نویدنو:26/03/1390  

 

 نویدنو  26/03/1390

 

 

فروردين گراني
 

شرق: افزايش بيش از 90 درصدي قيمت آب، برق، گاز و سوخت‌ در نخستين ماه سال‌جاري زمينه افزايش تا 52درصدي قيمت ساير گروه‌هاي كالايي را موجب شد. نرخ تورم گروه آب، برق و سوخت در فروردين‌ماه 4/90درصد ثبت شده، اين در حالي است كه اين رقم براي اسفند‌ماه سال گذشته كمتر از 2/65 درصد و براي بهمن‌ماه 3/43درصد بوده است. براساس گزارش منتشرشده از سوي مركز آمار ايران، گروه سبزي و حبوبات با 6/52 درصد افزايش قيمت، بيشترين نرخ تورم را در كالاهاي معرفي شده داشته‌اند. همچنين گوشت قرمز و سفيد و فرآورده‌هاي آنها با 9/29 درصد افزايش قيمت در فروردين‌ماه در سومين جايگاه كالاهاي داراي بيشترين تورم قرار گرفته‌اند. از سوي ديگر خدمات حوزه‌ ارتباطات با 4/0 درصد افزايش و اجاره‌بهاي مسكن با 7/6 درصد افزايش در جايگاه اقلام داراي كمترين نرخ تورم در فروردين‌ماه امسال قرار گرفته‌اند. بر اين اساس متوسط نرخ تورم فروردين‌ماه امسال از سوي مركز آمار ايران 3/15اعلام شده است، اما تورم گروه كالاها رقم 4/22درصد و تورم گروه خدمات رقم 4/8 درصد را نشان مي‌دهد. مركز آمار ايران در حالي اقدام به انتشار اين ارقام كرده است كه دولتي‌ها بارها از عدم افزايش قيمت كالاهاي اساسي و مواد غذايي و روند رو به كاهش قيمت‌ها سخن گفته‌اند. بر همين اساس مسوولان وزارت بازرگاني با اتكا بر آمارهاي غيركارشناسي و گزارش‌هاي رسيده از مناطق مختلف وضعيت حاكم بر بازار را مطلوب اعلام مي‌كنند. وجود ثبات در بازار و روند كاهش قيمت‌ها در حالي از طرف وزارت بازرگاني مورد تاكيد قرار مي‌گيرد كه مردم هرگونه افزايش قيمت را با تمام وجود احساس مي‌كنند. به باور كارشناسان و تحليل‌گران بازار، عملكرد وزارت بازرگاني و مسوولان مربوطه در اين زمينه، موجبات بي‌اعتمادي مردم به اين وزارتخانه را فراهم كرده و آمارهايي كه به وزارت بازرگاني ارايه مي‌شود بعضا براي مثبت نشان دادن عملكرد مديران بوده و با واقعيت‌هاي جامعه انطباق ندارد و گزارش جديد بانك مركزي و مركز آمار ايران از افزايش قيمت كالاها در فصل بهار امسال مهر تاييدي بر نگراني شهروندان از خيز جديد قيمت‌هاست. موج جديد گراني در حال تبديل شدن به يك سونامي خانمان‌برانداز است و بي‌تفاوتي مسوولان به واسطه پرداختن به مسايل حاشيه‌اي به اين موضوع دامن زده است.
بانك مركزي و مركز آمار
رو‌‌ در ‌روی وزارت بازرگاني
بر اساس گزارش‌هاي مركز آمار ايران موج گراني، تمامي گروه‌هاي كالايي را تحت تاثير قرار داده است اما مسوولان وزارت بازرگاني افزايش قيمت‌ها را محدود در تغيير چند قلم كالا دانسته و برخي افزايش قيمت‌ها را نيز ناشي از تغييرات قيمتي در بازار جهاني عنوان مي‌كنند. گزارش جديد دو دستگاه آماري كشور يعني بانك مركزي و مركز آمار ايران از تغييرات قيمت‌ها نه در سطح محدود آنان را غافلگير كرده است و شايد از اين پس بايد منتظر واكنش‌هاي جديد وزارت بازرگاني در اين‌باره باشيم. گزارش‌هاي ميداني «مهر» از بازار نيز نشان‌دهنده شتاب روند صعودي قيمت‌هاست. مشاهدات از بازار نشان مي‌دهد در كنار نوسانات زياد تغييرات قيمتي در بازار، كيفيت هم درباره كالاهايي همچون ميوه و تره‌بار، چندان حرفي براي گفتن ندارد، اين درحالي است كه مصرف‌كنندگان نيز به‌خوبي اين تغييرات كيفيتي را درك مي‌كنند اگرچه در ظاهر، قيمت بالاتري را براي اقلام خريداري‌شده خود نمي‌پردازند، اما ميوه‌هايي را نيز كه در سبد كالايي خود دريافت مي‌كنند، چندان به لحاظ كيفي چنگي به دل نمي‌زند و به خصوص در ميادين ميوه و تره‌بار، اين كيفيت شرايط مناسبي را ندارد. در عين حال، مغازه‌هاي خرده‌فروشي سطح بازار نيز قيمت را با نرخ‌هاي متفاوتي تعيين مي‌كنند و البته برخي از آنها نيز تلاش دارند با ارايه ميوه با كيفيت و قيمت نسبتا مناسب، اقلام مورد نياز مردم را تامين كنند. برخي از مغازه‌داران نيز سياستي دوگانه را براي فروش ميوه در بازار در پيش گرفته‌اند؛ به اين معنا كه در ظاهر تلاش دارند قيمت‌هايي متعادل و معقول را با اتيكت‌هاي نسبتا بزرگ روي ميوه‌ها نصب كنند و در مقابل، اگر مشتري همان ميوه را با همان ظاهر و قيمتي كه پيش روي اوست، طلب كرد، آنگاه ميوه را با قيمت بالاتري به فروش رسانند و به اصطلاح براي مشتري، ميوه را دست‌چين كنند. البته در اين ميان، جواد تقوي، معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مي‌گويد: اگر مردم نتوانستند ميوه را با قيمت و كيفيتي كه مقابل ديدگان آنهاست از فروشنده دريافت كنند و ملزم شدند قيمت بالاتري براي دريافت ميوه باكيفيت‌تر بپردازند، آنگاه بايد همانجا با شماره تلفن 124 تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند. وي در گفت‌وگو با مهر اظهار كرد: در چنين شرايطي به سرعت اكيپ‌هاي بازرسي به محل اعزام شده و در كمتر از نيم ساعت در تهران و 15 دقيقه در شهرستان‌ها، در محل حاضر شده و در همانجا به تخلفات رسيدگي مي‌كنند. تقوي خاطرنشان مي‌كند: هيچ‌كس در شرايط فعلي حق سوءاستفاده از بازار را ندارد و اگر به هر دليلي كم‌فروشي، گرانفروشي و تقلب كند، آنگاه بايد خود عواقب آن را بپذيرد و سروكارش با تعزيرات است.
بالانشيني ميوه‌ها
افزايش قيمت‌ها به خصوص در گروه ميوه‌ها بسيار چشمگير بوده و بالانشيني ميوه و صيفي‌جات را به همراه داشته است.
هم‌اكنون بررسي بازار در بخش ميوه و تره‌بار نشانگر اين است كه قيمت هر كيلوگرم توت‌فرنگي گلخانه‌اي چهار هزار تومان، توت‌فرنگي سنندجي دو هزار تومان، انگور ياقوتي دوهزار تومان، گوجه سبز هزار و 500 تومان، خربزه هزار تومان، توت سفيد هزار و 300 تومان، پرتقال هزار و 600تومان، انگور ياقوتي سرپل ذهاب دو هزار و 300 تومان، سيب گلاب شيراز دو هزار و 500 تومان، سيب گلاب شهريار سه هزار و 400 تومان، آلبالو چهار هزار تومان و سيب قرمز دو هزار و 300 تومان است. در عين حال، قيمت هر كيلوگرم خربزه مشهدي 800 تومان، سيب زرد هزار و 800 تومان، هلو هزار و 500 تومان، گيلاس سه هزار تومان، گيلاس تكدانه
پنج هزار و 500 تومان، خيار رسمي 400 تومان، خيار گلخانه‌اي 350 تومان، گلابي چهار هزار و 600 تومان، طالبي 750 تومان، طالبي و گرمك 400 تومان، دست انبو 600 تومان، موز هزار و 400 تومان و هندوانه 450 تومان است. همچنين قيمت هر كيلوگرم زردآلو هزار و 600 تومان، هلو درجه يك پنج هزار تومان، شليل درجه يك پنج هزار تومان، بادمجان دلمه‌اي نيز 550 تومان، بادمجان قلمي 400 تومان، پياز 200 تومان، كاهو 180 تومان، كدو 300 تومان، كرفس 250 تومان، كلم 200 تومان، گوجه فرنگي 450 تومان و سيب زميني 280 تومان است، ضمن اينكه قيمت هر كيلوگرم سبزي تازه نيز 350 تومان است. در اين ميان قيمت هر كيلوگرم لوبيا سبز هزار تومان، فلفل دلمه‌اي 600 تومان، هويج 250 تومان، نخودفرنگي هزار تومان و باقلا 550 تومان است، همچنين قيمت اقلام مختلف برنج داخلي نيز با ورود محصول جديد برنج به بازار كم كم رو به كاهش است. به نحوي كه هم اكنون قيمت هر كيلوگرم برنج هاشمي دو هزار و 750 تومان، صدري دو هزار و 500 تومان، وارداتي دو هزار و صد تومان، طارم دو هزار و 800 تومان است، ضمن اينكه قيمت هر كيلوگرم شكر هزار و 80 تومان و هر كيلوگرم قند شكسته هزار و 200 تومان است. قيمت هر بسته 900 گرمي لپه دو هزار و 50 تومان، لوبيا چشم‌بلبلي 1500 تومان، لوبيا سفيد هزار و 750 تومان و نخود و لوبيا هزار و 550 تومان است. همچنين هر حلب 10 كيلويي روغن نباتي 11 هزار و 500 تومان عرضه مي‌شود. قيمت ماكاروني نيز كه با مصوبه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان افزايش داشته، با تغييراتي مواجه شده است كه البته به دليل حضور برندهاي معتبر و مختلف، رقابت سنگيني ميان توليدكنندگان شكل گرفته و يك برند حتي تلاش دارد با ارايه درصد تخفيف، مشتريان بيشتري را جلب كند، اما قيمت ساير اقلام را به ميزان مصوب بالا برده، ولي باز هم از ميزان مصوب، تخفيفي را اعمال كرده است. در اين ميان، تغييرات قيمتي را به راحتي مي‌توان در پودر شوينده، روغن نباتي، كره و ماكاروني مشاهده كرد. به هر حال اميد است متوليان تنظيم بازار به جاي پرداختن به مسايل حاشيه‌اي، نظارت موثرتري بر بازار داشته باشند تا ديگر مردم حداقل گراني جديد را تجربه نكنند.

سرچشمه : روزنامه شرق

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter