نویدنو:17/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  17/11/1389

 

  

20هزار معترض خواستار كناره‌گيري رئيس‌جمهوري يمن شدند

 

تظاهرکنندگان «روز خشم» در يمن در حالي به خيابان‌‌ها آمدند كه رئيس‌جمهوري اين كشور گفته بود که بعد از پایان دوره کنونی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۳ ميلادي کناره‌گیری می‌کند و قدرت را به پسرش نیز منتقل نخواهد کرد.

 

ایلنا: بیش از ۲۰ هزار تظاهرکننده مخالفت حکومت یمن در صنعا گردهم آمده و خواستار استعفای رئیس‌جمهوري اين كشور شدند.
به گزارش ايلنا به نقل از بي‌بي‌سي، تظاهرکنندگان «روز خشم» در يمن در حالي به خيابان‌‌ها آمدند كه «علی عبدالله صالح»، رئيس‌جمهوري اين كشور پیش از اين گفته بود که بعد از پایان دوره کنونی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۳ ميلادي کناره‌گیری می‌کند و قدرت را به پسرش نیز منتقل نخواهد کرد.
«باراک اوباما»، رئیس‌جمهوري آمریکا نیز در تماس تلفنی با صالح از برنامه اصلاحات سیاسی وي استقبال کرد و از نیروهای امنیتی یمن خواست دست به خشونت علیه تظاهر کنندگان نزنند.
هزاران تظاهرکننده نیز در حمایت از صالح در یکی از میادین شهر تجمع کردند.
این بزرگ‌ترین اجتماعات دو هفته اخیر در یمن بوده است. اعتراضات یمن به‌دنبال تظاهرات وسیع ضدحکومتی در تونس و مصر آغاز شده است.
صالح که براي مدت ۳۰ سال رئیس‌جمهوري یمن بوده است، چهارشنبه گذشته درجلسه اضطراری پارلمان و شورای مشورتی، برنامه خود را برای کناره‌گیری از قدرت مطرح کرد.
وي گفت: «نه دوره ریاستم را تمدید می‌کنم و نه آن را به پسرم واگذار می‌کنم؛ من این امتیازها را برای منافع کشورم اعطا می‌کنم. منافع کشور بر منافع شخصی ارجحیت دارد.»
وی همچنین از گروه‌های مخالف خواست تا هرگونه برنامه قبلی برای دست زدن به «تظاهرات، تجمعات و گردهمایی‌ها» را متوقف کنند.
اما معترضان یمنی پنجشنبه ـ‌ديروزـ بی‌اعتنا به این درخواست شعار می‌دادند: «ما خواهان تغییر حکومت هستیم» و «نه فساد، نه دیکتاتوری.»
ميزان بیکاری در یمن حدود ۴۰ درصد است و بهای مواد غذایی افزایش یافته و سوء تغذیه به سطح هشدار رسیده است.
یمن از متحدان آمریکا در جنگ علیه القاعده است و اوباما در گفت‌وگوی تلفنی خود با علی عبدالله صالح از همکاری وي در این زمینه تشکر کرد.

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter