکو در باره صلح مانند دیگر وعده های مقامات کی یف با انجام کار، مورد تأیید قرار نگرفته است. 17 ماه آوریل در ژنو، شرکت کنندگان مذاکرات در باره اوکراین در چارچوب « روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین» در باره رفع فوری وخامت اوضاع در جنوب شرق اوکراین به توافق رسیدند. از تغییرات سازنده و گفتگوی بین ملی و واگذاری اختیارات به مقامات منطقه ای و مرکززدایی صحبت شد. اما هیچگونه پیشرفتی در باره این نکات بروز نکرد. پطر پروشنکو پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در باره قانون اساسی جدید و مرکز زدایی اوکراین صحبت کرد. اما این بار هم هیچگونه پیشرفتی مشاهده نشد.

اکنون شرکای اتحادیه اروپا، وعده های کی یف را به مقامات اوکراین یاد آور می شوند. زیگار گابریئل، معاون صدر اعظم آلمان اعلام نمود که نظریه فدرالی کردن کشور راه خروج از اوضاع شکل گرفته در اوکراین است. آنگل مرکل، دیرتر پس از ملاقات با پطر پروشنکو، از همین موضوع صحبت کرد. به عقیده وی این موضوع به احیای صلح در کشور کمک خواهد کرد. مهم نیست این فرآیند به چه نامی خوانده شود - مرکززدایی و یا فدرالی کردن کشور. مهم آن است که حقوق تمام ساکنان اوکراین بدون وابستگی به تعلق ملی ، زبان و مذهب رعایت شود.

شانس جستجوی درک متقابل در دیدار مینسک وجود دارد. مشخص است که طرفین برای چانه زنی سخت و طولانی آماده هستند. اما این موضوع که کی یف و بروکسل با مسکو، مینسک و آستانه مذاکره می کنند گواه آن است که دیدگاه سیاستمداران اروپایی تغییرات قابل توجهی از سر می گذرانند.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: