نویدنو:06/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  06/11/1389

 

  

   

گسترش اعتراض های ضد دولتی مصر  
 
الجزیره – برگردان: مهرگان

 بر اساس گزارش ها دو شهروند مصری ویک افسر پلیس مصر پس از موج فوق العاده عظیمی از تظاهرات  ضد دولتی که سراسر کشور را فرا گرفت کشته شدند.
 
بنا به گزارش رویترز دو شهروند در شهر سوئز شرقی کشته شدند. گزارش به جزئیات چگونگی وزمان مرگ آنها اشاره ای نمی کند.
 
در ضمن ، تلویزیون دولتی گزارش کرد ، یک افسر پلیس در بزرگترین اعتراض پایتخت – برگزار شده در میدان تحریردر مرکز شهر- در قاهره کشته شد .
 
هزاران نفر از مصری ها روز سه شنبه به خیابان ها ریختند که بنا به گزارش ها بزرگترین تظاهرات در طی سال ها بود ، که صریحا به قیام پیروزمند اخیر تونس گره خورد.
 
در شب سه شنبه ، ساعت ها پس ازآغاز اعتراضات سراسری،وزیر کشور با انتشار بیانیه ای اخوان المسلمین ، بزرگترین حزب مخالف مصررا که از نظر قانونی ممنوع است ، به خاطر تحریک نا آرامی مورد انتقاد قرار داد.  
 
با الهام از وقایع تونس ، هزاران معترض در قاهره ونقاط دیگربا فریاد اصلاحات ودرخواست پایان دادن به ریاست جمهوری حسنی مبارک ، که اکنون  نزدیک به سه دهه ادامه دارد گردهم آمدند.
 
تظاهرات هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا را در طی مصاحبه مطبوعاتی  واداربه حمایت از " تبات دولت مصر" کرد.  
 
شیرهای اب وگاز اشک آور
 
بر خی از معترضین در مرکز شهر قاهره سنگ پرتاب کردند واز اتوموبیل مسلح پلیس بالا رفتند.
 
پلیس به گستاخی تظاهر کنندگان با پاشیدن آب وضرب وشتم جمعیت با باتون و ابرهای طاقت فرسای گاز اشک اورپاسخ داد تا فریاد " مرگ بر مبارک " ودر خواست پایان دادن به فقر فرساینده کشور انها را خاموش نماید
 
بر اساس گزارش راویه راقه  مخبر الجزیره در قاهره پلیس از گلوله های پلاستیکی هم علیه معترضین استفاده کرد.
 
کلینتون طرفین در گیری در مصر را به حفظ آرامش متعاقب اعتراضات خیابانی تشویق کرد، وگفت اعتقاد دارد دولت در جسجوی راه هایی برای پاسخ به نگرانی های جمعیت خویش است .
 
اما بر اساس گفته منابع رسمی حداقل 30نفر در قاهره دستگیر شده اند.
 
اعتراضات دیگر
 
اعتراضات در شهر مدیترانه ای اسکندریه ،در شهرهای دلتای نیلی منصوره وتانتا ودر شهر های جنوبی آسوان واسویت نیز بر اساس گزارش شاهدان رخ داد. 
 
صف ارایی ها به صورت آنلاین از سوی گروه هایی که ادعامی کنند برای جوانان مصری خشمگین از نوع فقر وستمی که ماشه سرنگونی رئیس جمهور تونس را کشید سخن می گویند  توسعه یافته بود.  
 
وبلاگ نویس مصری حسام الحملاوی گفت تکنولوزی در تسهیل " تاثیر دومینو" ی مورد نیاز برای  پیشرفت تظاهراتی شبیه این مهم بود.
 
ممدوح خیرات 23ساله ، از فرمانداری کالوبیا برای شرکت در تظاهرات قاهره سفر کرد.او در گفتگو با مخبر الجزیره آدم مکاری گفت :" ما خواهان دولتی عمل کننده هستیم، ما می خواهیم مبارک سرنگون شود، ما قانون اضطراری نمی خواهیم ،ما نمی خواهیم بیش از این زیر چنین ستمی زندگی کنیم."
 
خیرات اضافه کرد:" بس است کافی است، چیزها باید تغییر کنند واگر تونسی ها توانستند آن را انجام دهند، چرا ما نتوانیم؟
 
الحملاوی به الجزیره گفت اعتراض ها ضروری بود" برای ارسال پیامی به رژیم مصر که مبارک فرقی با بن علی ندارد وما از او هم می خواهیم که برود"
 
مرکز شهر قاهره روز سه شنبه با شعار خوانی وراهپیمایی اعتراض کنندگان  به سوی آن چه راقه مخبر الجزیره آن را" نشانه های همفکری وهم دردی آنها" خواند ستاد مرکزی حزب حاکم دموکراتیک ملی ، وزارت امور خارجه وتلویزیون دولتی تعطیل شد .   
 
یک روز انقلاب
پلیس سیاه پوش ضد شورش با پشتیبانی وسائط نقلیه مسلح وماشین های اتش نشانی ، دریک عملیات امنیتی بزرگ در قاهره  همراه با بزرگترین مراکزاعتراض ها  و نقاط بحرانی احتمالی ، از جمله : محوطه دانشگاه ها ، میدان تحریر مرکزی و دادگستری که اعتراض کنندگان گفته بودند در آنجا تجمع می کنند به کار گرفته شده بودند.
 
هم زمان با تعطیلی عمومی به افتخار پلیس ، نیروی کلیدی حافظ رئیس جمهور مبارک در قدرت سی ساله ، پی آمد روز سه شنبه در مصر بعنوان آزمونی در آن که  فعالیت لرزان شبکه چگونه در خیابان ها به جنبش ترجمه می شود ملاحظه می شود.  
 
سازمان دهندگان به " روز انقلاب برای شکنجه،فقر،فسادوبیکاری" فرا خوانده اند.
 
بنا به گزارش راقه گزارشگر الجزیره " فعالین می گویند آنها می خواهند از این روز ویژه برای بر جسته کردن تمسخر بزرگداشت پلیس مصردر زمانی استفاده کنند که بیرحمی پلیس سر تیتر ها را ایجاد می کند. "
 
ممنوعیت اعتراض ها
 
دولت مصر از قبل به اعتراض کنندگان هشدار داد.
 
مدیر امنیت دولت در قاهره در بیانیه ای که پیش از اعتراض ها منتشر شد اعلام کرد " مامورین امنیتی با شدت وقاطعیت با هر تلاشی برای شکستن قانون بر خورد خواهند کرد"
 
از آنجایی که  مصر تظاهرات بدون کسب اجازه را ممنوع می کند گروه های مخالف می گویند آنها چنین مجوز هایی را انکار کرده بودند ، هر اعتراش کننده ای ممکن است باز داشت شود.
 
حبیب ال عدلی ، وزیر کشور ، پیش از این دستور " دستگیری تمام کسانی را که دیدگاه های خودرا به صورت غیر قانونی اظهار می کنند" صادر کرده بود.
" آغاز پایان"
 فعالین به شدت بر شیکه های اجتماعی برای سازمان دهی اعتراض ها متکی بوده اند.
 
سازمان دهندگان یک گروه فیس بوک با 87.000 پیگیری کننده نوشت :" اعتراض ما در روز بیست وپنجم آغاز پایان است "
 
الحملاوی به الجزیره گفت : " مردم از مبارک و دیکتاتوری او وازتالارهای شکنجه او وازسیاست های اقتصادی شکست خورده او به تنگ آمده اند. اگر مبارک فردا سرنگون نشود پس فردا خواهد شد . اگر پس فردا هم نشد تا هفته اینده عملی می شود "  
 
ناظرین عفو بین الملل مقامات مصری را به " صدور اجازه اعتراضات مسالمت امیز " ترغیب کرده اند. اعتراض ها در مصر ، بزرگترین کشور عربی ومتحد بنیادی غرب در خاورمیانه ، به نظر می رسید به طور ناچیزی تحت مراقبت باشد واغلب با سرعت توسط پلیس ، که از راهپیمایی جلوگیری می کند فرومی نشیند. The

 الجزیره 25ژانویه 2011

عکس هایی از اعتراضات مردم مصر

 

                                        

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter