نویدنو:24/05/1390  

 

 نویدنو  24/05/1390

 

 

روایت های رقابت کننده بین شعارهای کسالت بار وسپیده فرا رسنده  در سوریه

رمزی بارود – برگردان : مهرگان

هیچ حکایت خط مستقیمی برای توضیح رخ داد های گوناگونی که جامعه سوریه را در ماه های اخیر دچارزکام همه گیر کرده است وجود ندارد . در 23مارس، بیش از 20تظاهر کننده مسالمت جو به دست نیروهای امنیتی رژیم سوریه کشته وتعداد بیشتری زخمی شدند . از آن زمان ، خشونت  به آن چنان سطحی از بیرحمی ودرنده خویی ارتقا یافته است که تنها می تواند با کشتار رسوای رژیم در شهر حما در سال 1982قابل مقایسه باشد . 

با گوش سپردن به سخنان بوتینا شعبان – یکی از سخنور ترین سیاست مداران جهان عرب - مشاور رئیس جمهور سوریه شخص ممکن است احساس کند که  کار زار اصلاحی واقعی قائم به ذاتی در سوریه در حال اجرا ست . در حالی که او در کلمات خود اظهار می دارد که برخی از خواسته های معترضین قانونی است ، اما ( می گوید)  بحران  تا حد زیادی  در خارج ساخته شده واز سوی دسته های مسلح برای ایجاد ویرانی وهرج ومرج در کشور به اجرا در آمده است . هدف اعتراض کننده ها ، همان گونه که اغلب از سوی مقامات اظهارمی شود ، تنها تضعیف رهبری سوریه در منطقه وبه طور کلی در جهان عرب است .    

در واقع ، سوریه حداقل به طور شفاهی، به سبب مقاومت عربی قهرمان شده است .  سوریه از فرقه های فلسطینی که از تایید خط امریکا – اسرائیل سرباز زده اند میزبانی کرده است . اگر چه این فرقه ها از دمشق بعنوان نقطه آغازی برای هیچ مقاومت شدیدی علیه اسرائیل استفاده نمی کنند، اما از دمشق به عنوان پایگاه آزاد مساعدی در تبادل اندیشه هایشان سود می برند . اسرائیل ، که برای نابودی تمام اشکال مقاومت فلسطینیان تلاش می کند، از این آزادی خشمگین است .

سوریه همچنین از حزب الله ، گروه پایداری لبنان حمایت کرده است ، که در سال 2000 موفق شد اسرائیل را از لبنان بیرون کند  ، و در سال 2006 تلاش های اسرائیل را در عرصه های موفقیت سیاسی ونظامی در لبنان نقش بر آب کرد . 

این حکایت همچنین می تواند وجه منطقی آن را از راه  مشاهده تلاش های ملموس آشکار یاپنهان در هدف قرار دادن سوریه ، و تضعیف رهبری آن در جبهه به اصلاح امتناع نشان دهد .  جبهه ، که از تسلیم به هژمونی امریکا – اسرائیل در منطقه خود داری کرد ،به دنبال اشغال عراق ، تسلیم لیبی به  امریه های دیکتاتور مآب غرب ، و انزوای سودان پیش از این به طور قابل توجهی کوچک شده بود .

به علاوه ، دولت اسرائیل وقتی که امریکا در دوران جنون تغییر رژیمش به دنبال تجاوز 2003به عراق در هدف قرار دادن سوریه کوتاهی کرد به طور موثقی نا امید شده بود . فرا تر از همه  ، دوستان نو محافظه کار اسرائیل – ریچارد پرل ، داگلاس فیث و داوید ورمسر- در برنامه سیاسی 1996خود  " باز داشتن سوریه " را بزرگترین هدف اعلام کرده بودند. سند تحت عنوان " یک شکست بی نقص : راهبرد(استرتژی) جدید برای امنیت منطقه " برای کمک به بنیامین ناتانیاهو در تلاش هایش برای سرکوب دشمنان منطقه ایش نوشته شده بود.سند اظهار می داشت که " ماهیت رژیم دمشق معلوم است ، طبیعی واخلاقی است که اسرائیل شعار " صلح جامع " را رها کند وبه سمت باز داشتن سوریه حرکت نماید ، نظر ها را به برنامه سلاح های کشتار جمعی سوریه جلب نماید ، وتوافق " زمین در برابر صلح " را در بلندی های جولان رد نماید "  

سوریه هم در موقعیت های بسیاری  در تیر رس آتش امریکا- اسرائیل قرار گرفته است . عملیات به اصطلاح " مزرعه" حمله هوایی اسرائیلی ( به سوریه) با چراغ سبز امریکا بود ، که در سپتامبر 2007  راکتور اتمی معروف درمنطقه  دیرالزور را مورد حمله قرار داد،  ودر اکتبر 2008 هم یک بمب افکن امریکایی به یک روستای بی پناه سوریه حمله کرد که در اثر آن افراد غیر نظامی سوری کشته وزخمی شدند .

هر چند ادعا های روایت رسمی سوری از این حوادث تنها می تواند حمله های شدید ارتش علیه اعتراض های دموکراسی خواهانه را محق جلوه دهد ، اما از نظر منطقی با تاریخی از ریا کاری ، سفسطه ، بیرحمی و واقعیت رژیم ، ولو این که میل نسبتا کمی برای دست کم گرفتن فشارها واوامر دیکتاتوری غربی وجود داشته باشد ، به چالش کشیده می شود.

اشغال اسرائیلی بلندی های جولان سوریه در ژوئن 1967صرفا برپویایی قدرت منطقه ای تاثیر نگذاشت ، بلکه  موجب برآمد وضع سیاسی جدیدی در دمشق نیز شد. حافظ اسد پدر رئیس جمهور فعلی بشار بود ، که با سر نگونی رئیس جمهور وقت سوریه نورالدین اتاسی ازاین تغییر وضعیت استفاده کامل را برد . طرح جدید او طرح پیروز مندانه ای بود که صرفا پس گرفتن سرزمین های اشغالی سوریه واعراب را هدف نگرفته بود ، بلکه تثبیت موقعیت رژیم بعثی اسد بعنوان رهبر جبهه جدید عربی را هدف قرار داده بود . اگر چه جنگ 1973در آزاد کردن جولان از دست اشغالگران شکست خورد ، اما منجر به " قرار داد ترک درگیری " با اسرائیل در ماه می 1974گشت ، که زبان رسمی سوریه بیش از همیشه آتشین وانقلابی باقی ماند.  به طور غریبی نزدیک به 4 دهه ، در گیری سوریه در ستیزه به طور عمده نظری باقی ماند ومقاومت تنها از طریق گروه های کوچکتر لبنانی وفلسطینی  پیگیری شد. 

به نظر می رسید که سوریه می خواست در منطقه تنها تا اندازه ای در گیر باشد که بازیگرقابل رویتی باقی بماند ، اما نه تا حد ی که چهره خشن دفع کننده ای داشته باشد . این رفتاری از سلطه سیاسی بود ، که حافظ اسد در طی سه دهه خلق کرد وسیاستی بود که بشار هوشمندانه نزدیک به 11 سال آن را  به کار بست .  هر چند ، در اصل ، سوریه گروگان ملاحظات خانوادگی ، حاکمیت تک حزبی، ودسته بندی فرقه ای بنیاد گذاری شده از سوی استعمار فرانسه در سال 1922 باقی ماند.

در حقیقت ، سوریه آماج  فشار های غربی بود وباقی خواهد ماند. آما آنچه لازم است درک شود آن است که این فشار ها با سیاست های ویژه  معطوف به اسرائیل برنامه ریزی شده اند ، ونه در رابطه با یک دیکتاتوری خانواده محور که آشکارا شهروندان بی گناه را با خون سردی کشتار می کند. در واقع، همانندی های بسیاری در الگو های رفتاری ارتش های سوریه واسرادیل وجود دارد . گزارش تلف شده ها در خیزش سوریه  بیش از 1600کشته و 2000زخمی  ( الجزیره ، 27 جولای) ونزدیک به 3.000 ناپدید شده ( سی ان ان 28جولای) ذکر می شود. متاسفانه این خشونت جدید نیست ، وبا ترس از توطئه جهانی برای تضعیف رژیم بعث شدید ترهم می شود . خیزش 1982حما اگر نه با خشونتی شدیدتراز خشونت جاری بلکه  با شدت خشونت یکسانی سرکوب شد ، که تعداد کشته شدگان  آن بین 10.000 تا 40.000نفر بر آورد می شود .

رژیم سوریه  عمدتا ترکیبی از طرح های منطقه ای وملی است ، وهنوز از گفتمان دهه های گذشته برای بیان رفتار غیر انسانی خود در سوریه استفاده می کند. مردم غیر نظامی به تحمل خشم خانواده ای واحد ، متکی به حمایت حزبی واحد ادامه می دهند. اما برای خواندن آینده سوریه تنها یک راه وجود دارد . مردم سوریه شایسته طلوع جدیدی از آزادی ، برابری ، عدالت اجتماعی ، رهایی از شعارهای توخالی، نخبگان خود خواه وجانیان فاسد هستند. سوریه ومردم شجاع آن شایستگی بیشتری دارند . بیشترین شایستگی . 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter