نویدنو:21/06/1390  

 

 نویدنو  21/06/1390

 

 

لباس های کثيف!
توماس برگر - ترجمه آزاده ارفع


زنان کارگر استثمار شده و تحت تجاوز قرار می گيرند: برخورد رسوا بر انگيز با زنان کارگر خارجی درکارخانه پارچه بافی اردن . فشار بر شرکای تجارتی معروف آمريکايی اين کارخانه اردنی در حال افزايش است.
در اکثر کشورها برای کارگران خارجی- حتی با حق اقامت قانونی- دست يابی به حقوق واقعی امر دشواری است. اين امر برای زنان کارگر به مراتب دشوارتر است. در حال حاضر در اردن بزرگ ترين شرکت صادراتی رشته پارچه بافی دستخوش يک رسوائی بزرگ است. در اين شرکت که "کلاسيک جينز آپارل مانوفاکتوری ال تی دی" ( کلاسيک براندز) Classic Jeans Apparel Manufacturing Ltd.(Classic Brands) نام دارد کارگران زنی که از آسيای جنوبی شرقی هستند لااقل از سال 2007 توسط اعضای هئيت مديره شرکت به طور مداوم مورد آزار جنسي، تجاوزو در مواردی نيز تحت شکنجه قرار گرفته اند. در اين ميان فشار بر شرکای آمريکائی اين شرکت برای آن که کاری عليه مسئولين شرکت اردنی طرف قرار دادشان انجام دهند، در حال افزايش است.هيچکدام از سازمان های غير دولتی(اني، جي، او ها) و رسانه های مترقی درچهارگوشه جهان اين واقعه را علنی نکردند.
مقامات مسئول تا کنون توضيحی در مورد اين واقعه ندادند. در اواسط ژوئن فقط "آنيل سانتا" Anil Santha يکی از مديران مورد اتهام دو روز تمام در بازداشت پليس اردن قرار داشت و مورد بازجويی قرار گرفت اما بلافاصله آزاد شد. "آنيل سانتا" فرد کليدی اين رسوائی است. او متهم است که برای ارضای تمايلات جنسی افسارگسيخته خود بارها 5 تا 6 زنان جوان کارگر سريلانکائی را وادار کرده بود که به اطاق او در هتل بروند. کارگران زن در سال 2010 عليه تجاوزکاری های"آنيل سانتا"حتی اعتصاب هم کردند اما اين اعتصابات بدون نتيجه ماند. "سانال کومار"Sanal Kumar،صاحب و مدير کارخانه " آنيل" را" رئيس بازرسی کارخانه" برای ماموريت استخدام نيروی کار جديد به آسيای جنوبی فرستاده و او را به طور موقت از زير ضرب خارج کرد. اما" آنيل سانتا" پس از چند هفته بدون تحمل هيچ گونه عواقبی دوباره به سر کار قبلی خود بازگشت.
شرايط کار در اين شرکت اردنی به نوبه خود يک رسوائی بزرگ است. اکثر 4800 نفر کارگران اين شرکت مهاجر هستند. آنها از کشورهای سريلانکا، نپال، بنگلادش و مصر به استخدام کارخانه درآمده اند. براساس گزارش "موسسه برای کار در سطح جهانی و حقوق بشر"(ای. جی. ال. ها. ر)Institute for Global Labour & Human Rights يک شيفت کار بطور معمول 13 ساعت بوده و در دوره های تحويل کالا زمان کار تا 18 ساعت هم افزايش پيدا می کند. زنان خياط اغلب بايد با حقوق ناچيزی به ميزان ساعتی 61 سنت آمريکايی تا هفت روز در هفته کار کنند. آنها در حين کار کتک خورده، مورد توهين قرار گرفته و وادار به اضافه کاری اجباری می شوند.خانه های جمعی که اين کارگران در آن زندگی می کنند در تابستان پراز حشرات گزنده بوده و در زمستان سرد اردن نيز آن ها ناچارند بدون گرمای بخاری و آب گرم سر کنند.

"
موسسه برای کار در سطح جهانی و حقوق بشر"، موسسه "Change " و سايرگروه های حقوق بشر تلاش می کنند در آمريکا، اردن و سريلانکا فشار خود را برای تغيير اوضاع در اين کارخانه افزايش دهند. آنها از يک سو خواهان پی گيری واقعی اعلام جرم عليه تجاوز به زنان کارگر و از سوی ديگر رسيدگی به استثمار افراطی و پائين بودن فاحش دستمزدهای زنان کارگر هستند. البته وزارت کار اردن در پايتخت اين کشور" عمان " و نيز يک گروه تحقيق دولتی از سريلانکا ظاهرا"هيچ سرنخی از تجاوزهای انجام شده به زنان کارگر پيدا نکرده اند؟!. "کينگزلی راناواکا" Kingsley Ranawaka از"اداره کارکنان خارجی سريلانکا" و"نيسانکا ويجراتنه" Nisanka Wijerantheاز" وزارت خانه روزنامه های سريلانکا" اعلام کردند که اتهام تجاوز به "آنيل سانتا" نادرست بوده است.
شرکت "کلاسيک براندز" از توليدکنندگان پوشاک برای انحصارات زنجيره ايی آمريکايی مانند "وال مارت"WalMart، "کوهلز"Kohl' s، "تارگت"Target، "هانس" Hanes و ماکيز" "Macys می باشد. مراکز اين انحصارات آمريکائی که البسه فروخته شده در آمريکا را از شرکت اردنی وارد می کنند تلاش کرده اند تا اين رسوائی مسکوت بماند. برای نمونه روزنامه انگليسی "هوفينگ تن پست" Huffington Post (1) در گزارشی مستند نشان داد که هيچکدام از انحصارات خريدار البسه "کلاسيک براندز" آماده پاسخ گويی به سوالاتی که درباره اين شرکت مطرح است، نبوده اند.انحصار"هانس" Hanesاصولا" به هيچ کدام از سئوالاتی که اين روزنامه مطرح کرده پاسخ نداده است. مديران انحصارات ديگر فقط نگرانی خود را در باره وضعيت "کلاسيک براندز" در اردن ابراز کرده اند ولی همه آنها درباره اين که اگر "کلاسيک براندز" در روش خود تغييراتی ندهد آيا آنها همچنان به تجارت خود با اين شرکت ادامه خواهند داد يا نه، به طور کامل سکوت کرده اند.

در اين فاصله يکی از قربانيان تجاوز، يک زن جوان بنگلادشي، در برابر رسانه ها ظاهر شد و درباره تجاوز انجام شده به او و همکارانش گزارش داد.و علاوه بر آن دانش آموزان در برابر ساختمان مرکزی انحصارمعروف "سرز"Sears در شيکاگو، که يکی از معروف ترين خريداران پوشاک"کلاسيک براندز" است، دست به تظاهرات زدند. آنها از "سرز" خواستند که از نفوذ خود استفاده کرده و برای تغيير شرايط کار در اردن و پايان دادن به نقض حقوق بشردر "کلاسيک براندز" اقدام کند.
برگرفته از نشريه آلمانی" دنيای جوان"
**************************************************************************(1) Major American Brands Silent on Alleged Rights Abuses At Overseas Factories!
http://www.huffingtonpost.com/2011/07/21/american-brands-abuses-factories-jordan-labor-conditions_n_903995.html
در اين گزارش پاسخ يکايک مديران انحصارات آمريکائی منتشر شده است .

سرچشمه: روشنگری

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter