نویدنو:06/12/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  6/12/1389

 

  

غصب نفت

آیا ناتو برای اشغال لیبی نقشه می کشد؟

فیدل کاسترو-برگردان: مهرگان

 

نفت به ثروت اصلی در دستان یانکی های چند ملیتی تبدیل شده است ، آنها از طریق این منبع انرژی حربه ای دارند که به طور قابل ملاحظه ای قدرت سیاسی انها را در جهان گسترش داده است . زمانی که آنها به محض تصویب قوانین عادلانه ومستقل در کشور ما به آسانی تصمیم به بر چیدن کوبا گرفتند نفت اسلحه اصلی آنها بود: محروم کردن کوبا از نفت .

تمدن امروز برروی  این منبع انرژی توسعه یافته است . ونزوئلا در این نیمکره  ملتی بود که قیمت گزافی پرداخت. ایالات متحده ارباب ومالک میدان های گسترده نفتی شد که مادر طبیعت بر آن کشور برادر ارزانی داشته بود. 

در پایان جنگ جهانی گذشته ، امریکا استخراج مقدار عظیمی نفت از میدان های نفتی ایران ونیز میدان های نفت عربستان سعودی ، عراق وکشورهای عربی اطراف انها را آغاز کرد . این کشورها به تامین کننده اصلی نفت  تبدیل شدند. مصرف جهانی به طور پیشرونده ای به رقم تقریبی 80میلیون بشکه در روز، به انضمام نفت استخراج شده در خاک امریکا افزایش یافت ، که بدان انرزی عظیم گاز، آبی و انرژی هسته ای افزوده می شود . تا اغاز قرن بیستم ،ذغال منبع اصلی انرژی بود که پیشرفت های صنعتی را مقدور ساخت، قبل از آن که میلیاردها اتوموبیل وموتورها ی مصرف کننده سوخت مایع ساخته شوند.  

اصراف نفت وگاز با یکی از بزرگترین تراژدی ها ، بدون کم ترین عزمی  برای حل آن  پیوند است ، که از سوی نوع بشر تحمل می شود : تغییر اب وهوا . 

وقتی که انقلاب ما سر بر آورد ، الجزایر، لیبی ومصرهنوز تولید کننده نفت نبودند وبخش عظیم ذخایر نفتی عربستان سعودی ، عراق ، ایران وامارات متحده عربی هنوز باید کشف می شدند.  

در دسامبر سال 1951، لیبی به اولین کشور افریقایی در کسب استقلال بعد از جنگ جهانی دوم ، دورانی که خاک آن  کشور صحنه ی جنگ های مهم بین سربازان آلمان وپادشاهی انگلستان  بود ، که شهرت وافتخاررا به مارشال اروین رومل و برنارد ال مونتگمری اعطا کرد،  تبدیل شد.

95 درصد خاک لیبی کاملا پوشیده از بیابان است . فن آوری کشف میدان های نفتی حیاتی نفت سبک دارای کیفیت عالی را مقدور ساخت که امروز استخراج آن به یک میلیون وهشتصد هزار بشکه در روز همراه با ذخیره فراوان گاز طبیعی می رسد . چنین ثروتی به لیبی اجازه  دسترسی به انتظار طول عمر 75 ساله  وبالاترین درآمد سرانه را در افریقا  داد . صحرای خشن لیبی بر روی دریای عظیم آب های فسیلی، معادل بیش از سه برابر مساحت کوبا واقع است ، این امر ایجاد شبکه گسترده ای از خط لوله آب آشامیدنی را مقدور ساخته است که از یک سوی کشور به سوی دیگر امتداد دارد .

لیبی که در زمان کسب استقلال یک میلیون سکنه داشت ، امروز بیش از 6 میلیون جمعیت دارد .

انقلاب لیبی در ماه سپتامبر 1969رخ داد . رهبر اصلی انقلاب معمر قذافی ، سربازی با ریشه ی بادیه نشینی  بود، که در سال های اولیه ، از ایده های جمال عبدالناصر رهبر مصر الهام می گرفت.  بدون هیچ شکی ، بسیاری از تصمیم های او با تغیرات  ایجاد شده ، همانند مصر ، در زمانی که پادشاهی ضعیف وفاسد در لیبی سرنگون شد پیوند دارد .  

ساکنان آن کشور سنت های جنگجویی قدیمی دارند.گفته می شود که لیبیایی های باستان زمانی که هانیبال در قله  نابود کردن روم باستان با کمک سربازانی که از الپ عبور کردند بود بخشی از ارتش او بودند. 

می توان با قذافی موافق یا مخالف بود. جهان با همه نوع خبر ، به ویژه با استفاده از رسانه های جمعی مورد تهاجم بوده است . آدم باید منتظر زمان مناسب برای دریافت صریح آنچه حقیقت دارد وآنچه دروغ است  ، یا آمیزه ای از هر نوع  حوادثی  که ، در میانه هرج ومرج ، در لیبی ایجاد شده بود بماند. برای من ، آنچه کاملا روشن است  آن است که دولت ایالات متحده کمترین نگرانی در باره صلح در لیبی ندارد ودر دادن دستور به ناتو برای تهاجم به آن کشور، در طی ساعت ها یا روزهای کوتاه آینده  درنگ نخواهد کرد. 

آنهایی که با اهداف خائنانه این دروغ را اختراع کردند که قذافی سر مشق  ونزوئلا بود ، همانطور که دیروز عصر در یکشنبه 20فوریه عملی کردند ، امروز پاسخ مناسبی از نیکولاس مادرو وزیر امور خارجه  دریافت کردند زمانی که به طور شفاهی اظهار داشت که او " مشتاق آن بود که مردم لیبی بتوانند در اعمال حق حاکمیت خود ، راه حل مسالمت آمیزی برای مشکلاتشان بیابند، که بتواند یک پارچگی مردم وملت لیبی را بدون دخالت امپریالیسم... حفظ کنند "  .

اما برای من ، من نمی توانم تصور کنم که رهبر لیبی بتواند کشور خودرا رها نماید ،از مسئولیت هایی که بعهده دارد فرار کند ، مسئولیت هایی که خواه نا خواه  اندکی  یا تمامی انها دروغ هستند. 

یک ادم صادق  همیشه باید علیه هر نوع بی عدالتی اعمال شده علیه هر فرد در جهان  باشد ، وبدتر از همه ، در این لحظه ، بتواند در مواجهه با جنایتی که ناتو در حال کسب امادگی برای اجرای آن علیه مردم لیبی است ساکت بماند.

رهبری آن سازمان جنگ طلب مجبور به اجرای ان است . ما باید آن را محکوم کنیم .

سرچشمه : www.counterpunch.org

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter