نویدنو:09/06/1390  

 

 نویدنو  09/06/1390

 

 

حمایت حزب کمونیست از چاوز و کنترل کارگری

مترجم: رامین سپهری

روز هفتم اوت، حزب کمونیست ونزوئلا (PCV) چهاردهمین کنگرۀ خود را پس از سه روز مباحثه، به پایان رساند. بیش از ۲۵۶ نمایندۀ کشوری و ۴۳ نمایندۀ بین المللی در این کنفرانس که همزمان با هفتاد و چهارمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست ونزوئلا برگزار گردید، شرکت نمودند.
موضوعاتی که در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفتند عبارت بودند از مسألۀ رهبری، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، ارزیابی پیشرفت انقلاب بولیواری تا به الآن و ایجاد یک “قطب میهنی”- ائتلافی از نیروهای سیاسی حامی چاوز. کارلوس ویمر، دبیر روابط خارجۀ PCV اظهار داشت که این کنفرانس در تعیین جهت جدید ملی” حزب مؤثر خواهد بود.
ویمر گفت: “حزب کمونیست ونزوئلا باید در این لحظۀ تاریخی ساختار خود را تعدیل کند. ما وارث تاریخی ۸۰ ساله و شناخته شدن از سوی مردم ونزوئلا هستیم؛ به همین خاطرست که ما حضور داریم، وگرنه تاکنون به یک سکت تبدیل شده بودیم.”
چاوز
هوگو چاوز رئیس جمهور ونزئلا طی تماس کوتاه تلفنی خود به کنفرانس از PCV به خاطر “حمایت دائم” اش قدردانی کرد. رئیس جمهور، که به انتخاب خود به عنوان کاندیدای رسمی حزب کمونیست برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ اطمینان داشت، خاطر نشان ساخت: “اتحاد ما، نه یک چیز فرضی، بلکه یک ضرورت تاریخی است که باید به ساخت آن ادامه دهیم… مسیر ]حرکت به سوی سوسیالیسم[ سرشار است از تناقضات و انتخاب های دشوار، امّا این تنها مسیر است؛ ما در حال حرکت به سوی یک هژمونی جدید هستیم”.
روز ۵ اوت، نمایندگان به منظور بحث پیرامون اسناد منتشر شده از سوی کمیتۀ مرکزی به چند کارگروه تقسیم شدند؛ این اسناد سپس در بعد از ظهر روزهای ۶ و ۷ اوت نیز مورد بحث قرار گرفتند.
در طول کنگره، فرناندو سوتو روخاس- رئیس مجمع ملی- از ضرورت ایجاد یک نظام مالی جهانی جدید که دیگر به دلار آمریکا وابسته نباشد، سخن گفت. سرپرست هیئت مقننه نیز خوهان یک بحث بین المللی مبرم پیرامون این موضوع، به خصوص میان ملل آمریکای لاتین و سایر دولت ها هم چون ایران و روسیه، بود.
کنترل کارگری
یکی از موضوعاتی که همچون گذشته طی سخنرانی های کنفرانس مطرح شد، مسألۀ کنترل کارگری بود. از سال ۲۰۰۳ به این سو، PCV در حال همکاری با جنبش کنترل کارگری برای تصویب یک قانون جدید و انقلابی از طریق مجمع ملی بوده است. در ماه ژوئیه، بیش از ۲۰۰۰ کارگر به سمت مجمع ملی راهپیمایی کردند و با جمع آوری ۴۵،۰۰۰ امضا خواستار وضع مقرّرات جدید و اعطای قدرت بیش تر به کارگران شدند.
اسکار فیگرا، رهبر PCV که بر نیاز به کار کردن در اتحادیه ها با شوراها و فعّالین دهقانی تأکید داشت، گفت: “بدون یک طبقۀ کارگر آگاه، هیچ سوسیالیسمی وجود نخواهد داشت”.
فیگرا افزود: “اعضای اپوزیسیون برای انتخاب یک کاندیدا در حال تکه پاره کردن یک دیگر هستند؛ ما در مورد چگونگی عمیق تر کردن انقلاب حرف می زنیم، چرا که پیش از این نمایندۀ خود را داشته ایم و نام او هوگو چاوز فریاس است”.
در پایان کنگره، PCV بر تعهّد خود به مبارزۀ کارگران برای یک “قانون کار جدید و انقلابی”، ایجاد شوراهای سوسیالیستی کارگران و نیاز به  پیشبرد آگاهی انقلابی توده ای” تأکید کرد.
هم چنین حزب کمونیست بر اهمیّت ایجاد یک “قطب میهنی” به عنوان گامی مهم در ایجاد وحدت و آزاد شدن از “زنجیرهای امپریالیسم” تصریح نمود. انتخابات کمیتۀ مرکزی شاهد آن بود که بیش از ۴۰ درصد عضویّت در حزب از سوی نمایندگان جدید صورت گرفت- به خصوص از طرف جوانان کمونیست و جنبش های کارگری. اسکار فیگرا نیز مجدّداً به سمت رهبری حزب انتخاب شد.
منبع: http://venezuelanalysis.com

منتشر شده توسط مجله هفته

سرچشمه : میلیتانت

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter