نویدنو:24/01/1390  

 

 نویدنو  24/01/1390

 

استعمال تسلیحات اتمی در خاور میانه- بخش پایانی

هلن کالدی کوت - برگردان شین میم شین

بخش چهارم
تشعشع اتمی در بیرون از بدن


تشعشعات اتمی گلوله های اوران ـ 238 می تواند تا 200 میلیارد اشعه در ساعت برسد و خطر ورود آنها به بدن انسان یا حیوان ـ در مقایسه با تشعشعات اتمی اوران طبیعی ـ بمراتب بیشتر است.
در یک گلولهً ضد تانک اتمی (اوران ـ 238) که در شهر دمام در عربستان سعودی پیدا شده بود، تشعشعاتی با 260 تا 270 میلیارد اشعه در ساعت اندازه گیری شد.
اگر کسی یکی از این گلوله های ضد تانک اتمی را برداشته و در جیبش گذاشته باشد، در عرض 10 ساعت مورد تشعشع نسبتا زیادی ـ حدود 7/2 راد اشعهً گاما ـ قرار خواهد گرفت .  در منطقهً خلیج فارس و بالکان، کودکان را هنگام بازی با بقایای گلوله های ضد تانک اتمی دیده اند و افرادی هم بوده اند که آنها را جمع آورده و در خانه های شان نگهداری می کردند .  بسیاری از سربازان، گلوله های اتمی یاد شده را به عنوان یادگاری از جنگ خلیج به خانه می آوردند، بدون این که به خطرات ناشی از آنها واقف باشند .

 

فصل پنجم
تشعشع اتمی در درون بدن


در مناطق آلوده به اوران ـ 238 آلودگی آب آشامیدنی خطری هولناک است .  اوران حل شده در آب، از طرق مختلف وارد زنجیر تغذیه ـ بویژه شیر حیوان ها و شیر مادرها ـ می شود . * بچه های شیرخوار و کودکان 10 تا 20 بار بیشتر از آدم های بالغ در خطر تشعشعات سرطانزا قرار دارند .  مناطقی که در خلیج فارس به اوران ـ 238 آلوده شده اند، تا ابد رادیو اکتیو خواهند ماند و اهالی این مناطق همه عمر نسل اندر نسل با خطر نامرئی بیماری های ارثی (ژنتیک) و سرطانی گوناگون مواجه خواهند بود .
ذرات کوچک اوران ـ اکسید (که در آب حل نمی شوند) وارد مجرای تنفسی حیوان ها و انسان ها (صرفنظر از پیر و جوان و کودک) می شوند .  آب آلوده به مواد رادیو اکتیو مواد غذایی را آلوده می کنند .  اوران و ایزوتوپ های آن علاوه بر ذرات آلفا، ذرات بتا نیز آزاد می کنند .  سلول های ریه، پس از تنفس غبار اوران، در معرض تشعشع نیرومندی قرار می گیرند :  تنها یکی از این ذرات و فقط یک اشعهً گاما کافی خواهد بود، تا ژن تنظیم گر سلول ها صدمه ببیند و مرگ بی خبر فرا رسد .
سرطان مثل یک انگل مواد غذایی را در بدن بیمار مصرف خواهد کرد و راه را برای لشکر مرگ مهیا خواهد نمود .  اوران نا محلول در آب توسط ماکروفاگ ها (گلبولهای سفید) از ریه به غدد لنفاوی در مرکز قفسهً سینه منتقل خواهند شد .  بافت های لنف مورد تشعشعات اتمی قرار خواهند گرفت و بیمار دچار سرطان خون و لنفومی خواهد شد .
 گروهی از افراد ارتش پیمان ناتو که در بوسنی و کوزوو با اوران تماس داشته اند، دچار سرطان خون شده اند، مردم بی گناه عراق نیز همین طور. اوران در غدد لنفاوی حل می شود، یا به کبد منتقل می شود و موجب سرطان کبد می شود و یا در استخوان ها جمع می شود و باعث سرطان استخوان و یا سرطان خون می شود .  «نصف مقدار زمان» بیولوژیک اوران ـ 238 در استخوان ها 300 روز است .  اوران ـ 238 می تواند در مغز، کلیه ها، ماهیچه ها، طحال و بویژه در اعضای تناسلی جمع شود .
در سال 1997 میلادی از 25 نفر سرباز مزدور امریکایی که از سال 1991 ذرات اوران را در بدن خود داشتند، در اسپرمای 5 نفرشان اوران ـ 238 یافته شد .  برای توضیح اینکه چرا در خانواده های سربازان امریکائی بچه های ناقص بدنیا می آیند و چرا در خانواده های عراقی تعداد کودکان ناقص الخلقه رو به افزایش است، این سند غیر قابل انکاری است .
اوران ـ 238 پس از ورود به زهدان به تغییر ژن سلول های اسپرما می پردازد .  اوران ـ 238 می تواند موجب سرطان زهدان هم بشود .  اوران ـ 238 می تواند از شبکه پلازنتا عبور کند و همانند «تالی دومید» با کشتن سلول هایی که برای رشد عادی جنین ضرورت بی چون و چرا دارند، صدمات سنگینی برآن برساند .  این پروسه را «تراتوگنزه» می نامند .
اوران جزو فلزات سنگین است و دارای خواصی است که موجب نوع خاصی از زخم کلیه و بیماری های کلیوی می شود .  اوران مثل دیگر فلزات از راه کلیه ها دفع می شود و از این رو آنها را بیش از اعضای دیگر بدن به خطر می اندازد .
اکنون می توان به آسانی فهمید که چرا سربازان امریکایی در جنگ خلیج فارس دچار ناراحتی های کلیوی شده اند .  علت دیگر ناراحتی های کلیوی در رادیو اکتیو بودن اوران است و از این رو امکان سرطان کلیه بمراتب بالاتر از اعضای دیگر بدن است .
پنتاگون تا کنون از انتشار نتیجهً بررسی های اپیدمیولوژیکی در باره میزان ناراحتی های کلیوی سربازان امریکایی در خلیج فارس خودداری کرده است و در زمینه افزایش روز افزون تعداد سربازان مبتلا به سرطان اصلا بررسی ای صورت نگرفته است .
پنتاگون به هیچ وجه حاضر به بررسی وضع بهداشتی اهالی مناطق آلوده به مواد رادیو اکتیو نیست .  کسی از وضع بهداشتی انسان های این مناطق و طول عمر متوسط آنها و سرنوشت نسل های بعدی این مردم خبری ندارد .  پنتاگون و وزارت دفاع انگلیس همهً کوشش هایی را که در جهت معاینهً دقیق سربازان این کشورها در خلیج فارس صورت می گیرد، نقش بر آب می کنند .  آنها هرگونه رابطه ای را میان «عارضهً جنگ خلیج» و گلوله های اتمی (اوران ـ 238) مورد انکار قرار می دهند .  ادارهً انرژی اتمی انگلیس طی گزارشی در آوریل سال 1991 (یک ماه پس از پایان عملیات «هجوم کویر») اعلام داشت که 40 تن از بقایای گلوله های اتمی می تواند به مرگ 500000 نفر از مردم این منطقه بینجامد. باید متذکر شد که در این منطقه نه 40 تن از بقایای گلوله های اتمی، بلکه 300 تا 800 تن پخش شده است و میزان مرگ و میر مردم را باید با عرق شرم بر جبین نشست و تخمین زد.

 

*- تشعشع اتمی نه بو دارد، نه طعم و نه قابل دیدن وشنیدن است. آن را فقط می توان بکمک دستگاه مخصوصی اندازه گیری کرد و از وحشت به خود لرزید. مترجم

 

استعمال تسلیحات اتمی در خاور میانه-1

 


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter