نویدنو:30/01/1390  

 

 نویدنو  30/01/1390

 

 

 گزارش خانه آزادی در مورد آزادی اینترنت در ایران

 

«خانه آزادی» در گزارش تحقیقی جدیدی که درباره آزادی در فضای مجازی و اینترنت در روز دوشنبه ( ١٨ آوریل ) منتشر کرد، نقض آزادی اینترنت در کشورهای مختلف جهان را در مرکز توجه قرار داده است.

به گزارش سازمان «خانه آزادی»، حمله های اینترنتی، اعمال سانسور برای دستیابی به اهداف سیاسی و کنترل دولت ها بر اینترنت، از جمله راه های متفاوتی هستند که به طور فزاینده ای آزادی های اینترنتی را تهدید می کنند.

در رده بندی سال ٢٠١٠ «خانه آزادی»، ایران در پایین ترین جایگاه جهانی از نظر آزادی در فضای اینترنت قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است در پی اعتراض های مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، مقامات حکومتی با بهره گیری از راهکارهایی همچون کاهش سرعت اینترنت و دستور به شرکت های خدمات وبلاگ، برای حذف یادداشت های «اهانت آمیز» در وبلاگ ها، آزادی اینترنت را محدود و از روش های پیچیده ای برای کنترل و فیلتر کردن تارنماهای اینترنتی بهره جست.  

«خانه آزادی» ضمن اشاره به بازداشت، شکنجه  و تهدید شمار فراوانی از وبلاگ نویسان ایرانی، به ویژه پس از ناآرامی های انتخاباتی سال ٨٨ نوشته است بیش از پنجاه وبلاگ نویس و فعال اینترنتی بازداشت شدند و حداقل یک وبلاگ نویس در بازداشت مقامات ایران جان خود را از دست داد.

در این گزارش یادآوری شده است که تعداد قابل توجهی از وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و فعالان ایرانی از کشور متواری و در کشورهای همسایه، به ویژه ترکیه پناهنده شده اند.

براساس پژوهش «خانه آزادی»، اقدامات حکومت ایران برای اعمال محدودیت بر دسترسی آزادانه به اینترنت از رایانه های شخصی فراتر رفته و به تلفن های همراه و ماهواره ها هم رسیده است و دولتمردان تهران، تارنماهای مخالف خود را به شیوه های پیچیده ای کنترل و هک می کنند.  

این نهاد مدافع آزادی بیان و اینترنت می نویسد با وجودی که ایران از اینترنت بهره می جوید تا اهداف توسعه اقتصادی خود را به پیش ببرد، اما درعین حال اینترنت را نیروی مخربی قلمداد می کند که ارزش های اجتماعی، مذهبی و سیاسی ساختار حاکمیت تهران را در معرض تهدید قرار می دهد.

براساس پژوهشی که مرکز آمار ایران در سال ٢٠١٠ منتشر کرد، شاخص کاربری اینترنت در ایران ١١ درصد است و ٣٠ درصد کاربران اینترنت ایران، ساکن تهران هستند. شاخص کاربری اینترنت در مناطق شهری ١٥ درصد و در روستاها سه درصد است.

در گزارش «خانه آزادی» آمده است در پی گسترش اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری، «حکومت ایران، معترضان را به راه اندازی جنگ نرم با توطئه قدرت های بیگانه متهم کرد و مقامات جمهوری اسلامی در قانون بودجه سال ٢٠١٠  و ٢٠١١ رقمی حدود ٥٠٠ میلیون دلار به مبارزه با براندازی نرم اختصاص دادند».

«خانه آزادی» در بخش نهایی گزارش مفصل خود در مورد آزادی اینترنت در ایران می نویسد « با وجود تمامی مشکلات موجود، اینترنت هنوز تنها ابزار مخالفان حکومت است که با بهره گیری از آن می توانند تجمعات را سازماندهی و برگزار کنند. کاربران اینترنت در ایران همواره تحت کنترل، تهدید به بازداشت و سرکوب قرار داشته اند».

در شرایطی که بنا به گزارش این نهاد مدافع حقوق بشر، تعداد کاربران اینترنتی در سراسر جهان نسبت به پنج سال گذشته پنج برابر شده است، اما دولت ها نیز برای کنترل فعالیت های اینترنتی شهروندان خود و اعمال محدودیت بر گردش آزاد اطلاعات و نقض حقوق مردم در دسترسی آزادانه به اینترنت، اقدامات جدی را در پیش گرفته اند.

سرچشمه : voa
 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter