نویدنو:24/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  24/11/1389

 

  طرح های امریکا برای مصرپس از مبارک 

 

نویدنو: مردم مصر گام اول انقلاب عظیم خودرا با استعفای مبارک پشت سر گذاشتند. اما بیم وامید بر سراسر مصر وجهان سایه افکنده است .تلاش برای دست نخوردن ارتش وساختار دولت در مصر با موفقیت اجرایی شد وحتی شورای نظامی امر هدایت آتی اجرای خواست توده ها را بعهده گرفت . شواهد همه حاکی از آن است که این قیام مردمی در همین جا متوقف نخواهد شد. نیروهای بسیار متفاوتی بر روند تحولات مصر تاثیر گذار خواهند بود.بر رهبری نیروهای مترقی مصر است که با درایت انقلابی پرچم ظفر نمون انقلاب ملی ودموکراتیک مصر را بر افرازند وبا روحیه وشجاعت انقلابی از دست آوردهای آن دفاع نمایند.

امریکا یکی از عمده ترین نیروهای تاثیر گذار بر حرکت انقلاب مصر خواهد بود. شناخت دامنه طرح های امریکا یکی از عمده ترین وظایف نیروهای انقلابی وترقی خواه مصر است . مقاله زیر که به نقل از تایم تقدیم خوانندگان می گردد گوشه ای از این تلاش مذبوحانه امریکا را افشا می کند. تلاشی که در این مقاله با قیافه ای حق به جانب ، جز رفتارذاتی امپریالیسم امریکا تلقی شده است . این امر به ویژه برای مردم ما آموزنده است که از حریم " ساختمان دموکراسی" امریکا با هشیاری دوری گزینند وآگاهانه به تعیین سرنوشت خود قیام نمایند. ما هر روز صدای این تلاش امریکایی را از زبان سازگارا ها ، نوری زاده ها و... می شنویم.

پس از مبارک : امریکا چگونه برای کمک به دموکراسی در مصربرنامه ریزی می کند

اکنون که حسنی مبارک بعنوان دیکتاتور پیشین به زندگی خومی گیرد، باراک اوباما وآجودان سیاست خارجی اووظیفه جدیدی بعهده دارند.واشنگتن آشکارا خواستار انتقال مصربه دموکراسی شده است ، که مصرهرگزآن را نمی شناخته است . برای احتراز از ادامه حاکمیت دیکتاتوری تحت اختیار یک مرد قوی – یا یک خلا قدرت خطرناکی که  بازیگران ضعیف تر تلاش می کنند کنترل آن را بدست گیرند- مصر نیازمند مشاهده  توسعه سریع حزب های سیاسی سرکوب شده  در طولانی مدت خواهد بود. مقامات رسمی دولتی به تایم می گویند، بنا بر این امریکا در حال تدارک بسته جدید کمک به گروه های مخالف ، با طراحی برای کمک به اصلاح قانون اساسی ، توسعه دموکراتیک وسازماندهی انتخابات است .  بسته هنوز درحال تنظیم است ومقامات از اظهار آن که ارزش آن چقدر خواهد بود یا به چه گروه هایی معطوف خواهد بود خودداری می کنند.  

مقامات کاخ سفید از اظهارآن که چیزی از پول جدید ممکن است به سمت اخوان المسلمین ،برجسته ترین حزب اسلامی مصر، هدایت شود خودداری کردند.

دولت اوباما کمک دموکراسی ونظارت به اپوزیسیون مصری را دردوسال اول ریاست جمهوری ، از45میلیون دلار در آخرین بودجه جرج دبلیو بوش به 25میلیون دلاربرای سال های مالی 2010و2011 کاهش داد. دولت اوباما همچنین رساندن کمک به گروه هایی را که در دولت مصر ثبت نشده بودند، و از سازمان های حقوق بشری انتقاد می کردند، متوقف کرد . منابع به تایم گفتند، دولت گفتگوهایی با مقامات دولت مصر، از جمله سامه شکری فرستاده سیاسی به سفارت امریکا ، در باره رساندن کمک جدید داشته است . 

امریکا تاریخی از یاری رسانی به جنبش های دموکراسی در حال تولد ، با نتایج مخلوط را دارد. در کشورهایی مانند صربستان واوکرایین ، کمک های مستقیم وغیر مستقیم امریکا به جنبش های مخالف تحت رهبری جوانان برای خلع ید ازرهبران سرکوبگر از طریق آموزش آنها در نافرمانی مدنی مسالمت آمیز، سازمان انتخاباتی وسایر مهارت های جامعه مدنی با موفقیت کمک کرد .جاهای دیگر نظیر بلاروس ، امریکا موفقیت کمی در ایجاد تغییر از طریق کمک مستقیم ساختمان دموکراسی داشته است ، چون رژیم های دیکتاتوری دربرابر جنبش های دموکراتیک غیر قابل نفوذ باقی ماندند.  

همه فکر نمی کنند که کمک برای ساختمان دموکراسی کمک کننده است .برخی تحلیل گران مانند استیون ا کوک از شورای روابط خارجی کمک دموکراسی دوران بوش به مصررا بعنوان ولخرجی مورد انتقاد قرار داده وصرف آن را در کشاورزی وسایر طرح ها بهترمی دانست .اما یک مطالعه گسترده از سوی پژوهشگران دانشگاه وندربیت وسایرین نشان می دهد که کمک برای دموکراسی امریکا  بنا به گواهی آمارتنها عامل موثرقابل توجه در حرکت وموفقیت پیشرفت دموکراتیک پس از دوران چنگ سرد بود.  

گروه های اپوزیسیون مصری  از حذف کردن آغاز نکرده اند ، اما مقامات امریکایی نتیجه گرفته اند که پس از دهه ها سرکوب رژیم مبارک ، کشور بسیاری ازبنیاد های لازم  برای توسعه را  ندارد. پی جی کرولی سخن گوی دولت می گوید " در مصر جامعه مدنی وجود دارد ، اما از دهه ها محدودیت رنج برده است .آنها دارای اپوزیسیون هستند ، اما هنوز سازمان یافته نیست." هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه درراه بازگشت به واشنگتن از مونیخ در ششم فوریه، دراظهارمقدماتی گفت که امریکا ممکن است به گروه های اپوزیسیون مصرکمک کند کلینتون گفت " همان طور که رقابت سازمانی غیر عادی با مخالفت رهبران مسئول معترض ومخالف مواجه شده است ، آنها می گویند «بسیار خوب ، مادر اجرای آن همکاری کردیم ».ما تصمیم داریم سعی کنیم با تعدادی از کشور های هم پیمان در سراسر جهان برای تقدیم کمکی که از عهده ما بر می آید همکاری کنیم"     

http://www.time.com/time/printout/0,8816,2048622,00.html

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter