نویدنو:12/01/1390  

 

 نویدنو  12/01/1390

 

هزینه های جنگ علیه لیبی

 

دهها جنگنده که در مجموع صدها پرواز بر فراز آسمان لیبی انجام می دهند، مهمات، سوخت، پرسونل، و هزینه نظارت بر منطقه پرواز ممنوع…مخارج این عملیات چند میلیون یا میلیارد یوروست؟ البته، هزینه کلی به طول مدت عملیات بستگی دارد، اما کارشناسان برآوردی کلی از آن بعمل آورده اند.

بر اساس برآوردهای مرکز ارزیابی های استراتژیک و مالی واشنگتن، حفظ مقررات پرواز ممنوع، ماهیانه 353 میلیون یورو هزینه بر می دارد.

در گذشته هم آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ناتو مناطق پرواز ممنوعی برقرار کردند که میتواند شاخصی از هزینه های عملیات جاری در لیبی باشد.

برای مثال، طرح پرواز ممنوع بر فراز کوسووو در چهار ماهه میان مارس و ژوئن در سال 1999، یک میلیارد و سیصد میلیون یورو خرج برداشت.

دو منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی شمال و جنوب عراق در سالهای میان 1991 و 2003 سالیانه میان 500 تا 700 میلیون یورو هزینه در بر داشت.

شرط برقراری پرواز ممنوع، از میان بردن دفاع هوایی از زمین است. از روز سه شنبه تا کنون، آمریکا 162 موشک “توما هاکس“علیه لیبی بکار برده است، اما، این بمبهای به اصطلاح “هوشیار“بسیار پر هزینه و هرکدام 402 هزار یورو قیمت دارند.

موشکهای میان-برد فرانسوی “آ- آ- اس- ام” هم هر یک میان 300 تا 350 هزار یورو هزینه برمیدارند.

یکساعت پرواز با جنگنده های “رافال” بدون احتساب سوخت، میان 10 تا 13 هزار یورو، و میراژ بین 10 تا 11 هزار یورو خرج دارد.

جنگنده های ضد رادار “ب 2 “ برای هر ساعت پرواز هفت هزار یورو هزینه دارند…این جنگنده ها که در پایگاه “ویتمن” در ایالت “میسوری” آمریکا مستقرند، بیست و پنج ساعت طول می کشد تا خود را به لیبی برسانند. سوخت این هواپیماها بسیار گران است.

Euronews


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter