نویدنو:05/05/1391  

 

نویدنو:05/05/1391  

 

آیا جهان در آستانه بحران غذایی جدید قرار دارد؟

جهان‌سهم_ چند هفته پیش معامله‌گران محصولات کشاورزی اصلا نگران ناکافی بودن محصولاتی نظیر سویا، ذرت و گندم نبودند زیرا دلیلی برای نگرانی وجود نداشت اما با توجه به کاهش تولید برخی محصولات اصلی کشاورزی نظیر سویا، گندم و ذرت و رشد شدید قیمت آنها در بازارهای جهان، احتمال بروز شوک قیمتی جدید شبیه آنچه در سال ۲۰۰۸ مشاهده شد افزایش یافته است.

امسال تابستان برای سومین تابستان طی پنج سال گذشته قیمت محصولات اصلی کشاورزی رشد کرده است. خشکسالی و گرمای شدید هوا سبب شده تولید در آمریکا کاهش یابد. وزارت کشاورزی آمریکا هفته گذشته پیش‌بینی خود از میزان تولید این محصولات را به شدت کاهش داد. آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده ذرت، سویا و گندم جهان است و از هر سه تن از این سه محصول کشاورزی که در جهان معامله می‌شود یک تن در آمریکا تولید شده است.

قیمت محصول ذرت که در ماه دسامبر تحویل می‌شود طی یک ماه 44 درصد افزایش یافته است. قیمت گندم و سویا نیز به ترتیب 45 و 17 درصد بالا رفته‌اند. این رشد شبیه رشد قیمت‌ها در سال‌های 2008 و 2010 است. افزایش قیمت محصولات کشاورزی از دو جنبه برای اقتصاد جهان خطرناک است. جنبه نخست اینکه رشد قیمت‌ها می‌تواند به ناآرامی‌های اجتماعی و بروز آشوب‌های سیاسی منجر شود. البته اکثر اقتصاددان‌ها معتقدند رشد اخیر قیمت‌ها به اندازه‌ای نیست که به این نتایج منجر شود. همچنین به رغم محدودیت ذخیره درت و سویا در آمریکا، وضعیت برای گندم و برنج که غذای اصلی اکثر مردم فقیر جهان است چندان بد نیست.

از سوی دیگر اگر چه قیمت گندم به بالای 8.40 دلار در هر بوشل افزایش یافته – رقمی که پس از ممنوعیت صادرات گندم روسیه در سال 2010 مشاهده شد- هنوز قیمت‌ها با 13.345 دلار که در سال 2008 مشاهده شد و نوعی بحران غذایی پدید آورد بسیار فاصله دارد. قیمت برنج نیز اکنون 40 درصد پایین‌تر از رقم مربوط به سال 2008 است.

اما جنبه دوم خطر رشد قیمت محصولات کشاورزی این است که اگر این رشد به افزایش قیمت مواد غذایی و رشد نرخ تورم منجر شود اقتصاد جهان را در معرض تهدید رکود قرار خواهد داد.

سرچشمه : جهان سهم

 

 

 

                       

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter