نویدنو:17/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  17/11/1389

 

  

"بزرگترین جنبش اجتماعی جهان عرب از جنگ جهانی دوم"

کارگران مصری راه را هدایت می کنند

نویسنده : داوید مکارای – برگردان : آرش

 اجازه دهید به اتحادیه های کارگری مصرچند امتیاز بدهیم .بنا به گزارش ارائه شده در سمپوزیومی به میزبانی موقوفه کارنگی برای صلح جهانی ، در فوریه 2010از سال 2004  بیش از 3000اعتراض کارگری از سوی کارگران مصری بر گزار شده است . این رقم حیرت انگیزی است . گزارش بیان می کند که این رقم " هم مقیاس وهم پی آمد ها ی اعتراضات سیاسی مصری هارا جلوه گر می سازد ."

با احتمال قوی ، می توان مطرح کرد که نا آرامی فعلی مصر الهام وانرژی گرفته از اقدامات  جنبش کارگری کشور بوده است – همانطور که می توان مطرح کرد که اعتراض گسترده خیابانی اتحادیه های کارگری امریکاقالبی را برای اعتراضات ضد جنگ درطی جنگ ویتنام فراهم کرد. جوئل بنین استاد دانشگاه استانفورد، به فعالیت کارگری مصر بعنوان " .. بزرگترین جنبش اجتماعی جهان عرب اززمان جنگ جهانی دوم"
 اشاره کرد .

در عین حال که مشابهت های بسیار قطعی بین اتحادیه های کارگری در سراسر جهان وجود دارد، اماآزمودن ومقایسه، یکسانی بسیاراندک آنها دشواروحتی مشکل آفرین است. درحقیقت  نیروهای فرهنگی وسیاسی بسیاری درکار ترسیم هرنتیجه معنی داری تاثیر دارند .

به عنوان مثال ،بزرگترین اتحادیه کارگری دنیا - ACFTU (فدراسیون سراسری اتحادیه های کارگری چین )، با در بر داشتن 134میلیون عضو – حتی اتحادیه واقعی کارگری نیست ، حداقل در صحنه ای که UAW ( اتحادیه کارکنان اتوموبیل ، هوافضا وکشاورزی امریکا ) یاTeamsters تیمسترز( اتحادیه رانندگان کامیون ) اتحادیه های واقعی هستند .  

هر چند بهبود قابل توجهی درحقوق کارگران چین به ویژه از سال 2000ایجاد شده است ، اما ACFTU هنوزابزاردولت است . می توان نقش کارگران در چین را در یک جمله خلاصه کرد: ACFTU به همان اندازه ای آزاد ومستقل است که دولت چین مایل به دادن آن در هر مکان وزمان است. نه بیشتر ، نه کمتر.

مکزیک مثال دیگری است  از آن که تعیم گسترده چقدر دشوار است . در حالی که  تعدادی از اتحادیه های کارگری مکزیک استوار ، جسور ، وتسلیم ناپذیر تر از هر جای دیگر دنیا هستند( وقتی که این افراد تصمیم به اعتصاب می گیرند، درها را قفل می کنند وساختمان را اشغال می کنند) سایر اتحادیه ها چیزی بیش از نوکران گوش به فرمان دولت ، ضعیف وفاسد نیستند. علاوه بر آن ، در مکزیک ، بر خلاف امریکا ،شما مجبور به در خواست شناخته شدن بعنوان یک اتحادیه هستید که (این امر) بسیاری از اجتماع های  بسیار مفید کارگران را در سرما بیرون می گذارد.   

هند احتمالا نزدیک ترین همسنخی ( غیر اروپایی ) با اتحادیه های امریکایی را تدارک می بیند. اتحادیه های هندی آزاد ، دموکراتیک ،سرکش هستند، وبا تمام سرمایه گذاری های بین المللی جاری شده به داخل کشور ، آنها برتری دارند. دراین رابطه ، آنها یاد آور آن چیزی هستند که امریکا در روز خوشبختی صنایع دود کشی وکارگر متشکل شبیه آن بود .  

جنبش کارگری هند ازفضیلت اضافی انطباق ملایم با یک حزب کمونیست منصفانه سالم نیز بر خوردار است، که به معنی آن است که کارگرمتشکل کاملامی داند که  ریشه ایدئولوژیکش  کجا واقع است ، ومجبور به طور دیگری وانمود کردن نیست .

کارگر مصری داستان خود را دارد.در 1942بود که کارگران مصری حق قانونی تشکیل اتحادیه را به دست آوردند، ودر 1952(زمانی که سلطنت سرنگون شد ) بود که دولت اجازه تشکیل گروه های بزرگتر – فدراسیون کار- را داد . سرانجام دولت اجازه تشکیل " کنفدراسیون ملی کار" را صادر کرد که اتحادیه های با حداقل 1000عضو می توانستند بدان ملحق شوند.

امروز ، تقریبا 28درصد از نیروی کارمصرمتشکل است ، که اکثریت اعضا آنها مستخدمین  بخش دولتی هستند. ( میزان عضویت در اتحادیه ها در امریکا 12.4درصد است )

علیرغم دشواری مقایسه بین فرهنگی ، یک چیز به صورت غیر قابل انکاری حقیقت دارد :کارگران عضو اتحادیه ها در هر جای دنیا نگرانی ها واولویت های  مشترکی دارند. همه آنها برای بهبود زندگی اقتصادی خود تلاش می کنند وهمه آنها اهمیت متشکل بودن را می شناسند. در حقیقت ، مصری ها صرفا چگونگی سرایت آن نوع از همبستگی که می تواند باشد را نشان دادند.

اکنون ، اگر ما بتوانیم فقط 200.000نفر از اعضا اتحادیه های امریکایی را به پیروی از سرمشق مصر جلب کنیم . اگر بتوانیم 200.000کارگر امریکایی را  به تظاهرات عمومی بکشانیم – مثلا با مسدود کردن  وال استریت در اول ماه می در اعتراض به سیاست های بازرگانی امریکا – می توانیم ازپوشش کامل الجزیره بر خوردار باشیم . چقدر می تواند عالی باشد ؟

داوید مکارای ، نمایشنامه نویس لس انجلسی ، نویسنده " هر گز آسان نبوده است : مقاله ای درباره کارگر مدرن " است . او نه دوره رئیس انجمن کارگران چوب وکاغذ غرب بوده است .

 http://counterpunch.org/macaray02012011.html

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter