نویدنو:20/01/1390  

 

 نویدنو  20/01/1390

 

استعمال تسلیحات اتمی در خاور میانه-1

هلن کالدی کوت – برگردان:  شین میم شین

 

پروفسور دکتر هلن کالدی کوت  ،(1938)پزشک و نوینسده آسترالیائی، از فعالین جنبش صلح، از متخصصین و مخالفین تسلیحات اتمی
آثار:ما باید مسئول و پاسخگو باشیم (1992(،اگر دلت برای این سیاره می سوزد!طرحی برای سلامتی سیاره زمین (1996)،خطر اتمی جدید،کمپلکس صنعتی ـ نظامی جورج بوش (2001)



گلوله های اروان
پیشگفتار

در سال 1999 میلادی، صدام حسین، رئیس جمهور عراق مدت کوتاهی قبل از اشغال کویت، سفیر امریکا در عراق، خانم آپریل گلپسی را به حضور پذیرفت. صحبت از این بود که کویت در مناطق مرزی عراق دست به استخراج نفت زده و به قیمت خیلی ارزانی مورد فروش قرار می دهد. سفیر امریکا صدام حسین را مطمئن می کند، که امریکا نه قرارداد دفاعی مشترک با کویت دارد و نه پیمان امنیتی با این کشور بسته است. در دیدار بعدی، صدام حسین او را در جریان می گذارد که عراق در شرایط اقتصادی وخیمی بسر می برد و قیمت نفت که به سبب سیاست نفتی کویت و امارات متحدهً عربی تنزل یافته است، اقتصاد عراق را بمرحلهً ورشکستگی سوق می دهد.
سفیر امریکا می گوید:  «عراق حق دارد که در رفاه زندگی کند. ما می دانیم که عراق وضع مالی دشواری دارد. ما به مشکلات شما واقفیم. شما باید بتوانید کشورتان را بازسازی کنید. ما در اختلافات میان کشورهای عربی دخالتی نخواهیم کرد و اختلافات مرزی عراق با کویت بما ربطی ندارد.«
(خانم گلپسی بعدها در مقابل هیاًت تحقیق  سیاست خارجی سنای امریکا در بارهً این گفتگو با صدام حسین به دروغ گفت:  «من بطور شفاهی به صدام حسین گفتم که وظیفهً ما دفاع از منافع حیاتی امریکا ست و ما از دوستان مان در خلیج پشتیبانی و از تمامیت ارضی آنها دفاع خواهیم کرد.«)

وقتی عراق کویت را اشغال کرد، عکس العمل امریکا دروغ بودن اظهارات خانم گلپسی را عیان ساخت.برخلاف اظهارات او که امریکا در اختلافات ممکنه میان کشورهای عربی دخالتی نخواهد کرد، امریکا دست به عملیات نظامی وسیعی به حمایت از کویت زد.
این عملیات که از ماه ها پیش تدارک دیده شده بود، بازار مطمئنی برای فروش آشغال های کارخانجات اسلحه سازی امریکا گشود.  88500 تن بمب (بیش از هفت برابر وزن بمب هایی که بر هیروشیما ریخته شده بود) بر عراق و کویت پرتاب شد .
 
(هفت در صد از آنها را بمب های کنترل شونده تشکیل می داد، که اغلب شان کهنه بودند و جزء بمب های کنترل شونده بحساب نمی آمدند . 70 در صد این بمب ها به اهداف نظامی اصابت نکردند، بلکه بیشتر موجب کشتار مردم عادی شدند . )
بمب های کنترل شونده دارای یک سیستم هدایتی اند، نقشه منطقه در آنها برنامه ریزی شده و مستقیما به سوی هدف مورد نظر پرتاب می شوند .  این تکنولوژی اغلب توخالی از آب در آمده است. بمب های معمولی را ولی باید از هواپیما پرتاب کرد.

 

فصل اول
سرگذشت گلوله های اتمی (اوران(


در سال های دهه  50  وزارت دفاع امریکا به دلایل زیرین اقدام به تولید گلوله های اتمی با استفاده از اوران ـ 238 کرد:  بیش از 700000 تن از این عنصر شیمیائی که به عنوان مازاد در تولید تسلیحا ت هسته ای و انرژی اتمی باقی می ماند، در انبارهای مختلف در سراسر امریکا تلنبار شده بود.  این ماده شیمیائی، خیلی خطرناک بود و مصرفی برای آن وجود نداشت. از این رو می بایست خود را از شر آن خلاص کرد.
چگالی اوران 1/7 برابر سرب است و از این رو، برای تولید گلوله های ضد تانک بسیار مناسب است.  یک گلولهً 120 میلی متری ضد تانک با 5 کیلو گرم اوران خالص می تواند با سرعت فوق العاده زیادی ـ مثل ورود کارد در کره ـ وارد دیوارهً تانک شود .
پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) ادعا می کند که فقط نوک گلوله های ضد تانک از اوران ساخته شده است . ولی پنتاگون دروغ می گوید، این گلوله ها سر تا پا از اوران ساخته شده اند.  گلوله های ضد تانک اوران دارای عناصر رادیو اکتیو خطرناک و مرگبار دیگری نیز هستند، ولی ماهیت آنها پنهان نگه داشته می شود .
اوران ـ 238 می تواند برای ضد گلوله کردن بدنهً تانک هم مورد استفاده قرار گیرد . چون بخاطر چگالی بالاتر، غیر قابل نفوذ برای گلوله های ضد تانک معمولی خواهد بود. اوران از عناصر سنگین شیمیایی است و از این رو، برای بوجود آوردن توازن در هواپیماها و موشک ها مورد استفاده قرار می گیرد.
ایالات متحدهً امریکا در سال 1954 میلادی برای نخستین بار در منطقه ای نزدیک آزمایشگاه لوس آنجلس دست به آزمایش گلوله های ضد تانک اوران زد . پژوهش و آزمایش آنها در سالهای 60 و 70 در مناطق مختلف امریکا ادامه یافت و بالاخره اولین گلوله کارآ در سال 1978 میلادی تولید شد و برای اولین بار در سال 1991 در عملیات «هجوم کویر» مورد استفاده قرار گرفت .
بر خلاف کلیهً موازین جنگی رایج، هواپیماهای جنگی امریکائی برخاسته از کشتی های هواپیمابر، انبوهی از مردم و سربازان عراقی را که در حال عقب نشینی بودند، مورد حمله قرار دادند و با پرتاب بمب های پراکنده شونده و ناپالم (ماده ای تولید شده از نفت که شعله کشان در پوست تن می چسبد و خاموش کردنش بسیار دشواراست) پرداختند.
خلبان های امریکائی پس از برگشت از قتل عام مردم به طنز می گفتند که از شکار اردک و غاز برمی گردند و ماهی ها را در در ماهی تابه به رگبار بسته اند و حساب شان را رسیده اند .
قوای امریکائی و متحدین آنها در روزهای پایان جنگ، به حمایت از مخالفین رژیم صدام نپرداختند و به کردها و شیعه ها که دست به قیام زده بودند، یاری نکردند و سربازان عراقی را که در جنوب این کشور، دست به شورش زده بودند، مانع دست یابی شان به انبارهای اسلحه شدند و وقتی هلیکوپترهای عراقی سربازهای شورشی را قلع و قمع می کردند، هواپیماهای امریکایی در آسمان عراق ویراژ می دادند و به تماشا می پرداختند . در این جنگ حتی یک نفر از سربازان متحدین بدست عراقی ها به قتل نرسید. کشته های آنها فقط قربانی «آتش دوستانه» شده بودند .
واکنش امریکا به اشغال کویت ـ اما ـ به سبب جنایت جنگی دیگری در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد:  «هجوم کویر» نخستین جنگی بود که میدان جنگی سرتاپا رادیو اکتیوی پشت سر نهاد .
گلوله های اتمی اوران ـ برای اولین بار ـ به عنوان سلاح اصلی نبرد در عراق، کویت و عربستان مورد استفاده قرار گرفتند . این منطقه برای همیشه به مواد رادیو اکتیو آلوده شده و هزاران سال بعد از پایان جنگ نیز برای اهالی این منطقه عواقب هولناکی بدنبال خواهد داشت.


بخش اول:ترکیبات گلوله های اتمی ضد تانک (اوران)


 
اوران طبیعی که در کرهً زمین یافت می شود، دارای دو ایزوتوپ عمده است : اوران ـ 235 (ارزشمندترین ایزوتوپ) به غلظت 7/0 در صد اوران طبیعی و اوران ـ 238 (ایزوتوپ کم ارزش تر) به غلظت 3/99 در صد اوران طبیعی.
اوران ـ 235 یک عنصر «قابل شکافت» است و در راکتور های انرژی اتمی و تولید تسلیحا ت هسته ای به عنوان «مادهً سوختی» مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده در راکتور اتمی باید اوران را تا 3 در صد و برای استفاده در تولید تسلیحا ت هسته ای تا 50 در صد تصفیه کرد که غنی سازی نامیده می شود. در مرحلهً غنی سازی، سنگ معدنی اوران به صورت گاز در آورده می شود.
 
(هر جسم جامدی را می توان با تغییر فشار و درجه حرارت و غیره به مایع و گاز تبدیل کرد و برعکس. مترجم)
اوران گازی شکل از پرده ای نیکلی با سوراخهای خیلی تنگ عبور داده می شود و بدین وسیله ایزوتوپ های آن از هم جدا می شوند. این عمل را «دیفوزیون گازی» هم می نامند که انرژی فوق العاده زیادی نیاز دارد. (این شیوهً کار برای اولین بار در آغاز سال های 40 میلادی در «پروژهً منهاتان» مورد استفاده قرار گرفت . بمب هیروشیما نیز یک بمب اورانی بود.)
اوران ـ 238 ایزوتوپی «غیر قابل شکافت» است که بعد از غنی سازی اوران ـ 235 باقی می ماند و از این رو آنرا «اوران تصفیه نشده» (غنی سازی نشده) نامیده اند.
بیش از 60 سال است که در ایالات متحدهً امریکا غنی سازی اوران صورت می گیرد. در این مدت ـ اغلب ـ نه اقدامات احتیاطی ضرور پیش گرفته شده و نه شرایط و محیط کار مورد بررسی و کنترل جدی قرار گرفته اند.
برای غنی سازی اوران نه تنها سنگ اوران (که از معادن مختلف استخراج می شود) بلکه همچنین بقایای اورانی که در راکتورهای اتمی تولید کنندهً «پولوتونیوم» به وفور یافت می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.  غنی سازی اوران راکتوری کار احمقانه ای است، چرا که در جریان این کار، بسیاری از عناصر رادیو اکتیو دیگر وارد عمل می شوند، اوران را آلوده می کنند وخطرات بهداشتی ناشی از آن افزایش می یابد .
در جریان «شکافت» اوران در راکتور اتمی، بیش 200 عنصر رادیو اکتیو دیگر زاده می شوند.  اوران درنتیجه آلودگی با این عناصر، یک میلیون بار رادیو اکتیوتر از اوران طبیعی می گردد .
یکی از این 200 عنصر، «پولوتونیوم» نام دارد که عنصر رادیو اکتیو بسیار مهمی است.  وقتی اتم اوران ـ 238 یک نوترون بگیرد، «پولوتونیوم» تشکیل می شود. «پولوتونیوم»  یکی از عناصر خویشاوند اوران است، «ترانس اوران » نامیده می شود و وزن اتمی اش بیشتر از اوران است.
 «
پولوتونیوم »  یکی از مهمترین عناصر لازم برای تولید بمب اتمی است.  5 کیلو گرم « پولوتونیوم« (تکه ای به بزرگی یک گریپ فروت ) برای ساختن یک بمب هید روژنی کفایت می کند.  ایالات متحدهً امریکا در دوران جنگ سرد برای تولید 70230 بمب اتمی مقدار قابل ملاحظه ای «پولوتونیوم»  تولید کرد .
 «
پولوتونیوم»  مناسب برای تولید بمب اتمی را در جریان «شکافت اتمی» قطعات سوخت اتمی بدست می آورند .  برای این منظور، قطعات سوخت اتمی را در اسید نیتریک غلیظ حل می کنند و از محلول داغ، اشک آور و فوق العاده رادیو اکتیو، «پولوتونیوم» را جدا می کنند .  علاوه بر «پولوتونیوم»، اوران مصرف نشده نیز جدا می شود و برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . این اوران ترکیبی است از اوران ـ 238 و اوران ـ 235.
اوران ـ 235 باید 3 در صد غنی سازی شود تا بتواند در راکتورهای اتمی مورد استفاده قرار گیرد.  اوران مازاد که اوران ـ 238 است، به عناصر رادیو اکتیو دیگر مثل نپتونیوم (یک ترانس اوران دیگر)، تکنسیوم، استرونسیوم و سزیوم آلوده است .  بیش از 20 سال است که در ایالات متحدهً امریکا این اوران مورد مصرف قرار می گیرد .  اخیرا وزارت انرژی ایالات متحدهً امریکا اعتراف کرده که سراسر منطقهً نزدیک به کارخانهً « پادوکا » بطور غیر قابل تصوری به  «پولوتونیوم»  آلوده است. در فاصلهً 1500 متری از کارخانهً «پادوکا» نیز «پولوتونیوم»  اندازه گرفته می شود.
همهً چاه ها، استخرها و آب های زیرزمینی این منطقه آلوده به مواد رادیو اکتیو است. اوران استخراج شده از زمین بعد از تمیز کردن دارای سه ایزوتوپ است:  اوران ـ 234، ـ 235 و ـ 238.
 
(هنگام تمیز کردن، خاک را به همراه عناصر دیگر از جمله رادیوم، رادون، «پولوتونیوم»  و بسیاری از عناصر رادیو اکتیو دیگر جدا می کنند.)
 
اوران ـ 238 دارای نصف مقدار زمانی از5/4 میلیارد سال است. (به عبارت ساده تر، اوران ـ 238 بعد از 5/4 میلیارد سال تشعشع، به نصف وزن خود کاهش می یابد.  از این رقم می توان میزان خساراتی را که به مردم مناطقی که در معرض این بمب ها قرار می گیرند و به محیط زیست طبیعی آنها می رسد حدس زد. مترجم )
اوران ـ 238 تصفیه نشده (غنی سازی نشده) (که بعد از تصفیهً اوران ـ 235 باقی می ماند) به مقدار کمی اوران ـ235 و اوران ـ 234آلوده است .  هر سه ایزوتوپ اوران اشعهً آلفا تشعشع می کنند که سرطان زا ست. یک گرم اوران ـ 238 در هر ثانیه   12400  ذرهً آلفا آزاد می کند که از دو پروتون و دو نوترون تشکیل یافته است .  توان رادیو اکتیوی اوران ـ 238 که برای تولید تسلیحا ت هسته ای بکار می رود، نصف اوران طبیعی است، چون اوران ـ 235 انرژی به مراتب بیشتری دارد . (  7 دهم در صد اوران طبیعی را اوران ـ 235  و 3/99 در صد آنرا اوران ـ 238 تشکیل می دهد .) اما علیرغم این، اوران ـ 238 در بدن انسان و یا حیوان بمراتب خطرناکتر است. علت خطرناک تر بودن اوران ـ 238 از آن رو ست که به ایزوتوپ های «پولوتونیوم ـ 239» و نپتونیوم ـ 237 از کارخانهً «پادوکا » آلوده است.  «پولوتونیوم ـ 239» ذرات آلفا تشعشع می کند و«نصف مقدار زمان» آن 24400 سال است .  نپتونیوم ـ 237 علاوه بر ذرات آلفا ، اشعهً گاما آزاد می کند و «نصف مقدار زمانش» 2 میلیون سال است .
(مقامات نظامی امریکا ادعا می کنند که اوران ـ 238 کمتر از اوران طبیعی رادیو اکتیو است.  آنها اما ـ عمدا ـ فراموش می کنند، بگویند که اوران طبیعی بشدت با خاک آلوده است و بصورت خالص یافت نمی شود .  در حالی که اوران ـ 238 اوران صد در صد خالص است و کسی که این دو را با هم مقایسه می کند، یا عوامفریب است و شیاد و یا احمق است و بی مغز.)

بخش دوم
خطرات بهداشتی ناشی از غنی سازی اوران


اوران از استخراج تا مصرف مراحل مخلتفی را از سر می گذراند: 1- مرحله استخراج

تمیز کردن ، تصفیه ، تولید قطعات سوخت اتمی ، شکافت اتمی ، تصفیهً مجدد ، انبار کردن مازاد (زباله های اتمی)
در جریان این کارها صدها هزار نفر غبار اوران را تنفس می کنند و یا می بلعند و مورد تشعشع اتمی قرار می گیرند. کارگران معدن های اوران برای امرار معاش خود و خانواده شان بهای گرانی می پردازند. آنها اکثرا دچار سرطان ریه و انواع دیگر این بیماری مرگ آور می شوند. سرنوشت دلخراش کارگران معادن کانادا، آلمان، نامیبیا، جمهوری چک، فرانسه، روسیه و امریکا این فاجعه را به وضوح نشان می دهد. کارگران و مهندسانی که در کارخانجات آماده سازی اوران مشغول کار هستند و کسانی که در نزدیکی های این کارخانه ها زندگی می کنند، در معرض خطر جدی گرفتار شدن به سرطان قرار دارند.
کارخانهً آماده سازی اوران در فرنالد (اوهایو) طی دهه های متمادی 135000 کیلو گرم غبار اوران وارد هوا کرده است، 7800 کیلو گرم اوران وارد رودخانهً گریت میامی نموده است و 5800000 کیلو گرم آشغال رادیو اکتیو در دور و بر کارخانه به خاک سپرده است.
در سیلوهای محل 9700 تن اوران انبار شده است که بی وقفه گازهای سرطان زای غلیظ آزاد می کند.  اهالی این منطقه دچار سرطان استخوان و انواع دیگر این بیماری لاعلاج هستند.  در اکثر نقاط ایالات متحدهً امریکا و دیگر کشورها، مناطق آلوده به مواد رادیو اکتیو زیادی نظیر این وجود دارد. اینگونه مراکز رادیو اکتیو جزء لاینفک تولید اوران و «پولوتونیوم» هستند. فقط در ایالات متحدهً امریکا حدود 80 منطقهً مخصوص تولید، آماده سازی، آزمایش و انبار اوران ـ 238 وجود دارد. مناطق مخصوص تولید تسلیحات هسته ای (اوران ـ 238) در مدیسین (ایندیانا)، یوما (اریزونا) و ابردین (مریلند) شاید هیچگاه ضدعفونی نشوند.
در فاصلهً 500 متری از کارخانهً اسلحه سازی در کونکورد (ماساچوست) (در اطراف این کارخانه 200000 کیلو گرم زباله اتمی به خاک سپرده شده) خاک، آب های زیرزمینی و مرداب مجاور آلوده به اوران هستند.
در سال 1943 میلادی دانشمندان پروژهً منهاتان به این نتیجه رسیدند که هوا و خاک به اوران آلوده است. آنها اعلام کردند که چند ساعت تا چند روز پس از تنفس غبار اوران، اختلال برونشیت بروز می کند و در صورت قرار گرفتن در معرض تشعشع اتمی، زخم روده، سوراخ سوراخ شدن روده و سپس مرگ عارض می شود.
سال های سال بعد از انکار لجوجانه، بالاخره در 29 ژانویهً سال 2000 میلادی، وزارت انرژی ایالات متحدهً امریکا اعتراف کرد که افراد زیادی از کارگران و کارکنان کارخانه های آماده سازی اوران دچار سرطان خون، بیماری هاسکین، سرطان پروستاتا، سرطان کلیه، سرطان کبد، سرطان ریه سرطان غده های ترشحی شده اند.
یک کنسرن انگلیسی نیز در ماه ژوین سال 2000 میلادی نتیجه بررسی های خود را در زمینهً شیوع سرطان ریه اعلام کرد و علت آنرا تشعشع اتمی در کارخانهً اوران «اسپرینگ فیلد» دانست. بالاترین تعداد کودکان مبتلا به سرطان خون را در انگلستان ساکنان حوالی میدان های تمرین با گلوله های اوران در «دویین دره نان» اسکاتلند تشکیل می دهند.  آکادمی ملی علوم امریکا اخیرا اعلام کرد که 109 تا از 144 مرکز اتمی ایالات متحدهً امریکا تا ابد الاباد رادیو اکتیو خواهند ماند، زیرا ضد عفونی کردن این مناطق عملا غیر ممکن است.

بخش سوم
عواقب بهداشتی شلیک گلوله های اتمی (اوران) در جنگ خلیج


در جریان عملیات «هجوم کویر» تانک های (ام ـ 1 ـ آ ـ 1) آبرامس، (ام ـ 1)، (ام ـ 60) امریکایی 14000 گلولهً ضد تانک اتمی (اوران) شلیک کرده اند. قبل از شروع عملیات حدود 7000 گلولهً ضد تانک اتمی (اوران) را به عنوان تمرین بسوی سنگرهای شنی شلیک کرده بودند.  4000 گلولهً ضد تانک اتمی (اوران) در طی جنگ شلیک شده اند. 3000 گلولهً ضد تانک اتمی (اوران) در تصادفات و آتش سوزی ها منفجر شده  بودند.
بمب افکن های تانک ستیز (آ ـ 10 ـ وارتوگ) نیروی هوایی امریکا در حین جنگ 940000  گلولهً ضد تانک اتمی (اوران) 30 میلی متری شلیک کرده اند.
در طی عملیات «هجوم کویر» روی هم رفته 25600 کیلو گرم اوران ـ 238 یا به هدف اصابت کرده و یا در منطقه پخش شده است.  (در باره گلوله های اتمی (اوران) که به هدف اصابت کرده اند، باید متذکر شد که اوران ـ 238 خودسوز است و وقتی گلوله های مزبور با سرعت زیاد به بدنهً تانک اصابت می کنند، شعله ور می شوند .)
 
بیش از 70 در صد اوران موجود در گلوله به شکل پودر در می آید و بصورت ذرات کوچک اوران اکسید در هوا پخش می شود. 60  در صد این ذرات خیلی خیلی کوچک اند. قطر آنها متجاوز از 5 میکرون نیست .
 
( 1 میکرون مساوی با یک میلیونم متر است .  یعنی یک متر مساوی با یک میلیون میکرون است . مترجم)

یک همچو ذراتی که به سبکی غبار هستند، توسط باد تا کیلومترها برده می شوند ودر همه جا پخش می شوند.  این ذرات غبارگونه با تنفس هوا وارد برونشیال ریه می شوند.  آنها می توانند سال های سال در ریه جا خوش کنند و سلول های مجاور را مورد تشعشع اتمی قرار دهند.  ذرات بزرگتر احتمالا به موهای باریک مجرای تنفسی وصل می شوند و همراه با ترشحات بدن حمل و غورت داده می شوند.
یک سوم تانک های امریکایی (654 عدد از مجموعا 2054 عدد) که در «هجوم کویر» شرکت داشتند، بدنه شان با استفاده از اوران ـ 238 ضد گلوله شده بود. این امر برای تانک های امریکائی امتیاز تاکتیکی بزرگی بود، چرا که گلوله های ضد تانک معمولی عراق قادر به نفوذ در بدنهً این تانک ها نبودند . ولی بدنه این نوع تانک ها اشعهً گاما تشعشع می کنند و سربازان امریکایی با تمام وجودشان طعمهً تشعشع اتمی بوده اند .
بعد از عملیات «هجوم کویر» حدود 300 تا 800 تن اوران ـ 238 به شکل پودر و یا غیر پودر در اقصا نقاط عراق، کویت و عربستان سعودی پخش شده بود .
هیچ کوششی برای جمع آوری آنها و ضدعفونی کردن منطقه صورت نگرفته وصورت هم نخواهد گرفت .
(خدا می داند، که چه مقدار اوران ـ 238 در جنگ اخیر 2003 میلادی به این مقدار اضافه شده است .)

 

ادامه دارد

انتشار نخست : دائره المعارف روشنگری


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter