نویدنو:06/11/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  06/11/1389

 

  

چرا جمهوری اسلامی ایران می خواهد انقلاب تونس را برباید؟  

احمد لاشین - مترجم: کوثر آل علی محمره  


بی گمان انقلاب مردم تونس با شرکت همه قشرهای جامعه و در شرایطی رخ داد که به ندرت امکان تکرار آن در سایر کشورهای عربی وجود دارد. سمت و سوی این انقلاب علیه بیکاری، ستم و سرکوب سیاسی و اجتماعی است که به دور از هرگونه رهبری دینی و حتی ایدئولوژیک به راه خود ادامه می دهد.
هم زمان، برخی از جریان های سیاسی با زدن برچسب غیرمردمی بر آن، درصدد سرقت دستاوردهای این انقلاب هستند. مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز به دور از واقعیت های انقلاب مردم تونس اصرار دارند در شرایط کنونی به این جنبش بر چسب اسلامی بزنند. پس از فروپاشی حکومت پیشین تونس، رژیم جمهوری اسلامی ایران می کوشد با تلاش مستمر راهی برای مداخله سیاسی در جنبش توده های مردم تونس بیابد و آرزوی دیرینه خود را محقق سازد.
احمدی نژاد رییس جمهوری ایران در سخنرانی اخیر خود در شهر یزد انقلاب تونس را انقلابی اسلامی علیه رژیم لائیک و غیردینی و وابسته به بیگانگان زین العابدین بن علی دانست. وی دستاوردهای انقلاب تونس را امتداد دستاوردهای انقلاب اسلامی در ٣۰ سال گذشته ارزیابی نمود. همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، قیام مردم تونس را جنبشی علیه ظلم و فساد ناشی از سلطه غرب و حکومت بی دین حاکم بر تونس تلقی نمود.
   علیرغم اختلافات سطحی اخیر که در نتیجه اوضاع بحران زده درون ایران میان روسای قوه مجریه و قوه مقننه ایران به وجود امده، به نظر می رسد که در عرصه سیاست خارجی، همه ارکان نظام اسلامی دارای مواضعی واحد هستند و همان گونه که رهبران مذهبی، جنبش مردم ایران را به نفع خود مصادره کردند اینک در صدد مصادره دستاوردهای انقلاب مردم تونس هستند.
چنین گفتمانی توسط آیت الله های رژیم اسلامی و از جمله "آیت الله صافی گلپایگانی" یکی از مراجع بزرگ شیعه و عضو مجلس خبرگان نیز تبلیغ و ترویج می شود. ایشان در بیانیه ای خطاب به مردم تونس اعلام نمود: "مردم تونس بر ضد نظام غیردینی انقلاب کردند و به همین دلیل خداوند پیروزی را بر آنان ارزانی داشته است تا بتوانند در مقابل کفر به احکام اسلام تحقق بخشند". نیز "آیت الله مکارم شیرازی" یکی دیگر از رهبران مذهبی نزدیک به اصولگرایان، انقلاب مردم تونس را ادامه قیام مردم ایران بر ضد طاغوت شاهنشاهی ارزیابی نمود. در همین زمینه "آیت الله محمدعلی تسخیری" رئیس مجمع "تقریب مذاهب"، انقلاب مردم تونس را نه به خاطر "نان" یا "کار" و یا موارد دیگر، بلکه انقلابی علیه کفر دانسته و و ظیفه اساسی مردم تونس را اجرای روش های اسلامی در زندگی اجتماعی به شمار آورده است. وی نظام زین العابدین بن علی را بدترین نظام غیرمذهبی قلمداد نموده است که با حجاب مخالفت کرده و فرهنگ غربی را پیاده کرده است. تسخیری می گوید: "بر مردم مسلمان تونس است که در برابر تلاشهای غرب برای غلبه بر انقلاب اسلامی مردم تونس ایستادگی نمایند".
   در شرایط عدم ثبات سیاسی و ترس غرب از سلطه جریان اسلامی بر حیات سیاسی مردم تونس به عنوان واکنش در برابر دیکتاتوری بن علی، و نیز آزادی زندانیان سیاسی با همه گرایش ها و برآمدن حزب "نهضت" دارای پیشینه اخوان المسلمینی، ایران می کوشد تا در مقابل برنامه های غرب، اهداف خویش را به اجرا گذارد. امکانی که سالهاست از آن بی بهره بوده و اینک تلاش می کند با تبلیغ به سود جریان های مذهبی، انقلاب مردم تونس را در زیر عبای دینی خود برباید.
در بعد تاریخی با توجه به اینکه تونس در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق از رژیم عراق پشتیبانی می کرد و رژیم پیشین تونس دست ایران را از هرگونه کمک به جریان های اسلامی کوتاه کرده بود، اکنون این کشور فرصت را غنیمت شمرده تا چیرگی دینی خود را بر جریان های مختلف درون تونس - صرفنظر از گرایش های مذهبی شان - اعمال نماید.
هم چنین رژیم اسلامی ایران می کوشد تا به لطف انقلاب مردم تونس موقعیت خود را در درون کشور خویش تحکیم کند. هراس از استفاده اپوزیسیون ایران از اختلافات موجود در حاکمیت، خصوصا اختلافات بین ولی فقیه و مجلس شورای اسلامی از یک طرف، و نهاد ریاست جمهوری و سپاه پاسداران از طرف دیگر، ونیز ارایه انقلاب مردم تونس به عنوان جنبشی مردمی به مردم بحران زده درون ایران که می تواند باعث تحرک مردم کشور و ناتوانی سیستم امنیتی در کنترل آن شود، سبب گردیده تا مقامات کشور ایران برچسب دینی بر انقلاب مردم تونس بزنند و بدین وسیله دست پیش را بگیرند تا پس نیفتند.
نظام حاکم بر ایران می کوشد ثابت کند که آن چه در تونس اتفاق افتاد ملهم از ٣۰ سال انقلاب اسلامی در ایران است و به همین دلیل نیاز به هیچ تغییری در درون ایران نیست.
با این گفتمان ایران سعی دارد وانمود کند "گوی آتشین انقلاب" در خارج از مرزهای ایران و در کشورهای عربی به صورت جنبش های اعتراضی بروز نموده و از این بابت خطری متوجه ایران نیست، زیرا از دیدگاه حاکمان ایران سرکوب سیاسی مردم توسط حکام عرب بر خلاف عدالت دینی موجود در ایران است و این امر باعث جنبش های مردمی در بسیاری از کشورهای عربی خواهد شد.
   تلاشهای ایران برای خالی نمودن انقلاب مردم تونس از ویژگی های ملی و مردمی ناشی از مشارکت همه قشرها و جریان های اجتماعی و سیاسی، از جمله اقداماتی است که در خدمت نفوذ و سلطه ایران در منطقه است. همچنین هدف این کوشش ها، قدسیت بخشیدن به رژیم اسلامی در درون ایران به منظور مقابله با "ترسی است که امکان جلوگیری از آن نیست" و این ترس همانا، تهدید تاج و تخت مقدس ولایت فقیه است.

* احمد لاشین روزنامه نگار مصری

منبع: سایت ایلاف
http://akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=35067

 اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter