نویدنو:17/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  17/11/1389

 

  

آفريقا هم به تحولات مصر چشم دوخته است؛

 ترس رهبران قاره سياه از شعله‌ورشدن اعتراض‌هاي مردمي

 

دیکتاتورهای آفریقایی با نگرانی به وضعیت مصر چشم‌ دوخته‌اند و اين پرسش مطرح است كه آیا معترضان مصری هم مانند تونسی‌ها موفق می‌شوند نظام سیاسی کشور را تغییر دهند، پرونده مبارک را ببندند؛ و نفر بعدی کیست.

 

ایلنا: تحولات تونس و مصر رهبران کشورهای آفریقایی را به هراس انداخته است؛ در سودان و موزامبیک تنش رو به افزایش است؛ در ماداگاسکار اپوزیسیون خود را آماده می‌کند و در زیمباوه رئیس‌جمهوري دست پیش را گرفته است.
به گزارش ايلنا به نقل از دويچه‌وله، دیکتاتورهای آفریقایی با نگرانی به وضعیت مصر چشم‌ دوخته‌اند و اين پرسش مطرح است كه آیا معترضان مصری هم مانند تونسی‌ها موفق می‌شوند نظام سیاسی کشور را تغییر دهند، پرونده مبارک هم مانند «زين‌العابدين بن‌علی»، رئيس‌جمهوري سابق تونس بسته خواهد شد؛ و نفر بعدی کیست.
حکمرانان آفریقایی خود خوب می‌د‌انند که بر بستر فقر، خشونت، رشو‌ه‌خواری و زیربنای اقتصادی نابه‌سامان، خشم مردم تنها با جرقه‌ای شعله‌ور خواهد شد.
در سودان که تا چند هفته پیيش «عمرالبشیر»، رئيس‌جمهوري اين كشور کنترل کامل اوضاع را در اختیار داشت، صداهای تازه‌ای به گوش می‌رسد. دانشجویان معترض سودانی که خواستار دموکراسی واقعی در کشور رو به تجزیه‌شان هستند شعارهای «البشیر باید کناره‌گیری کند» و «مرگ بر نظام» را اکنون با اعتماد به نفس تازه‌ای فریاد می‌زنند. آنها می‌گویند «اگر مصری‌ها می‌توانند بر ترس‌شان غلبه کنند، ما هم می‌توانیم».
پروفسور «موریس آموتابی»، از دانشگاه کاتولیک شرق آفریقا معتقد است که تغییرات در تونس و مصر موج بزرگی در آفریقا و دنیا به راه خواهد انداخت. موریس آتابی حتی معتقد است که روسای‌جمهوري کم و بیش مورد قبولی مانند «پل بیا» در کامرون و «یووری موسوینی» در اوگاندانا نیز از این موج بی‌نصیب نخواهند ماند.
به نظر می‌رسد که در این میان «رابرت موگابه»، رئیس‌جمهوري زیمبابوه بیش از همه نگران است. موگابه که از سال ۱۹۸۰ ميلادي ریاست‌جمهوری زیمبابوه را در اختیار دارد خبر از برگزاری انتخابات تاز‌ه‌ای داده است. از قرار رئیس‌جمهوري ۸۶ ساله این کشور در نظر دارد با توسل به روشی نخ‌نما شده‌، به پیروزی در انتخابات برسد و مشروعیت تاز‌ه‌ای برای جایگاه خود فراهم کند.
در زیمبابوه، کشوری که فقر در آن بیداد می‌کند برگزاری انتخابات همواره با خشونت‌های خیابانی همراه بوده است. این خشونت‌ها که اغلب با مرگ مشکوک برخی ازمخالفان حکومتی همراه هستند، در روز رای‌گیری به اوج خود می‌رسند.
اخبار و گزارش رسیده از زیمبابوه حاکی از آن است که از هم اکنون طرفدار موگابه و واحدهای مختلف ارتش سعی در ایجاد هراس میان مردم دارند. در مقابل «مورگان چانگیرای»، نخست‌وزیر زيمبابوه که رقیب رابرت موگابه به شمار می‌آید، هشدار داده است که نبایست خشم مردم را دست‌‌کم گرفت.
مورگان چانگیرای در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» آمریکا با اشاره به اوضاع مصر گفت: «از نظر من اشتباه نیست که مردم به راه افتند و حق بیشتری طلب کنند، چیزی که برای زیمبابوه هم صادق است.»
چانگیرای همچنین تاکید کرد که اوضاع زیمبابوه قطعا با تونس و مصر قابل مقایسه است.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter