نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-07-10

نویدنو  19/04/1393 

 

 

غیرآمریکایی کردن اقتصاد جهان

rian.ru

دنیای چند قطبی سعی در «غیرآمریکایی کردن» اقتصاد جهانی دارد.

چندین دهه است که در این باره می شنویم. اما مسیر برای تغییر ارز حاکم در تمام دنیا به این سادگی ها نیست.

به اعتقاد کارشناسان، سیستم برِتون – وودز که سال 1944 ایجاد شد، کاملا قدیمی شده است. تعیین روابط پولی میان دول در قرن گذشته نشان می دهد که واقعیت های دوره دنیای چند قطبی در نظر گرفته نمی شوند. به عبارتی، دلار به گذشته خواهد پیوست. با این حال، اکنون ضرورتی برای تغییر ارز جهانی وجود ندارد. یوگنی رِتیونسک تحلیل گر روس در این باره می گوید: «این ضرورت فعلا در سطح روابط سیاسی خود را نشان می دهد تا کشورها بتوانند خود را در مقابل مشکلات احتمالی در رابطه با آینده دلار حفظ کنند. این ضرورت برای این است که مونوپول دلار را به عنوان ارز جهانی کاهش دهیم. اما فعلا دلایل متقاعد کننده اقتصادی برای انجام این کار چندان زیاد نیستند. شاید با قدرت گرفتن اقتصادهای جدید همچون چین و یا کشورهای آمریکای جنوبی، روسیه و هند قابل انجام باشد».

در حال حاضر فقط می توان از این صحبت کرد که به محض کم شدن سهم ایالات متحده در تجارت جهانی و کاهش تولیدات آن، نقش دلار کمرنگ می شود. به اعتقاد کارشناسان، تغییر در سیستم پولی جهانی دست کم تا پنج سال دیگر شروع نخواهد شد. الکساندر ابراموف استاد گروه بازار سرمایه گذاری در این باره می گوید: «با همگرایی در اقتصاد و بالارفتن اعتماد، کشورها سعی می کنند به نحوی از ارز جهانی برای محاسبه بهای کالا و خدمات استفاده کنند. فعلا به سختی می توان این سناریو را متصور شد. به طور مثال ظهور یورو تقریبا 30 سال طول کشید. و ما می بینیم که در خیلی موارد با مشکل روبرو می شود».

با افزایش مراکز جدید اقتصادی از قبیل کشورهای بریکس، این سوال پیش می آید که دلار تا چه اندازه می تواند «خدای پول» باشد که دایما دست به دامانش شد. کارشناسان اقتصادی با توجه به این موضوع می گویند که چشم اندازی برای روبل روسیه وجود دارد. روبل روسیه می تواند یکی از ارزهای مورد نیاز برای تسویه حساب میان دولت ها باشد. الکساندر آبراموف در ادامه توضیح می دهد: «نکته مثبت روبل در این است که تا حدی ثبات دارد و اقتصاد کلان آن با ثبات است. روسیه پروژه های بزرگی در سطح بین الملل اجرا می کند. طی سال های اخیر رفتارهای تهاجمی دولت روسیه بیشتر شده و مقامات پولی به دنبال ترویج روبل در بازار ارز بین المللی هستند. در برخی پروژه های دوجانبه احتمال استفاده از روبل روسیه مشهود است که از جمله آنها پروژه های میان روسیه با چین، قزاقستان و بلاروس می باشد».

با نگاهی مجدد به احتمال شکست دلار به عنوان تنها ارز ذخیره، کارشناسان مثال بانک جهانی را مطرح می کنند که سال گذشته در هنگ کونگ اولین سهام خود را به یوآن چین صادر کرد. خریداران این سهام سازمان های پولی، شرکت ها و اشخاصی بودند که در هنگ کنگ مستقر بودند. با وجود اینکه صدور سهام به 500 میلیون یوان (معادل 76 میلیون دلار) محدود می شد، اما این خود اثباتی است بر اینکه اقتصاد جهانی در جستجوی ارز جایگزین با قدرت جابجایی دلار امریکا است

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: