نویدنو:28/10/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  28/10/1389

 

دوره گردي كه سوخت و تونس را روشن كرد

گزارش - المحيط/
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

سرانجام هفته‌ها اعتراض‌، خشونت و ناآرامي در تونس به ثمر رسيد و رئيس جمهور اين كشور مجبور به تسليم در برابر خواسته‌هاي مردمي شد كه وي را به فساد‌، ديكتاتوري و ظلم متهم كردند؛ انقلابي كه به اجراي قانون اساسي در تونس انجاميد و بر اساس آن پست رياست جمهوري به طور موقت به رئيس پارلمان واگذار شد اما براي هميشه به رياست زين‌العابدين بن علي، رئيس جمهوري تونس پايان داده شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سايت اينترنتي المحيط در گزارشي تحليلي از اوضاع تونس آورده است:

«هيچ كس انتظار نداشت محمد البوعزيزي، جوان فروشنده دوره‌گردي تونسي كه چرخ‌دستي‌اش توسط پليس ضبط و مصادره شد، به دست نيروي پليس اين كشور سيلي خورد و نهايتا در اعتراض به اين اقدامات، خود را در ملاء عام به آتش كشيد، بتواند عامل براندازي يكي از زورگوترين و ظالم‌ترين سيستم‌هاي طاغوتي قرن 21 شود.

كشته شدن اين جوان تونسي توانست انتفاضه‌اي مردمي موسوم به "انقلاب نان و آزادي" را در تونس شعله‌ور سازد كه به بسياري از شهرهاي آن كشيده شد. اين انتفاضه كه بيش از يك ماه است، آغاز شده 90 كشته برجاي گذاشته و از شكننده و فاجعه‌آميز بودن اوضاع امنيتي و سياسي تونس پرده برداشته است؛ كودتايي كه به شكلي درام گسترش يافت و نفس‌ها را در سينه كساني كه در داخل و خارج اين كشور اين تحولات را پيگيري مي‌كردند، حبس كرد.

اما نهايتا ساعات پاياني جمعه شب 14 ژانويه 2010 خبر فرار زين العابدين بن علي پس از 23 حكومت با مشت آهنين، اعلام شد تا هواپيماي وي به همراه خانواده‌اش پس از ساعت‌ها پرواز در آسمان و مخالفت برخي از كشورها از جمله فرانسه هم‌پيمان تاريخي‌اش با پذيرش آنان در عربستان فرود آيد.

با فرود هواپيماي رئيس جمهور مخلوع تونس در فرودگاه جده بار ديگر تاريخ تكرار شد زيرا پيش از اين الجيب بورقيبه رئيس جمهور اول تونس نيز در اواخر دهه‌ي 40 قرن گذشته به همين كشور پناهنده شده بود.

"جسد البوعزيزي انقلاب نان و آزادي را در تونس شعله‌ور كرد"

جوان فروشنده دوره‌گرد تونسي كه روز جمعه 17 دسامبر 2010 در اعتراض به بيكاري و مصادره‌ي چرخ دستي‌اش توسط نيروهاي پليس و پس از آن كه از يكي از اين نيروها سيلي خورد، خود را به آتش كشيد توانست با اين اقدام تظاهراتي را در اين كشور به راه بيندازد كه به خروج هزاران تونسي مخالف و معترض به بيكاري، نبود عدالت اجتماعي و رشد فساد در حكومت منجر شود.

اين تظاهرات سرانجام به انتفاضه‌اي مردمي در بسياري از شهرهاي تونس منجر شد كه به دليل درگيري تظاهر كنندگان با نيروهاي امنيتي چندين كشته و زخمي بر جاي گذاشت و زين العابدين بن علي را مجبور كرد تا چند تن از وزيرانش از جمله وزير كشور را بر كنار نموده و براي حل مشكلات به مردم وعده و وعيد بدهد.

وي هم‌چنين بر عزم خود براي عدم نامزدي در انتخابات رياست جمهوري سال 2014 در تونس تاكيد كرد، اما با اين حال انتفاضه مردمي گسترش يافته و به ساختمان‌هاي دولتي تونس رسيد تا جايي كه رئيس جمهور را مجبور به كناره‌گيري از قدرت و ترك اين كشور كرد.

زين‌العابدين بن علي، رئيس جمهور مخلوع و ديكتاتور كارتاژ كه دومين رئيس جمهور تونس محسوب مي‌شود پس از انقلاب سفيد در تونس كه به بركناري حبيب بورقيبه، رئيس جمهور سابق اين كشور منجر شد،‌ روي كار آمد.

7 مارس 1987 بن علي از زير سايه‌ي بورقيبه برخواسته و با سيمايي مزين و آراسته در صفحه‌ي تلويزيون ظاهر شد و تلاش كرد تا اعلام كند كه پدر معنوي‌اش (بورقيبه) با استناد به مفاد قانون اساسي كه رئيس جمهور را به دليل ناتواني در اداره حكومت معاف از اين پست مي‌كند از ادامه‌ي اين پست معذور است. اقدامي كه به انقلاب پزشكي موسوم شد.

اما هم‌زمان برخي روزنامه‌هاي فرانسوي اخباري را منتشر كردند كه از يك كودتاي پنهاني سخن مي‌گفت؛ كودتايي كه قصد داشت راه را بر كودتايي ديگر كه از سوي همسر بورقيبه در حال راه اندازي بود، ببندد. همسر بورقيبه قصد داشت تا محمد الصياح يكي از وزيران دولت و از مخالفان و دشمنان بن علي را جانشين همسرش كند و خواهر زاده بورقيبه نيز پرده برداشت كه دايي وي قصد داشته تا بن علي را بركنار و الصباح را جانشين وي كند.

"نقص فاحش قوانين حقوق بشر"

اين در حالي است كه گروه‌هاي حقوق بشر بين‌المللي و رسانه‌هاي محافظه‌كار غربي حكومت بن علي را يك حكومت استبدادي و غير دموكراتيك دانسته‌اند و برخي از اين گروه‌ها و سازمان‌ها از جمله عفو بين‌الملل، مسئولان دولت تونس را به عدم رعايت معيارهاي بين‌المللي در خصوص حقوق سياسي و مداخله در عملكرد سازمان‌هاي حقوق بشر داخلي در تونس متهم كردند.

اما از اواخر سال 2010 تا به امروز تونس شاهد اولين بحران در دوره‌ي حكومت بن علي بود كه با افزايش اعتراض‌ها و جنبش‌هاي مردمي در خاك اين كشور و كشته و زخمي شدن صدها معترض به بيكاري و فساد به خطرناك‌ترين بحران در تاريخ آن تبديل شد

http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1695445&Lang=P

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter