نویدنو:26/03/1390  

 

 نویدنو  26/03/1390

 

 

بیانیه حزب کمونیست ترکیه در باره نتایج انتخابات عمومی 12 ژوئن 

ترکیه انتخابات دیگری را پشت سر گذاشت که در آن دولت تمام انواع روش های غیر قانونی مانند سرکوب ، تهدید وتقلب را مورد استفاده قرار داد ، که در آن خبرهای تقلب انتخاباتی در تمام طول روز یکی پس از دیگری واصل می شود . نتیجه حاصل شده از مطلوب طبقات زحمتکش ترکیه بسیار دور است . فقر ، بیکاری ، افزایش بار بدهی ، فروپاشی کامل سیستم قانونی ، احاطه کامل ارتجاع بر تمام دایره زندگی اجتماعی وروش های حکومت پلیسی برای دست کشیدن مردم از حزب عدالت وتوسعه کافی نبوده است . این تصویر خود بعنوان مشکل عمده ای خود نمایی می کند. این واقعیت که حزب عدالت وتوسعه بخشی از آرا خودرا از طریق حقه ها وتقلب انتخاباتی کسب کرد ، همان گونه که در گذشته در رفراندم رخ داد این واقعیت را که بخش قابل توجهی از جامعه با تهدید به زوال مواجه هستند تغییر نمی دهد .   

 انتخابات 12ژوئن به بهبودی در میان " آزارنده های " این تصویر منجر نمی شود . صرف نظر از قالب آرا بعنوان یک واکنش ، فشار عظیم اعمال شده  به خاطر جمع آرا جناح چپ زیر پرچم حزب جمهوری خواه مردم هیچ تحرک یا پویایی اجتماعی ایجاد نکرد وحزب جمهوری خواه مردم در میزان آراازایجاد امید بین رای دهندگان این حزب دور ماند . سیاست های جدید حزب جمهوری خواه مردم کمال کلیچداراوغلو برای سوهان کاری تفاوت هایش با حزب عدالت وتوسعه نه تنها تمام نتیجه را واگذار کرد ، بلکه سبب شد بخش های معینی از جامعه در پیش روی حزب عدالت وتوسعه آسیب پذیر تر گردند .

بلوک کار، آزادی ودموکراسی ، که تا حد زیادی موفق به کسب اهداف خود شد ، در اصل  نمایندگی مردم کرد در پارلمان را علیرغم این حقیقت که بلوک تلاش کرد تا سه نفر از چپ ترکیه انتخاب شوند، تقویت کرد . در آینده نزدیک، چگونگی دخالت بی دی پی ( حزب صلح ودموکراسی حزب اصلی هوادار کردها) ، که به بازیگر مهمتری نسبت به احزاب سی اچ پی وام اچ پی در سیاست ترکیه تبدیل خواهد شد ، در تغییر شکل ترکیه ، که در مرکز آن حزب عدالت وتوسعه ایستاده است ، در ابهام باقی می ماند . نه مسئله کرد ونه پویایی داخلی ترکیه در اتصال به تحولات منطقه با مراجعه به خود مشکل کرد اجازه حل این ابهام را نخواهند داد.    

حزب کمونیست ترکیه که با شعار " سر خم نکنید" وارد انتخابات شد وهدف خود مبنی بر کسب 500هزار رای برای ایجاد مقاومت بزرگتری پس از 12 ژوئن را بیان کرد، در صورتی که نتایج انتخابات را محل مراجعه قرار دهیم نا موفق ترین حزب است . حزب کمونیست ترکیه حتی نسبت به تشکیلات سیاسی معینی که اصلا اهمیتی ندارد ، رای کمتری کسب کرد ، وهدفی را که قبل از انتخابات اعلام کرده بود با یک مایل فاصله از دست داد . به بیان مشخص ،حزب کمونیست ترکیه درنسبت دادن معنای متفاوتی به انتخابات شکست خورد ، که در آن هر کسی برمجموعه های پارلمانی ممکن متمرکز بود ، واز این رو آرا کمتری نسبت به نفوذ اجتماعی خود دریافت کرد. حزب ما دلایل  کسب چنین آرا اندکی را بدون متوسل شدن به عوامل سیستم انتخاباتی نا عادلانه ، تحریم رسانه ای ، تقلب های انتخاباتی ، فشارهای به کار گرفته شده از طریق استدلال هایی همچون " آرا را متفرق نکنید" یا " هرکسی باید از کسانی حمایت کند که به پارلمان راه می یابند" ویااین واقعیت که تعدادی از آرا آن علیرغم تمام اقدامات عملی حزب دزدیده شد ، بررسی خواهد کرد . البته ، حزب کمونیست ترکیه خودرا تسلیم این نتیجه نخواهد کرد ، اما قدم های ضروری راسریع تر طی خواهد کرد ومنتظر انتخابات آینده برای ایجاد پرش به جلو نخواهد ماند ، که حزب ما را در به دوش گرفتن پرچم سوسیالیسم در ترکیه تقویت خواهد کرد .       

 علاوه بر این ، ترکیه کشوری نیست که خاموش بماند . حتی با وجود این که حزب سیاسی که در 9 سال اخیر حکومت کشور رادر اختیار داشته است با دریافت  50درصد آرا توافق اجتماعی کسب کرد ،(اما) انتخابات 12 ژوئن، ترکیه را با ثبات تربه تصویر نمی کشد . تشدید مشکلات توده های زحمتکش ، تحولات منطقه ما ، اقتصاد بسیار حساس وآسیب پذیر کشور ، این واقعیت که در صد بالای آرا حزب عدالت وتوسعه راحتی اکثریت را برای این حزب در پارلمان فراهم نمی کند، واین حقیقت که تعداد قابل توجهی از جمعیت که به قدرت بزرگتری رو در روی دولت دست یافته اند درد سر قابل توجهی برای حزب عدالت وتوسعه علیرغم 50 درصدآرایی که کسب کرده است فراهم خواهند آورد .    

حزب کمونیست ترکیه وظایف جاری مبارزه انقلابی خودر را در چشم اندازمنظره انتخابات گذشته در کشور روشن خواهد کرد و تلاش عالی خودرا در راستای عملی کردن این وظایف انجام خواهد داد. حزب ما همچنین از ذخایر وموقعیت های به دست آمده در دوران کار انتخاباتی خود در تلاش برای عملی کردن این وظایف استفاده خواهد نمود.   

 با توجه به این پایان کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه تصمیم گرفت کار برگزاری دهمین کنگره حزب را بلافاصله آغاز نماید . تدارکات کنگره از سوی کمیته مرکزی وشورای حزب همراه با مشارکت فعال اعضا حزب کمونیست ترکیه که در کارزار انتخابات حزب شرکت داشتند عملی خواهد شد . حزب کمونیست ترکیه اجازه نخواهد داد که نتایج انتخابات توسعه سیاسی وسازمانی حزب را متوقف سازد . دستورکار کنگره دهم با همایش شورای حزب که در یکشنبه آینده برگزار می شود اغاز وبا کنفرانس ملی که در جولای بر گزار می شود خاتمه می یابد . 

کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه تمام کادرها وهواداران حزب را که در راستای بر افراشتن صدای " کسانی که سر خم نمی کنند " علیرغم موانع ومحدودیت ها تلاش عظیمی کردند گرامی می دارد . کمیته مرکزی حزب همچنین تمام کادرهای حزبی وهواداران را به بالا زدن آستین ها برای برگزاری کنگره ای که اهمیت تاریخی دارد فرا می خواند .

کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه  

13ژوئن 2011

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter