نویدنو:20/09/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 

 نویدنو  20/9/1389

 


 

آمارهای هشدار دهنده در روز جهانی فقر زدایی

نویسنده : روبن بنایاس – برگرداننده : مهرگان

 

یک روز از روز جهانی غذا ، "روز جهانی فقر زدایی " ارتقا  آگاهی افکار عمومی ، در باره اهمیت فقر زدایی وبی خانمانی در تمام کشورها ، وبه ویژه  کشورهای در حال توسعه را هدف گیری می کند. اما وضعیت نا مطلوب بین اهداف این طرح وداده های واقعی هر روز بیشتر می شود.

پرنسنزامادرید، تاریخ 18اکتبر 2010برای سالگرد 17 اکتبربزرگداشت روزجهانی فقرزدایی را تدارک دیده است . در سال 1992،مجمع عمومی سازمان ملل به گرمی از این واقعیت که 17 اکتبر همان سال ، گروهی از ان جی او ها با هدایت ان جی او دیگری –ان جی او فرانسوی ATDجهان چهارم – روز جهانی برای غلبه کردن بر فقر شدید را با موفقیت گسترده جهانی بر پا داشته ، وتاسیس  بنیادی برای روز جهانی فقرزدایی را هدف قرار داده استقبال کرد . 

برخی آمارهایی که باید ملاحظه کنیم

  • بیش از 300میلیون نفر با در آمدی کمتر ازیک یورو در روز برای زنده ماندن خود مبارزه می کنند

  • 5100میلیون نفر در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند. جمعیت کل جهان بر 6550میلیون نفر بالغ می شود.

  • سالانه 8میلیون کودک به خاطر شرایط دشوار وسختی زندگی می میرند. نصف مرگ تمام کودکان زیر 5 سال در صحرای افریقا  وناشی از فقررخ می دهد. روزانه 16000کودک در جهان از گرسنگی می میرند. 150میلیون کودک دچار سوء تغذیه هستند. 100میلیون کودک در خیابان ها در شرایط فقر مطلق به سر می برند.

  • هم اکنون بیش از 200میلیون نفر وجود دارند که به خاطر عدم وجود آهن دربرنامه غذایی آنها از کم خونی رنج می برند. کسانی که در فقر زندگی می کنند قادر به  مصرف حداقل مقدار کالری های اساسی ، ویتامین ها ومواد غذایی اصلی برای حفظ بهداشت خوب ورشد طبیعی نیستند. یک فر باالغ  روزانه  تقریبا به 2100کالری نیاز دارد در حالی که کودکان تقریبا به 1500کالری نیاز دارند.

  • 1200میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.هر 4نفر از 10نفر در سیاره  زمین به مراقبت بهداشتی دسترسی ندارند.2000میلیون نفر به دارو دسترسی ندارند.

  • بیماری  ای که سبب بسیاری از مرگ ها در جهان  درحال توسعه می گردد  واقعا اسهال است .پس از اسهال بیماری های تنفسی ،سرخک وماالاریا قرار دارند. سوئ تغذیه در ترکیب با فقدان روش های پیشگیرانه خطر مرگ را افزایش می دهد.1000میلیون نفر بی خانمان هستند.

پیشنهاد ها

در سپتامبر 2000 رهبران جهان در سازمان ملل ، درهمایشی به نام " همایش هزاره" گرد آمدند، وخودرا به نصف کردن درصد  افرادی که در فقر زندگی می کنند تا سال 2015 متعهد نمودند.

آنها با  :

      1- ریشه کن کردن فقر شدید وگرسنگی

2 - دست یابی جهانی به آموزش ابتدایی

3  - بالا بردن برابری جنسیتی وتوانمند سازی زنان

4- کاهش مرگ کودکان

5- بهبود بهداشت مادران

6- مبارزه با اچ آی وی / ایدز، مالاریا وسایر بیماری ها

     7- تضمین حفظ محیط زیست

     8- گسترش همکاری جهانی برای توسعه

موافقت کردند.

واقعیت های امروز

در 17 اکتبر، " روز جهانی فقر زدایی" برای جلب توجه تمام گروه های سیاسی واجتماعی جهان،  برای ارتقا آگاهی درباره واقعیت غیر انسانی که روز به روز ، وروزانه ، از سوی میلیون ها انسان ، درحوزه های بسیار اساسی برای زنده ماندن شخص انسان مانند : غذا ، بهداشت ، مسکن وآموزش وپرورش تحمل می شود  تلاش کنیم.  اگر چه  فقرصرفا چنین امور اساسی معیشت انسان را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه کرامت انسانی ، وحتی جنبه درونی افراد را عمیق تر متاثر می سازد ، فقر در کل به خشونت ، استثمار، افراط گرایی ، مهاجرت ،... ربط دارد .

ما در پیشرفته ترین جامعه تاریخ زندگی می کنیم، با عظیم ترین توسعه فنی وعلمی وبا بالاترین استاندارد برای 15 درصد از جمعیت ،  با این حال  بالاترین درصد افراد فقیر تاریخ را  ایجاد کرده ایم . در حال حاضر ، در جامعه ای زندگی می کنیم که آمارهای فوق  در هستی ما بیشتر اوقات جزئیاتی خیلی سرد ودورهستند ، اما به معنی آن نیست که آن ها می توانند دست از تحریک  وجدان ما بردارند.  

فقر زدایی همانند بسیاری ازموضوعات هم پیوند وتاکنون حل نشده ، همانند حقوق بشر ، صلح طلبی ، محیط زیست ...موضوعاتی هستند که فقدان تمایل واقعی اجتماعی وسیاسی نمی تواند توجیه کننده توصیف آنها بعنوان امور آرمانی باشد ، آنها به آرامی وتقریبا منحصرا از اهداف وتصمیم های سیاسی بر می خیزند.  از نقطه نظر ترجیح دیدگاه اقتصادی وسیاسی مدروز ، فقر زدایی بسیار ارزان تر وسود آور تر از سرمایه گذاری در تسلیحات است .

در چنین روزی ، موضوعاتی همانند تجدید نظر در موافقت نامه های جهانی تجارت آزاد ، لغو بدهی های خارجی یا تغییر جهت هزینه های نظامی به امور اجتماعی ، مشارکت جهانی ، وتوسعه مناطق عقب مانده ، گام های اولیه به سوی آغاز فقر زدایی به نظر می رسند.


 

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter