نویدنو:17/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  17/11/1389

 

  

مصري‌ها براي «روز رفتن مبارك» به خيابان‌ها آمدند

 

 

ایلنا: پايگاه خبري «الجزيره» گزارش داد كه ده‌ها هزار مصري حركت خود را به سمت ميدان «التحرير» در مركز قاهره آغاز كرده‌اند تا به تظاهر كنندگان در اين ميدان ملحق شوند و تظاهرات براي كناره‌گيري «حسني مبارك»، رئيس‌جمهوري اين كشور در قاهره آغاز شده است.
به گزارش ايلنا،‌ در ديگر شهرهاي مصر نظيراسكندريه تجمع گسترده مردمي براي كناره‌گيري مبارك نيز آغاز شده است. در همين حال گروه «اخوان‌المسلمين» اعلام كرده است كه اين گروه قصد ندارد براي رياست‌جمهوري نامزدي را معرفي كند.
يك منبع در وزارت دفاع مصر از حضور «محمد حسين طنطاوي»، وزير دفاع اين كشور در ميدان التحرير خبر داد. اين منبع گفت: «طنطاوي امروز با حضور در ميدان التحرير با تعدادي از فرماندهان ارتش اين كشور كه در ميدان التحرير مستقر هستند، ديدار كرد.»
الجزيره نيز گزارش داد كه «شيخ يوسف القرضاوي»، در خطبه‌هاي نماز جمعه از تمام مردم مصر خواست به جوانان انقلابي بپوندند.
تظاهركنندگان در ميدان التحرير قاهره خواستار كنار رفتن مبارك از قدرت شده و تاكيد كردند كه از اراذل و اوباش هراسي ندارند.
«ايهود باراك»، وزير جنگ اسرائيل نيز گفت: «دوران حسني مبارك، رئيس مصر به سر رسيده است. در همين حال «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي در واكنش به احتمال پايان يافتن توافق‌نامه صلح با مصر گفت: «اسرائيل براي رويارويي با شرايط بي‌ثبات منطقه خودش را آماده كند.»
حسني مبارك نيز در گفت‌وگو با پايگاه خبري «اي‌بي‌سي» آمريكا، گفت: «اگر كنار بروم هرج و مرج مصر را فرا مي‌گيرد و گروه اخوان‌المسلمين بر آن سيطره پيدا مي‌كنند.»
مبارك در اين گفت‌وگو افزود كه بعد از 62 سال خدمت عمومي كاسه صبرش لبريز شده و قصد دارد كنار برود.
وي افزود: «ولي اگر اكنون كنار برود، هرج و مرج تمام مصر را فرا مي‌گيرد.»
مبارك، اخوان‌المسلمين را مسئول اعمال خشونت باري كرد كه از روز چهارشنبه در ميدان التحرير در مركز قاهره آغاز شده است.
وي گفت: «دولت مسئول خشونت‌هاي ميدان التحرير نيست.»
مبارك افزود كه از آنچه در آن روز رخ داد راضي نيست و دوست ندارد ببيند كه مصري به جان هم افتاده‌اند.
تظاهركنندگان مخالف حكومت مبارك، هواداران رئيس‌جمهوري را مسئول تيراندازي و حمله به تظاهركنندگان بي‌دفاع در ميدان التحرير مي‌دانند كه در جريان آن 10 تن كشته و نزديك به دو هزار نفر زخمي شدند.
حمله مبارك به اخوان المسلمين در حالي صورت مي‌گيرد كه «عمر سليمان»، معاون اول رئيس‌جمهوري مصر اعلام كرد كه وي از اخوان‌المسلمين نيز براي گفت‌و گو با دولت جديد در چارچوب گفت‌وگوي ملي با تمام احزاب دعوت كرده ولي اين گروه براي مذاكره با دولت ترديد دارد.
مبارك در پاسخ به اين پرسش كه چه احساسي در مورد اين‌كه مردم عليه او شعار مي‌دهند و خواستار كنار رفتن او هستن، دارد، گفت: «به آنچه مردم مي‌گويند اهميتي نمي‌دهد و آنچه برايش مهم است كشورش مصر است.»
در ادامه اين گفت‌وگو، مبارك افزود: «وقتي قصد خود را براي كانديد نشدن دوباره اعلام كرد احساس آرامش به او دست داد.»
وي افزود: «هرگز قصد ندارد پسرش جمال مبارك را پس از خودش به اين سمت انتخاب كند.»
جمال مبارك در زمان انجام اين گفت‌وگو در اتاق مصاحبه بود.
وي در ادامه پيرامون اين‌كه آيا آمريكا به او خيانت كرده است زيرا «باراك اوباما»، رئيس‌جمهوري آمريكا به وي گفته كه فرايند انتقال مسالمت‌آميز قدرت را فورا آغاز كند، گفت كه اوباما انسان بسيار نيكي است ولي وي دركي از فرهنگ ندارد و نمي‌داند اگر اكنون كنار بروم چه اتفاقي خواهد افتاد.
سخنان حسني مبارك در حالي بيان مي‌شود كه تظاهركنندگان امروز خود را براي برگزاري تظاهرات ميليوني «جمعه رفتن مبارك» آماده مي‌كنند.
تلويزيون مصر نيز اعلام كرد كه عمر سليمان آماده گفت‌وگو با تظاهركنندگان در ميدان التحرير است. سليمان در مورد اصلاحات قانوني افزود: «نه فقط مواد 76 و 77 بلكه تمام قانون اساسي قابل تغيير است.»
خبرگزاري «فرانسه» نيز به نقل از شركت مخابراتي «فودفودان» گزارش داد كه مسئولان مصري اين شركت را مجبور كرده‌اند كه پيامك‌هايي را در تائيد حسني مبارك به مشتركان ارسال كند.
كنگره آمريكا نيز از مبارك خواست قدرت را به دولتي فراگير و موقت انتقال دهد.
از سوي ديگر، اتحاديه عرب خواستار تحقيق فوري پيرامون حوادث ميدان التحرير شد.
رويترز در گزارشي ديگر اعلام كرد كه «احمد شفيق»، نخست‌وزير مصر به وزير كشور دستور داده كه هيچ‌گونه تعرضي نيابد به تظاهرات مسالمت‌آميز روز جمعه شود.
«جو بايدن»، معاون اول باراك اوباما نيز به عمر سليمان گفت كه حكومت مسئول تضمين امنيت شهروندان است. وي از سليمان خواست در سريع‌ترين زمان ممكن با مخالفان مذاكره كند.
مردم بسياري از كشورها و مصري‌هاي خارج از مصر در همبستگي با مردم مصر و انتفاضه آنها مقابل سفارتخانه‌هاي اين كشور دست به تظاهرات زدند؛ در بيروت تظاهركنندگان با حمله به سفارت مصر با نيروهاي امنيتي درگير شدند و در اين درگيري چند تن از تظاهركنندگان زخمي شدند.
در فلسطين، حكومت فلسطين در كرانه‌باختري تظاهرات همبستگي با مردم مصر را سركوب و به موافقان مبارك اجازه برگزاري تظاهرات را داد.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter