نویدنو:26/04/1390  

 

 نویدنو  26/04/1390

 

 

حمايت مردم از پگاه آهنگرانی در سالن های سينما با شعار مرگ بر ديکتاتور

کلمه : با گذشت روزها از اعلام ناپديد شدن و بازداشت پگاه آهنگراني، هنرمند و بازيگر مردمی و حامی جنبش سبز، مردم حاضر در سينماهای تهران، وی را در سالن های سينما مورد تشويق و حمايت قرار دادند.
همزمان حسين زمان، از هنرمندان و نويسندگان جنبش سبز، با انتشار يادداشتی در اعتراض به بازداشت پگاه، هشدار داده است که ”اگر جامعه هنری در مقابل آن سکوت کند بايد بزودی همچون قطعه هنرمندان در بهشت زهرا شاهد اوين هنرمندان نيز باشيم .“
رهبر يکی از حزب های بزرگ آلمان نيز، ضمن درخواست برای آزادی پگاه، از دولت آن کشور خواستار فشار بر دولت جمهوری اسلامی و طرد آن شد.
به گزارش تحول سبز، پس ازانتشار خبر دستگيری پگاه آهنگرانی از بازيگران سينمای ايران که موجی از اعتراض و انتقاد نسبت به بازداشت اين هنرمند جوان از سوی علاقه مندان به عرصه هنر را در ير داشت، مردم نيز با اعتراضات مدنی خود در سالن های برخی از سينماهای تهران نسبت به بازداشت اين هنرمند جوان و سبز انديش معترض شدند.
بر اساس گزارش شاهدان عيني، طی چند روز گذشته پس از اتمام فيلم ها در برخی از سالن های سينمای تهران حاضرين در سالن با تشويق های مستمر خود و فرياد زدن نام پگاه آهنگراني، اعتراض شان را نسبت به دستگيری اين هنرمند جوان اعلام داشته و بدين طريق وی را حمايت و خواهان آزادی او شده اند.
بر اساس همين گزارش، شب گذشته در برخی از سينماهای تهران از جمله ملت و پرديس پس از اتمام فيلم جمعيت حاضر در سالن علاوه بر تشويق اين هنرمند در بند با فرياد زدن نام او اقدام به سر دادن شعار ”مرگ بر ديکتاتور” کرده و پس از آن سالن سينما را ترک نموده اند.
پگاه آهنگرانی که در انتخابات رياست جمهوری گذشته از حاميان و فعالين ستاد تبليغاتی ميرحسين موسوی بود، شامگاه روز ۱۹ تير ماه امسال توسط ۵ نفر که احتمالا از حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی بودند در منزل شخصي‌اش دستگير شده و هم اکنون نيز در اختيار نيروهای اطلاعت سپاه بوده و تحت بازجويی می باشد.
هنوز در مورد اتهامات احتمالی اين بازيگر خبری منتشرنشده است.
پگاه آهنگرانی بازيگر و فرزند منيژه حکمت از کارگردانان ايرانی و جمشيد آهنگرانی کارگردان فيلم های “ جوانمرد “ و “ شبيخون “ است. وی در دو فيلم ورود آقايان ممنوع“ به کارگردانی رامبد جوان و “ آقايوسف“ به کارگردانی علی رفيعی نيز نقش آفرينی کرده است که اين اين دو فيلم هم اکنون در سينماهای تهران و شهرستانها در حال اکران می باشد.
درس غيرت و شجاعت به مردان هنرمند
در ادامه واکنش ها نسبت به بازداشت پگاه آهنگراني، هنرمند حامی جنبش، حسين زمان، از نويسندگان و فعالان و هنرمندان کشور، طی يادداشتی که در صفحه فيس بوک خود منتشر ساخته، آورده است ”پگاه آهنگرانی ، دختر جوان هنرمندمان در زندان است تا به همه مردان هنرمند ما درس غيرت ، شجاعت و از همه مهم تر درس هنر و هنرمندی بدهد . پگاه همان دختر جوانی است که با کمترين امکانات در مستند اخير خود با مهارتی کامل نشان داد که چگونه مافيای قدرت و دشمنان هنر و هم آنان که ديروز قداره به دست به جان فيلم و سينما افتاده بودند امروز دوربين تزوير و ريا در دست گرفته اند و با آلت دست قرار دادن مشتی هنرمند نمای فرصت طلب بی اصالت در انديشه حذف هنر متعهد و پرسشگر از صحنه می باشند.اين قصه هنرمند ستيزی مدتهاست آغاز شده و اگر جامعه هنری در مقابل آن سکوت کند بايد بزودی همچون قطعه هنرمندان در بهشت زهرا شاهد اوين هنرمندان نيز باشيم.“
حزب سبزهای آلمان؛ پگاه را آزاد کنيد
همزمان کلاوديا روت، رئيس حزب سبزهای آلمان با انتشار بيا‌نيه‌ای خواستار آزادی فوری پگاه آهنگرانی شد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، روت با اشاره به بازداشت ‌مريم مجد و مهناز محمدی از دولت آلمان و اتحاديه اروپا خواست با مسئولان ايرانی برخورد جدی کنند.
پگاه آهنگرانی قرار بود به دعوت دويچه‌وله به آلمان سفر کند تا در مورد بازيهای جام جهانی فوتبال زنان وب‌لاگ نويسی کند.
کلاوديا روت، رئيس ‌حزب سبزهای آلمان جمعه (۱۵ ژوئيه/ ۲۴ تير) با انتشار بيا‌نيه‌ای از بازداشت پگاه آهنگرانی به شدت انتقاد کرد و خواستار آزادی او شد.
در بيانيه رئيس حزب سبزهای آلمان آمده است: ”مقامات امنيتی ايران بار ديگر يک زن جوان را آشکارا بدون دليل بازداشت کردند تا در ضمن، از سفر او به آلمان هم جلوگيری کنند. پگاه آهنگراني، بازيگر، مستندساز و وبلاگ‌نويس از سوی دويچه‌وله دعوت شده بود تا همراه بخش فارسی اين فرستنده، در مورد فوتبال زنان وبلاگ‌نويسی کند.“
خانم روت در بيانيه‌ی خود نوشته است: ”ظاهرا سانسور گسترده رسانه‌های ايران و فيلترينگ اينترنت انتظار صاحبان قدرت در ايران را برآورده نمي‌کند که اکنون تلاش مي‌کنند با دستگيرهای مداوم و خفه کردن صدای فعالان رسانه‌ها و مطبوعات و فعالان حقوق زنان، آزادی بيان و اطلاع‌رسانی را بيش از بيش محدود کنند.“
به اعتقاد کلوديا روت، چنين مواردی نشانه ”ناتوانی“ دستگاه قضايی ايران است؛ دستگاه قضايي‌ای که به گفته‌ی وي، ”در خدمت ايدئولوژی سياسي، در مرزهای تعيين شده عمل مي‌کند و قادر نيست برای بازداشت چهره‌های شناخته شده دليل بياورد، شهروندان تأثيرگذار و حقوق انسانی آنها را رعايت کند، اما با تاکيد بر مستقل بودن خود، موجب مضحکه خود شده‌ است.“
رهبر حزب سبزهای آلمان همچنين خواستار مداخله جدی دولت آلمان در اين زمينه شد و افزود: ”ما از دولت آلمان انتظار داريم در ابتکار عمل تاز‌ه‌ای با همکاری اتحاديه اروپا، مسئولان ايرانی بازداشت پگاه آهنگرانی و ساير زنان فعال را آشکارا محکوم کنند، تحت تحريم بين‌المللی قرار داده و طرد کنند.“

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter