نویدنو:06/12/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  6/12/1389

 

  

نامه پزشکان ايران به سازمان ملل پيرامون استفاده حکومت از گازهای بسيار خطرناک در ناآرامی ها


دبير کل محترم سازمان ملل
آقای بان کی مون


همانطور که شايد در اخبار اين روزها شنيده باشيد چندی است که نيروهای امنيتی ايران برای مقابله با مردم در تظاهرات خيابانی شهرهای ايران از نوعی گاز شيميايی جديد استفاده می کنند که بدليل آثار زيانبار بر انسانها و محيط زيست , نگرانی های زيادی را برای اينجانب و همکاران من در سرتاسر ايران بوجود آورده است.

اين گازها که حاصل تجربيات واحد پدافند شيميايی , ميکروبی سپاه پاسداران در طی جنگ هشت ساله ايران و عراق می باشد , اولين بار بطور آزمايشی در اعتراضات خيابانی سال 2009 بصورت محدود مورد استفاده قرار گرفت اما در طی روزهای جاری و بخصوص در جريان تظاهرات مردم ايران در روزهای 25 بهمن و اول اسفند امسال بصورت گسترده عليه مردم ايران مورد استفاده قرار گرفته است .

هرچند استفاده از گازهای اشک آور معمولی که عموما حاوی ترکيبات گوگرد بوده و پس از آزاد شدن , توليد اسيد سولفوريک می کند و باعث ايجاد سوزش در چشم و بينی می گردد نيز عملی غير انسانی و ناپسند است اما بدليل نيمه عمر کوتاه اين مواد و اندک سازگاری با محيط زيست, خيلی نگران کننده نيست. اما گازهای شيميايی جديد که بدليل ايجاد ترس و وحشت در مصدوم به گاز ترس نيز شهرت يافته است, علاوه بر ترکيبات فوق حاوی
CHLOROBENZALDOXIM NITRIL و باران زرد و مقادير کمی از گازهاى اعصاب مانند سارين، تابون و يا سومان نيز هست که اينها تركيبات آلى فسفردار و جزو سموم ارگانو فسفره هستند و در برخی موارد سبب بروز علائم شديدی در بين مصدومان اين گازها مانند سرگيجه، درد قفسه ى سينه ، سردرد شديد ، دو بينى و تارى ديد ، خستگى تهوع، استفراغ، استفراغ خونی ، دردهاى شكمى و افزايش ترشحات دهان، بيني، چشم و سيستم تنفسى و دردهای شديد عضلانی ميگردد. در موارد متعدد در آزمايش خونی که از مصدومان توسط همکاران ما گرفته شده است در خون آنها مقاديرى فنيل انالين؛ نيتريت و گوگرد ديده شده و سطح اوره خون آنها نيز بالا بوده است . همچنين بدليل تاثير بر DNA می تواند سبب عوارض ديررس و تغييرات کارسينوژنيک و سرطانزايی در انسان نيز شود. و بعلاوه بدليل نيمه عمر طولانی با شسته شدن توسط آب باران در خيابانها و سرازير شدن به مزارع پايين دست که از آبهای سطحی استفاده می کنند سبب بروز عوارض زيست محيطی دهشتناکی ميگردد.

مشاهدات همکاران ما در کلينيک ها و مراکز اورژانس و مطب ها حاکی از آنست که علی رغم گذشت چندين روز از تظاهرات خيابانی 25 بهمن هنوز در برخی موارد علائم مصدوميتهای افرادی که در جريان تظاهرات اين روز آسيب ديده اند برطرف نشده و ما نگران عوارض ديررس اين گازهای شيميايی نيز هستيم. و اين در حالی است که مصدومان اين روزها به ميزان بسيار زيادی در شبکه های اجتماعی نظير فيس بوک و تويتر از بروز علائم جديد مانند استفراغ خونی و دردهای عضلانی شديد و تهوع در خود خبر می دهند که تاييدی بر استفاده از اين گونه گازها در سطح وسيع در جريان تظاهرات روزهای اخير ايران است.

بر اساس پروتكل منع كاربرد جنگ افزارهاى شيميايى و بيولوژيك سال 1925 ژنو که کشور ايران نيز يکی از امضا کنندگان اين پروتکل است , استفاده از اين گازها غيرمجاز است و از طرفی اين سلاحها در سطح خيابانها و معابر عمومی استفاده می گردد که محل رفت و آمد هزاران کودک و زن و مردی است که در اين مناطق سکونت دارند و ممکن است در جريان اين اعتراضات، شرکت نداشته باشند.

لذا بر اساس مسئوليتی که جنابعالی داريد از شما بعنوان دبير کل سازمان ملل متحد در آستانه سالروز استفاده حکومت عراق از اين گونه سلاحهای شيميايی عليه مردم حلبچه در سال 1988 , تقاضا دارم در سريعترين زمان ممکن برای توقف استفاده از گازهای شيميايی که اين روزهاعليه مردم ايران استفاده می شود اقدام کنيد و در صورت لزوم گروه کارشناسی برای بررسی اثرات مخرب اين گازها بر انسانها و محيط زيست به ايران اعزام نماييد.

دکتر محمد کاظم عطاری
مدير پايگاه اطلاع رسانی پزشکان ايران
ايرمنا

سرچشمه: دانشجو نیوز

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter